The Information Centre is not responsible for the actual course of the events advertised here. The calendar is continuously updated, however, we recommend checking the event, time, admission and available capacity on the attached links (after clicking on the More Information label). We wish you a pleasant time in Hradec Králové.
CALENDAR OF EVENTSWEBPAGET
|
||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 Tue
|
17 Wed
|
18 Thu
|
19 Fri
|
20 Sat
|
21 Sun
|
22 Mon
|
23 Tue
|
24 Wed
|
25 Thu
|
26 Fri
|
27 Sat
|
28 Sun
|
29 Mon
|
30 Tue
|
11-19
Láska
k tomuhle městu, k jeho architektuře, katedrále Svatého Ducha i duchu Erka, vodní elektrárně Hučák, červeným cihlám, Gočárovi, Kotěrovi... šus$vému zvuku, když padá opona v Klicperově divadle, Pavle Tomicové, Drábkovi, Kro,ovi, ... Zuzaně Navarové a její Orlici, když šumí nad splavem... čerstvému větru, co do města vane z Orlických hor, rybníkům, voňavým lesům, polím, loukám, pěšinám podél slepých ramen řek, divokým koním na Plachtě... platanům podél cest a lípám taky, růžím na soutoku... rozpálené dlažbě starého města a červenému vínu ve vinotéce u Mar$ny...
Láska.
800 let lásky.
Výstava HRADEC DESIGNLOVE představí město Hradec Králové pohledem dvanáct českých designérek, designérů a designových studií, králů a královen českého designu, z nichž někteří se v Hradci Králové narodili, někteří tu žili nebo žijí, někteří ho mají ,,jen,, rádi.
Výstava bude obsahovat dvanáct instalací jednotlivých autorů, kteří se ve své tvorbě věnují šperku, grafickému designu, ilustraci, výšivce, sklu, keramice, porcelánu, nábytku, módě, fotografii.
Jejich očima pohlédneme na Hradec Králové, objevíme nové vůně, nové barvy, nové lásky.
Mezi vystavujícími designéry budou jak skuteční králové českého designu, tak mladí začínající tvůrci. Za všechny jmenujme například uznávaného českého šperkaře a výtvarníka Hanuše Lamra, jehož šperk nosí Madeleine Albrightová a jehož diadém Sbírka je součástí stálých sbírek Národního muzea. Dalšími z vystavujících jsou jeho žena Zlatka Lamrová, která se věnuje moderní výšivce, módní designérka a malířka Natalis Repkovská, Ela Chroust, šperkařka a zlatnice, Monika Martykánová, její porcelánové sošky se vztahují k běžným situacím a s důvtipem reflektují naši každodennost, Tititi, značka, kterou založila Tereza Talichová, se zaměřuje na autorské malované dřevěné figurky, zosobňující individuální formou množství různých typů lidí, Nastassia Aleinikava/Kahotski Eyewear, studio životních partnerů Nastassie a Pavla Kahotských, s rozpětím od autorského šperku až po exentrické, ručně vyráběné obruby brýlí, Dominika Petrtýlová, sklářská výtvarnice a malířka, špičkový sklářský výtvarník František Jungvirt, Upupaepop, královéhradecké grafické studio, tiskárna a nakladatelství manželů Evy a Jakuba Horských, Andrea Vytlačilová - ilustrace a textilní tvorba.
Uvidíme také instalaci skutečného krále českého designu Jiřího Pelcla, jehož práce jsou zařazeny v prestižních světových sbírkách a muzeích.
Vizuál k výstavě připravila Michaela Karásek Čejková, fotografka oceněná cenou Fotograf roku cen Czech Grand Design, grafikem výstavy je Daniel Solovev.
Termín vystavení:
Zajímají vás tyto otázky?
Kampaň EVROPSKÉHO TÝDNE MOBILITY www.mobilityweek.eu se již tradičně snaží upozorňovat na neudržitelný nárůst individuální automobilové dopravy ve městech a na různé způsoby jeho řešení. Evropský týden mobility je nejrozsáhlejší kampaní na světě, zabývající se udržitelnou mobilitou. Koná se od roku 2002, každoročně od 16. do 22. září a její vliv postupně sílí. V roce 2022 se kampaně zúčastnilo téměř 3000 obcí v 51 zemích nejen v Evropě. V České republice se oficiálně zapojilo 26 obcí. Cílem kampaně je podpořit zavádění opatření směřujících k udržitelné dopravě a motivovat občany vyzkoušet i jiné způsoby dopravy než automobil. Reaguje na neustále se zvyšující problémy spojené s nárůstem automobilové dopravy a nabízí informace o možných alternativách. Výsledkem by mělo být dosažení vyváženého stavu v dopravní situaci měst, kdy prostor v ulicích patří nejen autům, ale také chodcům, cyklistům a městské hromadné dopravě.
Podrobný program naleznete na: https://www.hradeckralove.org/evropsky-tyden-mobility/ms-37375/p1=37375
Harmonogram:
tue 09:00 - 09:45
tue 10:00 - 12:10
tue 16:00 - 18:00
tue 16:30 - 19:30
tue 17:00 - 18:30
tue 18:00
https://www.mountfieldhk.cz/zapasy.asp?stats=&sezona=2026&kde=doma&druzstvo=&souper=
Expozice provede návštěvníky historií města od pravěku až po období první republiky a umožní jim nasát atmosféru života v jednotlivých obdobích. Celkový dojem expozice podtrhují multimediální interaktivní prvky.
První část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea návštěvníkům ozřejmí význam Hradce Králové jako jednoho z nejstarších právních měst a představí také urbanistickou výstavbu města v období 13. – 16. století. Sál bude představovat Velké náměstí s dobovými řemesly a každodenností.
Druhá část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea přiblíží život královéhradeckých obyvatel v období bastionové vojenské pevnosti až do války z roku 1866, která představuje pomyslnou tečku za pevnostním obdobím.
Třetí část expozice ve třetím nadzemním podlaží muzea přiblíží ve dvou sálech moderní epochu v dějinách města, a to od obnovy dynamického rozvoje Hradce v posledních desetiletích 19. století až do poloviny 40. let 20. století, kdy město dosáhlo dnešních kontur.
Hradec jsou Králové a Královny už 800 let. Kdysi náležel jako věno českým panovnicím, třeba Elišce Rejčce. Dnes tu není jen jako historický odkaz, ale je tu pro vás, kteří v něm žijete, tvoříte, pracujete, sportujete, učíte se, hrajete si, radujete se. A bez toho všeho by Hradec nebyl Hradcem. Pojďte se zaposlouchat do příběhů obyvatel, současných Králů a Královen, v podcastu HK 800, který jsme městu připravili k jeho 800. narozeninám. Čeká vás 12 dílů, každý měsíc jeden, a 12 známých i neznámých osobností.
1. díl Pavlína Springerová
2. díl Patrik Vízek
3. díl Anatolij Truhlář
4. díl Michal Horák
5. díl Zuzana Ceralová Petrofová
6. díl Kateřina Siniaková
otevřeno po celý rok
V historické budově radnice na Velkém náměstí se návštěvníkům přiblíží atmosféra doby Dr. Františka Ulricha, vizionářského starosty z konce 19. století. Vstupte do instalace a zažijte kousek minulosti na vlastní oči. Nahlédnete i do zázemí pro produkci oslav – přímo pod pokličku toho, co se chystá.
Výstava bude mít stanovenou pravidelnou otevírací dobu po celý rok a případní zájemci mimo otevírací dobu se mohou domluvit indiviuálně s produkcí oslav.
Klíčové okamžiky historie Hradce Králové ožijí v osmi animovaných spotech! První písemná zmínka v roce 1225, významné události, osobnosti a artefakty, které formovaly město… Co spot, to konkrétní artefakt nebo vyobrazení a různorodé styly animace. Protože i historie města nikdy nebyla jednotvárná a hraje všemi barvami.
Unikátní výstava je obrazem mnohaletého putování cestovatele Rudolfa Švaříčka do různých částí Himálaje.
V Muzeu východních Čech v Hradci Králové budete vtaženi do nejvyššího pohoří světa, hlavně do oblasti Tibetu. Prostřednictvím velkoformátových fotografií i autentických předmětů se seznámíte s životem v okolí ledových vrcholů. Himálaj bude ve výstavě představen z pohledu horolezců a šerpů, nabídne také vhled do života tamních obyvatel a věnovat se bude i duchovnímu životu v oblasti.
Součástí zážitku bude návštěva buddhistického chrámu, příbytku nomádů, ale i některých duchovních obřadů.
Muzeum v Třebechovicích založil v roce 1925 Vilém Koleš. Tento nadšený muzejník a historik získával sbírkové předměty darem od spoluobčanů a příznivců muzea. Jednalo se o předměty, které byly spojeny s historií města a jeho okolí. O přírůstcích do sbírkového fondu pravidelně informoval na stránkách vlastivědného sborníčku pro Třebechovice a okolí „Staré Třebechovice“, který vydával vlastním nákladem od roku 1929 do roku 1941. Muzejní exponáty byly uloženy na radnici v místnosti vedle věžních hodin. Během následujících let se muzeum několikrát stěhovalo a o jeho sbírky pečovalo několik správců. V roce 1980 se sbírky muzea převedly do Památníky města, jehož hlavním exponátem byl Třebechovický Proboštův betlém. Tak došlo ke spojení světoznámého betlému a sbírek městského muzea. V polovině 80. let minulého století se muzeum začalo specializovat na betlémy. Byl založen sbírkový fond betlémů, který v současné době čítá více jak 550 betlémů z celé České republiky i zahraničí.
Ve výlohách informačního centra ožijí netradičně zpracované významné okamžiky a osobnosti, které vás provedou 800 letou historií města Hradec Králové. Od středověku až po moderní architekturu 20. století, příběhy královen a slavných bitev, ale i velkých stavitelů – ty všechny vtiskly městu jeho jedinečnou podobu a atmosféru, do které můžete nahlédnout.
Průběžně aktualizováno, změna programu vyhrazena.
http://www.facebook.com/acklub
Tento výjimečný tvůrce vás prostřednictvím svých děl zavede do kouzelného světa fantazie, tvořivosti a řemeslné preciznosti. Zblízka uvidíte realizované originály, i nedokončené návrhy, zvětšené instalace některých jeho scenérií a rozpohybované pohádky.
Kubaštovy knížky a betlémy spojují generace a připomenou nám, jak důležité je zůstat dítětem v srdci – a jak obrovskou sílu má lidská tvořivost. Výstava je ideální příležitostí pro rodiny s dětmi, školní skupiny, sběratele i širokou veřejnost, kteří chtějí zažít něco výjimečného a odnést si domů inspiraci a radost.
Nenechte si ujít komentované prohlídky s vnukem Romanem Kubaštou. Dozvíte se řadu zajímavostí o historii prostorových knih, technikách jejich výroby i o tom, jak si jeho dědeček získal oblibu u čtenářů po celém světě.
Těšíme se na vaši návštěvu a věříme, že si odnesete nejen krásné vzpomínky, ale i inspiraci z díla jednoho z nejvýznamnějších a nejobdivovanějších českých výtvarníků, jehož jméno je synonymem pro kouzlo, fantazii a uměleckou dokonalost.
Termín výstavy:
31. května – 2. listopadu 2025
Termíny komentovaných prohlídek:
12. července 2025
9. srpna 2025
20. září 2025
Třebechovické muzeum betlémů
Otevírací doba:
9,00 – 12,00 a 12,30 – 16,30
Irena Hirai vystudovala umělecké zpracování keramiky na SUPŠ Bechyně. V devadesátých letech se přistěhovala za svým manželem do Japonska, kde se zabývala studiem tradičních japonských umění, jako je kaligrafie, čajový obřad nebo ikebana. Zároveň tvořila keramiku a upořádala několik svých autorských výstav v místních galeriích. Po více než deseti letech se vrátila zpět do Čech, kde pokračuje s tvorbou. Zabývá se také instalacemi svých nebo kolektivních výstav v tradičních i alternativních prostorách.
Vyučovala výtvarný obor v ZUŠ Žacléř, kde předávala své nadšení pro tvorbu a fantazii přes 25 let. Dnes ji najdete pilně tvořit ve svém ateliéru v Bobru nebo se zabývat svou permakulturní zahradou v souznění s přírodou.
https://www.faf.cuni.cz/Verejnost/Galerie-Na-Moste/
Název výstavy není žádným přeháněním nebo nadsázkou. Peníze, především v podobě mincí, provází člověka už velmi dlouho a nejinak tomu bylo u lidí žijících v různých dobách na území, kde se dnes rozkládá Hradec Králové. Ti se snažili své peníze nezřídka chránit jejich uschováním. Někteří si je ale už nevyzvedli a byly nalezeny až mnohem později. Z prostoru města tak v současnosti známe velké množství peněžních pokladů, dokumentujících jeho dlouhou historii.
Prezentované depoty a jednotlivé mince pokrývají více než 1800 let, od starověku až po druhou světovou válku.
Nejstarší vystavené ražby zastupují mincovnictví římských císařů, jejichž mince se na naše území dostávaly obchodem i jako kořist. V druhé polovině 10. století začala své první ražby (denáry) produkovat česká přemyslovská knížata. Jeden z vůbec nejvýznamnějších pokladů z rané fáze existence našeho státu byl objeven v roce 1970 právě v Hradci Králové. Mezi milovníky pražských grošů je neméně slavný zdejší depot z roku 1991, k jehož nálezu došlo v Tomkově ulici. Na výstavě samozřejmě nemůže chybět ani výběr nominálů z početně největšího královéhradeckého souboru z Rokitanského ulice, který byl uschován někdy kolem roku 1470. Navzdory nízkému stáří je raritou i nález československých prvorepublikových desetikorun, jehož ojedinělost však tentokráte nespočívá v historickém významu, ale paradoxně ve vzácnosti nerostů, které se vytvořily na povrchu mincí díky specifickému prostředí, v němž byly ukryty.
Kromě hromadných depotů jsou pro Hradec Králové typické soubory složené z mincí z různých dob, které spolu původně nijak nesouvisely. Na místo svého nálezu se dostaly především v souvislosti s přesuny půdy během budování zdejší vojenské pevnosti a objevovány byly při demolici pevnostních objektů. Příkladem takového souboru jsou ražby z bořených hradeb a vystaveny jsou i mince pocházející z regulace Labe.
Za jistou „třešničku na dortu“ pak můžeme označit pamětní soubor z Bílé věže, neodmyslitelné dominanty Hradce Králové.
V rámci jediné výstavy nebylo takto komplexně bohatství nálezů z území Hradce Králové dosud nikdy prezentováno.
Zveme vás na 6. ročník výstavy Voda je život, která je tematicky zaměřena na klimatické změny a ubývání vody v přírodě. Na čtrnácti panelech popisuje různé aspekty vody, jako je její koloběh, zdroje, znečištění, ale i prevence povodní a revitalizace vodních toků.
Výstavu připravil Ústav výzkumu globální změny AV ČR ve spolupráci s dalšími odbornými pracovišti. Záštitu nad výstavou převzal zemědělský výbor.
Výstavu najdete v galerii Dokola ve 4. NP.
https://www.svkhk.cz/Akce/Vystavy/Clanky/1-9-%E2%80%93-31-10-Voda-je-zivot.aspx
mon 08:00 - 18:00
wed 17:00 - 19:00
fri 08:00 - 18:00
Otisk palce je neopakovatelnou stopou lidské přítomnosti. Zachycuje okamžik, kdy se jedinec dotkne povrchu, zanechá svou značku – osobní, nezaměnitelnou. Stává se symbolem autentičnosti, originality a odpovědnosti. Otisk palce umělce se však neobjevuje jen na plátně či v hlíně, ale v každém gestu, myšlence i tichém rozhodnutí zasáhnout do světa kolem sebe. Je jedinečným znamením, které autor vtiskl času – stopou, jež inspiruje další generace k objevování nových cest.
Někdy se může zdát, že jde jen o otisk papilárních linií, bez hlubšího významu. V případě Dalibora Chatrného, který by letos oslavil 100. narozeniny, je však otisk palce – stejně jako jeho umělecké dílo – trvalou připomínkou výjimečného tvůrce a zásadní osobnosti původního Klubu konkretistů. Jeho jubileum si připomínáme výtvarnou poctou současných členů Klubu a jejich hostů. A právě otisk palce se stal symbolem těchto oslav.
Podstatou výstavy Konkrétní podzim 2025 je vztah 31 umělců k dílu Dalibora Chatrného – ať už formou přímé inspirace, nebo skrze hledání společných výtvarných znaků, projevů a motivů. Jak široký byl záběr Chatrného tvorby, tak rozmanité jsou i přístupy vystavujících autorů. Návštěvníci uvidí osobní reakce na konkrétní díla, volné interpretace i práce zasazené do podobného myšlenkového rámce. Výstava tak vytváří živou síť vztahů, v níž se minulost prolíná se současností a umělecký odkaz získává nové podoby.
Stejně pestrý, jako byl Chatrného tvůrčí rozsah – od geometrické abstrakce přes experimenty s materiály až po volné kombinace technik – je i přístup současných autorů k jeho odkazu. Na výstavě budou zastoupeny fotografie, kresby, malby, práce s různorodými materiály, objektová tvorba i rozšířená realita. Návštěvníci tak budou mít možnost sledovat, jak se jednotlivé prvky Chatrného díla proměňují v rukou dnešních tvůrců a jak jeho práce stále inspiruje nové interpretace. Tento dialog bude konkrétně doložen instalací původních děl či fotodokumentací Chatrného tvorby ve vizuálním kontextu s díly současné generace – právě toto spojení je pro diváka jedinečné.
Výstava Konkrétní podzim 2025 v Galerii Škroupovka dokazuje, že dílo Dalibora Chatrného není jen historickou stopou, ale živou součástí současného uměleckého diskurzu. Je bodem setkání, inspirací i impulsem k tvůrčímu dialogu, který propojuje minulost a přítomnost. Výstava tak nabízí nejen pestrou přehlídku vizuálních reakcí, ale i reflexi toho, jak se umělecký odkaz může proměňovat, obohacovat a nacházet nové cesty napříč časem a styly.
Vystavující autoři:
Vladana Hajnová - Aleš Svoboda - Štěpán Málek - Eva Francová - Zuzana Bartošová - Jan Dudešek - Miloš Šejn - Josef Haring - Michal Pšenička - Miroslav Štěpánek - Václav Sika - Jaromír Šimkůj - Dáša Lasotová - Helena Frydrychová - Miloslav Polcar - Lenka Vilhelmová - Jan Měřička - Bronislava Bakule Malá - Pavel Skrott - Jolana Havelková - Dušan Hřebíček – Jana Francová - Jaroslav Jebavý - Šárka Hrouzková - Jakub Guziur - Antonín Kanta - Zdeněk Šplíchal - Petr Veselý a také artefakt od Jiřího Hilmara.
Galerie Škroupovka
Otevírací hodiny:
Společnou výstavu v ART patře – prostoru pro současné umění v budově Magistrátu města Hradce Králové – nazvali autoři Milan Cieslar a Jakub Guziur Palimpsesty. Shodli se na termínu, který první z autorů již dříve pro své obrazové cykly použil, druhý jeho význam svými posledními díly bezděčně oživuje. Ve vlastním významu termín palimpsest, řecky πάλιν ψάειν [palin psaein], česky „opět vyškrabaný“ odkazuje k praxi především středověkých pisatelů, kteří z úspornosti a zároveň i v kulturním přehodnocení odstraňovali z původních pergamenů antické texty a pokrývali je texty novými, křesťanskými. I kulturu v širším smyslu lze metaforicky nahlížet jako ustavičné přepisování starších struktur aktuálnějšími, které se zdají být platnější a užitečnější. Nemohly by ovšem nikdy vzniknout bez opory v již vykonaném, přičemž občas není snadné je přijmout.
Milan Cieslar (*1969) je pohlcen médiem malby. Malířství ovšem už dávno není jen pečlivým následováním zažitých a srozumitelných figur snadno evokujících naše vzpomínky a zkušenosti. S překonáním imperativu zobrazování je také naléhavou výzvou našim intelektuálním a emocionálním schopnostem. Zásadní klíč k možnostem malby je v médiu samotném – rozpoutání barev a tvarů vtahuje autora a později i diváka do dobrodružné cesty k překvapivému nahlédnutí. Proces oceňování vznikajících vizuálních vzorců vyvolává aktivní reakci, doprovází ho ustavičné nadsazování a vyvažování. Malování je u Cieslara nekonečný proces, který se nehodlá spokojit ani se samotným dokončením artefaktu. Hotový obraz je výzvou ke svému novému přepracování. Zobrazování zde není východiskem, ale může z pozorovaného bezděčně vytanout ve vstřícných náznacích.
Jakub Guziur (*1978) se pohybuje v uměleckém prostoru, který prostupují dvě osy – textová a obrazová. V tradici vizuální a konkrétní poezie nechce ignorovat u textů jejich možnou vizuální působivost a v obrazech zůstává citlivý k jazykové polysémii při jejich pojmovém čtení. Guziur si ve svém dosavadním díle osvojil bohatou škálu formálních prostředků, které brilantně střídá a které se nečekaně naplňují novými, někdy i napjatě unikavými významy. Tištěná písmena, psaná slova, transparentní podklad, zrcadlení, zobrazivý odkaz i zanechané fyzické stopy, vše může být cenným výrazem i významem. Nervní přepisování slov v prezentovaných pracích, které barvou i gestem rozvibruje obrazovou plochu, má snahu nás vnořit do beztížného prostoru a ponechat nás v něm plynout v obklopení vlastních slovních asociací.
Výstavní prezentace obou umělců v jubilejním roce Dalibora Chatrného je víc než patřičná. Chatrný by určitě tuto tvorbu ocenil, byla by mu blízká trvalým unikáním z již dosažených srozumění a radostným rozpoutáváním nových nejistot sdělení. Výtvarná kultura nám nabízí struktury k využití, naše vědomí musí být schopné se jimi zabývat, musí je z pudu sebezáchovy zkoušet rozvíjet a připravovat pro nečekané příští. Řečeno s Bergsonem: „O […] minulost se opíráme, k […] budoucnosti tíhneme. Opírat se a tíhnout je tedy vědomým bytostem vlastní. Chcete-li, vědomí je spojení mezi tím, co bylo, a tím, co bude, most položený mezi minulost a budoucnost.“ A to zcela jistě platí i pro „vizuální“ vědomí.
Aleš Svoboda, kurátor výstavy
https://www.facebook.com/events/1405155383891531
V Galerii Nekonečno ve druhém patře výtvarného oboru představí své malby absolventka ZUŠ Střezina Patricie Pešková. Vystudovala obor Užitá malba na SUPŠ v Hořicích, nyní je studentkou druhého ročníku ateliéru malby na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
https://www.facebook.com/strezina
thu 17:00 - 19:00
Východní Čechy patřily a patří k nejvíce urbanizovaným oblastem v českých zemích. Nejstarší středověká města se ve východních Čechách vyvinula z raně středověkých sídelních aglomerací. V některých případech byl ale vývoj k městu komplikovanější a některá sídliště, která lze označit za zárodečná města, dokonce zanikla nebo ve svém vývoji ustrnula.
Mezi nejstarší a nejvýznamnější východočeská města náleží Hradec Králové, Chrudim, Jaroměř, Nový Bydžov a Vysoké Mýto. Jejich v některých případech složitější vývoj, podoba a každodenní život ve 13. a 14. století jsou hlavními náměty nové výstavy.
https://www.muzeumhk.cz/