Miloslav Polcar (1947) studoval na VŠUP v Praze v ateliéru monumentální malby Zdeňka Sklenáře. Jako Docent vyučoval kresbu a grafiku na Pedagogické fakultě UK. Je dvojnásobným laureátem ceny Grafika roku, v loňském roce získal Cenu Vladimíra Boudníka. Je autorem objektů a autorských knih. Jeho tématem je osobní archeologie, abstrakce, otisk, kaligrafie, písmo. Využívá matrice ze styroduru, izolačního materiálu, upraveného polystyrenu. Devět matric pro lept a rytinu bude vystaveno.
Jan Měřička (1955) se narodil v Pardubicích a studoval v Hradci Králové farmaceutickou fakultu. Věnuje se volné grafické tvorbě, působí jako externí pedagog na Katedře fotografie FAMU a provozovatel Galerie 50°47’55.9”N 14°57’22. 6” E v Andělské Hoře u Chrastavy. Za grafickou tvorbu získal mj. Cenu Vladimíra Boudníka. Žije v Křižanech v Podještědí. Grafika Jana Měřičky je paměťové médium, pracuje se záznamy a modely situací. Jeho tématem je hemžení davů i hybnost přírody.
V grafických technikách matrice stoprocentně určuje výsledný otisk. Miloslav Polcar matrici vnímá volněji, jako předobraz tisku, či předtext. Je pro něj výzvou čar, křivek a přímek. Grafik se mnoho hodin věnuje přípravě matrice, z níž otisk vzniká paradoxně rychle. Matrice je tím dílem, objektem, v němž jsou uloženy hodiny času, přemýšlení a dotýkání. Je to hmota, do níž je investováno na způsob sochařského díla kus zkušenosti, jež se zdá v otisku snad až příliš abstraktní.
Jan Měřička během loňské první cesty na kole podél Labe k moři studoval vodní živel, vlnění mořské hladiny. Během druhé cesty prozkoumal povahu řeky, stromy, chumle jehličí. Výsledný grafický záznam znovu vyvolává zážitek, čas, živost vody, do níž nelze vstoupit dvakrát. Jak o tom hovoří Fragment B91 předsokratovského filozofa, temného Hérakleita z Efesu. Zásadním principem světa je i podle Aristotela změna.
Martina Vítková