KALENDÁŘ AKCÍ-Turistické informační centrum Hradec Králové

  • V kalendáři naleznete akce z Hradce Králové a postupně přibývají i z celého Hradecka.
  • Akce jsou ve velké míře zadávány s předstihem, z toho důvodu doporučujeme ověřit konání akce, čas, vstupné a volnou kapacitu na přiložených odkazech. Po kliknutí na „Další informace\Zdroj a další informace\Více informací naleznete zde“ dojde k přesměrování zpravidla na stránku pořadatele\akce.
  • Změny v termínech a popisech akcí vyhrazeny.
  • Informační centrum nenese zodpovědnost za skutečný průběh inzerovaných akcí. 


KALENDÁŘ AKCÍ

Přehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.

  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

20. října 2024

20

říjen


DIZAJNIŠTĚ - Krátkodobá výstava

Kreativní hřiště pro malé i velké

Kurátor: Tereza Vlašímská
Grafické zpracování: Tereza Vlašímská
Architektura: Jiří Hanek
  Vyrobily dílny Divadla Drak: Roman Beran, Michaela Kudelková, Hana Kopová, Layla Hruška Ottová, Štěpán Uherka
Grafické úpravy: Jindřich Max Pavlíček
Produkce: Barbora Kalinová, Martina Štětinová
Technické řešení: Petr Seiner
Světla: Libor Petr
Lektorský program: Kateřina Hanková, Jana Neduha, Klára Fidlerová, Klára Svobodová

Interaktivní výstava Dizajniště hravou formou seznamuje s metodou designového myšlení a krok za krokem děti naučí, jak myslet a navrhovat jako designér.
Výstava provede návštěvníky cestou od designového nápadu až k jeho realizaci pomocí designového myšlení. Prostřednictvím jednoduchého návodu s pěti fázemi - empatie, definice, ideace, prototyp, testování - mohou účastníci ve své práci i každodenním životě objevovat nová kreativní řešení a zažít přitom spoustu tvůrčího dobrodružství.
Designové myšlení učí kreativnímu řešení problémů, generování nápadů a schopnostem je vyhodnocovat, rozvíjí komunikační a prezentační dovednosti, podporuje práci v kolektivu, je inkluzivní, je zábavné, poučné a hravé.
Pro školní kolektivy nabízíme lektorské programy, které návštěvníky provedou je celým kreativním procesem. Žáci a studenti si na nich osvojí sběr, třídění, analyzování a vyhodnocování informací a jak je mohou tvůrčím způsobem aplikovat v nových souvislostech a situacích. V pěti krocích se dostanou od nápadu k až realizaci.
Účastníci přirozeně rozvinou celou řadu důležitých kompetencí: týmovou spolupráci, prezentaci, komunikaci a vizualizaci myšlenek, argumentaci, vedení diskuse i polemiky.
Designové myšlení spojuje, narušuje bariéry mezi lidmi a přispívá k sebenaplnění.
Lektorské programy pro školní kolektivy jsou uzpůsobeny různým věkovým kategoriím návštěvníků základních i středních škol.
Autory expozice jsou designoví aktivisté, kreativci a patrioti z karlovarského spolku PROTEBE live, který již od roku 2005 buduje image Karlových Varů jako kulturního a občansky aktivního města. K tomu nemalou měrou pomáhá jejich kreativní centrum DIZAJNPARK v prostorách tuhnického výměníku.

PŘÍBĚH DRAKU 1958-2018 - Stálá expozice

Koncepce a libreto výstavy: Tomáš Jarkovský
Návrh a realizace instalací: Tereza Vašíčková
Odborná konzultace: Miloslav Klíma
Grafika: Jindřich Max Pavlíček
Produkce: Barbora Kalinová
Spolupráce na instalaci: Dílny a technici Divadla Drak

Určeno pro celou rodinu.

Výstava Příběh Draku 1958–2018 vypráví příběh 60leté historie Divadla Drak. Prostřednictvím vystavených loutek, fotografií, scénografických návrhů, ukázek z inscenací a dalších dobových materiálů zachycuje proměny drakovského divadelního jazyka a zároveň přibližuje nezaměnitelnou atmosféru divadla. Představuje Drak jako místo tvorby, ale také jako křižovatku osudů těch, kteří jeho příběh po 60 let spoluvytvářeli.

Expozice se skládá z 31 zastavení věnovaných významným inscenacím, osobnostem nebo událostem v historii divadla, která jsou rozdělena do osmi tematických celků. Prvních pět je řazeno chronologicky a vypraví příběh divadla od jeho počátků až k oslavám 60. výročí založení. Připomíná důležité milníky historie Draku a představuje významné inscenace či osobnosti, které jsou s jednotlivými etapami vývoje divadla spojeny. Poslední tři části-zastavení představující kompletní výpravu legendární inscenace O Sněhurce, unikátní dokument Jana Špáty a bilanci bohaté zájezdové činnosti divadla pak společně tvoří jakýsi epilog výstavy. Stručný komentář ke každému zastavení naleznete spolu s orientační mapkou v tištěném průvodci výstavou.

Výstava byla realizována s finanční podporou Nadace ČEZ.

20

říjen


Příběh o stařičkém králi, který je velice nemocný a uzdravit jej může poute živá voda. Královi synové se ji vydají hledat, čelí různým zkouškám, ale ne každý dokáže dojít až k cíli… Příběh o tom, že je dobré se nebát a jít za svým cílem. Když něco opravdu chceme, pojďme za tím. Každý z nás může být „hrdina“! Cesta je před námi. Tedy kupředu, do pohádky. V loutkovém představení pro děti od tří let účinkuje loutkoherec FILIP HUML /Divadlo Loutky vyprávějí.


* V sále je volný zasedací pořádek.
* Vstupenku do sálu musí mít dětský i dospělý divák. Pokud je divákem dítě mladší dvou let, má vstup zdarma, ovšem bez nároku na místo.
* Prosíme dospělé diváky, aby při výběru míst brali ohled na ty malé, kterým by případně mohli bránit ve výhledu.

Děkujeme za vstřícnost a těšíme se na Vaši návštěvu!

20

říjen


Co se stane robotovi, když se ocitne na opuštěném ostrově? Studio DreamWorks Animation, tvůrci série Jak vycvičit draka, v animovaném dobrodružství Rozzum v divočině tvrdí, že tu může najít srdce. Robotka z výrobní řady typu Rozzum (pro přátele Roz) byla zkonstruována, aby spolehlivě plnila úkoly od svých lidských zadavatelů. Když ovšem vinou nehody ztroskotá na ostrově, kde žádní lidé nejsou, netuší, co si s nabytou svobodou počít. A také se musí naučit, jak se adaptovat na nehostinné podmínky hroudy hlíny uprostřed oceánu obývané jen zvířaty. Roz má naštěstí natolik pokročilý software, že se naučí se zdejšími obyvateli komunikovat a spolupracovat, dokonce se stane adoptivní mámou osiřelého housete. Všechny její zdejší zážitky postupně vedou k tomu, že tam, kde dřív byl jen bezchybný počítačový program, jsou teď myšlenky, názory, nápady a hlavně city, které můžou být občas i nedokonalé. Robotí holka ve světě bez lidí zkrátka zlidštěla. Bohužel ji trochu dělají starosti její výrobci, kterým chybí jeden stroj a usilovně po něm pátrají, a pak taky její adoptivní ptačí synátor. Toho musí připravit na odlet do teplých krajin, než přijde zima. Film Rozzum v divočině je adaptací světového bestselleru spisovatele Petera Browna. Jméno hlavní hrdinky nese českou stopu, když odkazuje ke Karlovi Čapkovi a Rossumovým universálním robotům z jeho divadelní hry R. U. R. Režisér Chris Sanders (tvůrce filmů Jak vycvičit draka a Croodsovi) objevil knižní předlohu díky dceřině domácímu úkolu a okamžitě se do ní zamiloval. „I já mám rád velké dobrodružné příběhy, ale ještě víc mě těší, když v nich můžu pozorovat drobné, až intimní emocionální momenty, které si odnesete kina. Na tyhle scény se rád soustředím i jako tvůrce a tady jsem si to užil vrchovatě,“ říká režisér Sanders.

20

říjen


Když se něco porouchá, je potřeba to spravit. Ať už to znamená utáhnout povolený šroubek, nebo zachránit rodinnou farmu. S dostatkem odhodlání a vzájemnou podporou není žádná překážka dost velká. A co teprve, když se sčuchnete s takovým čtyřnohým parťákem jako desetiletá Annie! Na první pohled je to sice obyčejný vořech, ale pod střapatým kožichem bije srdce šampióna.

20

říjen


účast potvrťe do 16. října na
- facebookovou skupinu KMS Rusek
- SMS - 773 526 956
- osobně - Kristýna Věcková
Halloweenská výroba strašidýlek

20

říjen


Raz dva, raz dva… zkouška mikrofonu. Dvanáctiletý Ben nadevše miluje nejen muziku, ale i jídlo a vaření. A je to na něm taky znát. Když se ale jednoho dne zabouchne do spolužačky Klárky, rozhodne se s kily navíc zatočit. Na cestě za vysněnou postavou i Klárčiným srdcem mu pomáhají hlavně kamarádi z kapely a starostlivá maminka. Animovaný film režisérky Kristiny Dufkové natočený podle knižního bestselleru Mikaëla Olliviera s humorem za doprovodu nadupaných songů sleduje první strasti, lásky i nástrahy dospívání.

20

říjen


Co se stane robotovi, když se ocitne na opuštěném ostrově? Studio DreamWorks Animation, tvůrci série Jak vycvičit draka, v animovaném dobrodružství Rozzum v divočině tvrdí, že tu může najít srdce. Robotka z výrobní řady typu Rozzum (pro přátele Roz) byla zkonstruována, aby spolehlivě plnila úkoly od svých lidských zadavatelů. Když ovšem vinou nehody ztroskotá na ostrově, kde žádní lidé nejsou, netuší, co si s nabytou svobodou počít. A také se musí naučit, jak se adaptovat na nehostinné podmínky hroudy hlíny uprostřed oceánu obývané jen zvířaty. Roz má naštěstí natolik pokročilý software, že se naučí se zdejšími obyvateli komunikovat a spolupracovat, dokonce se stane adoptivní mámou osiřelého housete. Všechny její zdejší zážitky postupně vedou k tomu, že tam, kde dřív byl jen bezchybný počítačový program, jsou teď myšlenky, názory, nápady a hlavně city, které můžou být občas i nedokonalé. Robotí holka ve světě bez lidí zkrátka zlidštěla. Bohužel ji trochu dělají starosti její výrobci, kterým chybí jeden stroj a usilovně po něm pátrají, a pak taky její adoptivní ptačí synátor. Toho musí připravit na odlet do teplých krajin, než přijde zima. Film Rozzum v divočině je adaptací světového bestselleru spisovatele Petera Browna. Jméno hlavní hrdinky nese českou stopu, když odkazuje ke Karlovi Čapkovi a Rossumovým universálním robotům z jeho divadelní hry R. U. R. Režisér Chris Sanders (tvůrce filmů Jak vycvičit draka a Croodsovi) objevil knižní předlohu díky dceřině domácímu úkolu a okamžitě se do ní zamiloval. „I já mám rád velké dobrodružné příběhy, ale ještě víc mě těší, když v nich můžu pozorovat drobné, až intimní emocionální momenty, které si odnesete kina. Na tyhle scény se rád soustředím i jako tvůrce a tady jsem si to užil vrchovatě,“ říká režisér Sanders.

20

říjen


Utkání Tipsport extraligy v ledním hokeji.

20

říjen


Rozhlasový zpravodaj na Blízkém východě Karel Beran přijíždí na základě anonymu na otočku soukromě do Prahy. V Kamburu, který neprofesionálně opustil, však právě ve stejnou chvíli vypuká revoluce. Dostát povinnosti reportéra donutí zkušeného profesionála k mystifikačním reportážím, kdy vřavu arabské revoluce simuluje na kuchyňských spotřebičích ve vinohradském bytě. Rozkročen mezi řešením osobního problému a povinností zpravodajsky informovat posluchače se však chytne do vlastní pasti. Když se na základě vysoce sledovaných příspěvků rozhodně Český rozhlas poslat za zpravodajem podpůrný tým, ocitne se před neřešitelnou volbou: buď se přizná k mediálnímu podvodu, nebo musí předstírat vlastní smrt.

20

říjen


Vracíš se na místa. Na místa, kde jsi vyrůstala. Třeseš se. Potíš se. Polykáš. Nemůžeš se vyhnout vzpomínkám. Některý jsou jako pestrý obrazy. Některý jak rány pěstí. Děcák za komunistů. Pěstouni. Pasťák. A pak samet. A svoboda, se kterou nevíš, jak naložit. Stokrát jsi padla. Ale stokrát zase vstala. Nedostali tě. Nebyla jsi na to totiž sama. Měla jsi sebe. A taky naději. Naději, že jednou zdrhneš do Ameriky. Kde na tebe čeká táta. Amerikánka. Příběh o holce, která přestala utíkat.

20

říjen


Rodina Hanákových, Zdeněček, Tetička, Koníček, želvičky, myšičky, ...

20

říjen


Nejkultovnější z kultovních filmů 90. let je autorskou Biblí Quentina Tarantina, který v tomto opusu definoval základní prvky své režisérské poetiky a vytvořil dílo rozněcující náročné kritiky na festivalu v Cannes, levicové a pravicové intelektuály i zedníky dopřávající si po těžké šichtě trochu oddychu. Pulp Fiction je multižánrovým opusem, který přetéká fetišistickými detaily a popkulturními odkazy a zároveň dokonale funguje jako svrchovaně napínavý film rozvržený do inovativní příběhové struktury. Chcete vidět homosexuální znásilnění sbližující dva nepřátele na život a na smrt? Chcete vidět zlaté hodinky, jež prošly světovými válkami a několika konečníky? Chcete slyšet disputaci na téma hamburgery u McDonalds, Burger King, Big Kahuna Burger a Jack in the Box? Chcete poznat, že heroin se dá vyšňupat i nosem? Chcete znovu zažít tanec Johna Travolty? Mnohovrstevnatý vesmír Pulp Fiction vám otevírá svou náruč a vy se můžete stát dalším z miliónů diváků, pro něž se jedná o jeden z filmů jejich života.

20

říjen


Megalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou, geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a jeho protivníkem, starostou Franklynem Cicerem, který zůstává věrný dosavadnímu statu quo, v němž vládne chamtivost, osobní zájmy a stranické války. Mezi nimi se zmítá sociálně založená Julia Cicero, starostova dcera, jejíž láska k Cesarovi nalomila její loajalitu a vede ji ke zjištění, co si podle ní lidstvo skutečně zaslouží. Nejambicióznější projekt Coppolovy kariéry, který režisér „během 40 let až 300krát upravoval“, což svědčí o tom, že je tento vizionářský, humanistický příběh pro Francise Forda Coppolu skutečně neobyčejně důležitý.

3
-
31

prosinec


Stálá expozice provede návštěvníky historií města od pravěku až po období první republiky a umožní jim nasát atmosféru života v jednotlivých obdobích. Celkový dojem expozice podtrhují multimediální interaktivní prvky. Připraven je i doprovodný program pro školní skupiny a širokou veřejnost.
 
K městu českých královen
První část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea návštěvníkům ozřejmí význam Hradce Králové jako jednoho z nejstarších právních měst a představí také urbanistickou výstavbu města v období 13. – 16. století. Sál bude představovat Velké náměstí s dobovými řemesly a každodenností.
 
K pevnosti
Druhá část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea přiblíží život královéhradeckých obyvatel v období bastionové vojenské pevnosti až do války z roku 1866, která představuje pomyslnou tečku za pevnostním obdobím.
 
K Salonu republiky
Třetí část expozice ve třetím nadzemním podlaží muzea přiblíží ve dvou sálech moderní epochu v dějinách města, a to od obnovy dynamického rozvoje Hradce v posledních desetiletích 19. století až do poloviny 40. let 20. století, kdy město dosáhlo dnešních kontur. 

výstava

5
-
27

duben
-
říjen


Po delší době bude Muzeum východních Čech v Hradci Králové hostit výstavu žijícího umělce - světoznámé a uznávané výtvarné umělkyně Míly Fürstové.

Nápad uspořádat tuto výstavu byl velmi prozaický. Po dvaceti pěti letech od své první výstavy v Hradci Králové chtěla umělkyně představit svá díla ve městě, kde vyrůstala a snila svůj sen o kariéře výtvarnice. Muzeum východních Čech nabídlo své prostory a Míla tuto nabídku přijala.
 
Výstava s názvem Taj jemnosti aneb návraty domů si klade za cíl seznámit návštěvníka s osobností Míly Fürstové, s její životní cestou, která je neodmyslitelně spjatá s její prací, a tím představit její tvorbu v co nejucelenějším formě. Zastoupena budou díla ze středoškolských let, z dob, kdy studovala v Londýně nebo učila na prestižní škole v Cheltenhamu.
 
Výstava poskytne jedinečnou možnost pozorovat vývoj autorčiny tvorby, experimentování s novými technikami, jako je tisk na sklo či plexisklo, který dílům propůjčuje až éterický nádech zobrazované skutečnosti, nebo prořezávání grafik, vytváření hloubky, a tím i třetího rozměru obrazu. Míla si ráda hraje s barevnými variacemi obrazů, jimiž stupňuje nebo zvýrazňuje daný motiv.
 
Každý umělec reflektuje ve své tvorbě niterné prožitky, dění ve společnosti nebo ve světě. Nejinak je tomu i u Míly, která velmi často používá jednotlivé skutečné prvky, jež různě skládá do větších celků. Drobnými motivy tak vytváří monumentální díla pro grafiku spíše netypická. Míla čerpá inspiraci pro svou tvorbu ze svého života, dětství, mateřství a přírody, proto jsou její práce velmi poetické a osobní.

výstava

28
-
12

duben
-
říjen


28/04/24–12/10/25
kurátorka: Petra Příkazská
Vernisáž výstavy: 27/04 v 15:00
Komentovaná prohlídka: 13/06 od 17:30
 
Sběratelství výtvarného umění je jednou z činností, jíž moderní člověk může realizovat sám sebe. Svoje zájmy, záliby a názory na to, co je dobré, kvalitní, smysluplné či krásné propisuje do universa rozrůstající se sbírky. Vytváření sbírky je otevřený a dynamický proces, jehož výsledek není předem znám, neboť spolu s kolekcí se také prohlubují znalosti a zkušenosti sběratele o daném tématu, a tím se postupně proměňuje i její budoucnost.
 
Výstava Jak sbírat umění představí divákovi celoživotní dílo Karla Tutsche (1941–2008), znalce, sběratele a neortodoxního neúnavného podporovatele mladých výtvarníků, jenž po více jak čtvrt století na vlastní náklady provozoval galerii Na bidýlku a svou činností přispíval k propagaci českého umění v zahraničí a naopak.
 
Výstava bude rekonstrukcí Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a ex libris po uznávaného znalce a majitele jedné z nevýznamnějších sbírek své doby. Kromě toho jednotlivá umělecká díla, jež se rozhodnutím sběratele ocitla v malém brněnském bytě, dohromady vytváří subjektivní, a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let 20. století do roku 2008, završenou kapitolou věnovanou berlínské výtvarné scéně raných nultých let, která v té době zažívala svůj největší rozmach a kam se sjížděli začínající umělci z celé Evropy.
 
Sbírka byla zakoupena GMU roku 2021 s podporou KHK a následujícího roku doplněna o soubor originálních kreseb ke katalogům galerie Na bidýlku.

výstava

8
-
24

červen
-
říjen

21
-
19

červen
-
leden


21/06/24–19/01/25
kurátorky: Lujza Kotočová, Pavlína Morganová | Prostor

komentované prohlídky:
čtvrtek 25/07/2024 v 17:30
sobota 05/10/2024 v 15:00
čtvrtek 16/01/2025 v 17:30

Britský umělec Henry Moore (1898–1986) je považován za autoritu modernistického sochařství. Svým dílem ovlivnil tvorbu řady jednotlivců i celé umělecké tendence. Výstava v podrobné chronologii zkoumá diplomatický rámec i další mechanismy provázející prezentaci a recepci Moorovy tvorby v kontextu kulturní studené války. Především však sleduje vliv jeho díla na československé sochařství ve druhé polovině 20. století. Prezentuje známé i méně známé osobnosti z centra i regionů, které se Moorovou tvorbou nechaly inspirovat a rozpracovávaly jeho postupy zaměřené na práci s biomorfními tvary, s vnitřním a vnějším prostorem sochy či rozvíjely plasticitu na hraně mezi abstrakcí a figurací.
 
Do výstavy se podařilo zapůjčit několik originálů děl Henryho Moora. Vedle nich jsou instalována díla československých sochařů a sochařek představující sondy do rozličných tvůrčích poloh. Téměř stovka plastik a prací na papíře je uspořádána do vzájemně se prolínajících skupin tematizujících dominantní impulzy Moorovy tvorby a představujících československé sochařství z nové perspektivy.
 
Výstavu doplňuje a rozvíjí stejnojmenná odborná publikace, která v širokém politicko-společenském a uměleckohistorickém záběru reflektuje autorův vliv na československé sochařství ve specifických podmínkách státního socialismu.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

výstava

28
-
27

červen
-
duben


Kdo by neznal Kelty, jejich oppida a společnost?
 
Doklady jejich přítomnosti pochází z celé republiky, avšak velká část východních Čech se nachází mimo centrum našeho keltského světa. Výstava představí právě tyto okrajové oblasti a zodpoví otázku, jestli zdejší krajinou chodili druidové nebo zde keltské lišky dávaly dobrou noc.

výstava

13
-
10

srpen
-
listopad


V roce 2024 si připomínáme 100 let od povýšení hradeckého Pražského Předměstí na město. 

Roku 1890 se oddělením od Kuklen stalo Pražské Předměstí samostatnou politickou a katastrální obcí a začal jeho postupný stavební a hospodářský rozvoj.
 
Již před I. světovou válkou Pražské Předměstí počtem domů i obyvatel výrazně nezaostávalo za vlastním Hradcem Králové a z dřívější malé spíše zemědělské obce se i vnějším vzhledem stávalo město. Rozhodnutí vlády ČSR z 16. října 1924 o povýšení Pražského Předměstí na město tyto skutečnosti jen potvrdilo.
 
Nové město mělo zemědělsko-průmyslový charakter. V severní a střední části se nacházely průmyslové podniky, jižní oblasti, zejména Farářství, měly venkovský ráz. Oblast kolem Nerudovy ulice s vilovou zástavbou nabývala rezidenčního charakteru „lepší čtvrti“. Protože území Pražského Předměstí zahrnovalo i vlakové nádraží, plnilo rovněž úlohu vstupní brány do Salonu republiky, tedy do vlastního Hradce Králové. 
 
Cílem výstavy je připomenout méně známé skutečnosti, sídelní vývoj této části Hradce Králové, ale také významné stavby a průmyslové podniky spjaté s Pražským Předměstím.

Pražské Předměstí 1924-2024 - město na předměstí
výstava

1
-
30

září
-
říjen


¨* změna programu vyhrazena
Mood - program na září/říjen

2
-
29

září
-
říjen


Obrazy Jana Dingy člověk vnímá pozvolna a nenápadně. Skrze hru barev a tvarů se stávají pocitem. Nenechte si ujít tuto výstavu a přijďte nasát výtvarnou atmosféru. Pokud se vám některý obraz velmi zalíbí, tak je možnost koupě. Vernisáž výstavy se uskuteční 2. 9. od 17:00 a v rámci vernisáže vystoupí harfistka Antónia Petráková. Vstup volný.

2
-
30

září
-
říjen


Markéta Abrahamová se věnuje umělecké fotografii 3 roky. Z jejich snímků na vás dýchne spoustu emocí, které většinou neradi sdílíme s ostatními, či se za ně stydíme. Fotografie vyprávějí její životní příběh, ve kterém se jistě mnoho z vás zhlédne. Vstup volný.
výstava

3
-
30

září
-
říjen


Přijďte na výstavu obrazů a výtvarných artefaktů vypovídajících o vnitřním světě lidí s duševními obtížemi, které vytvořili pacienti Psychiatrické kliniky Fakultní nemocnice Hradec Králové v rámci arteterapie. Můžete se těšit na vernisáž, která se uskuteční 24. 9. 2024 v 17:00. V rámci vernisáže bude také od 17:45 beseda s peer lektorem z Péče o duševní zdraví.
výstava

5
-
31

září
-
říjen


Výstava Jak semena putují krajinou na příkladu chráněných a ohrožených rostlin Krkonoš

  • Přijďte se podívat na výstavu Jak semena putují krajinou na příkladu chráněných a ohrožených rostlin Krkonoš
  • Panelovou výstavu zapůjčila Správa KRNAP.
  • Určeno pro zaměstnance, studenty a širokou veřejnost z Hradce Králové a okolí.

Kdy a kde:

  • od 5. 9.  do 31. 10. 2024
  • po−pá 7−16 hod., so−ne, svátky 10−18 hod.
  • Zahrada léčivých rostlin Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové, Botanická ulice
    (Zahrada sousedí s budovami Farmaceutické fakulty UK) - mapa.
  • Vstupné dobrovolné.

Pořadatelé:

  • Zahrada léčivých rostlin Farmaceutické fakulty UK
  • Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové

Jak semena putují krajinou
výstava

7
-
30

září
-
listopad


Zbyněk Janáček (1957) pochází z Jeseníku, žije a pracuje v Ostravě. V letech 1976–1981 absolvoval Filozofickou fakultu v Olomouci. Působil jako výtvarný redaktor v ostravských nakladatelstvích, v současnosti je dlouholetým pedagogem, děkanem a profesorem Fakulty umění Ostravské univerzity. Za své grafické práce získal řadu cen, včetně ocenění Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka. Věnuje se počítačové grafice, serigrafii a přesahům grafiky směrem k objektu a do prostoru.
 
Daniel Vlček (1978) se narodil ve Strakonicích, žije a pracuje v Praze. Studoval na pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, v malířském ateliéru Martina Mainera na FaVU VUT v Brně. Absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze, kde prošel ateliérem malby Vladimíra Skrepla a intermediální školou Veroniky Bromové. Získal stáž na milánské Accademia di Brera. Je spoluzakladatelem pražské Galerie Ferdinanda Baumanna a klubu Berlínskej model. Malíř, hudebník a organizátor kulturního života je členem umělecké skupiny Guma Guar a hudebních skupin Střešovická kramle a ba:zel. V roce 2018/2019 zvukově interpretoval díla Františka Kupky u příležitosti výstav v pařížském Grand Palais a v Národní galerii Praha.

Nová perspektiva
Zbyněk Janáček překračuje limity grafického média směrem k objektu a novým technologiím. Před dvěma lety jsme na výstavě Konsonance mohli ocenit permanentní pohyb světla na metalických foliích nainstalovaných jako environment – prostředí. Aktuálně autor vystavuje dvě série, opticky úchvatné čtvercové digitální tisky „nových perspektiv“ z nedávné doby a spirálovitě roztáčené kruhy z mileniálního období. Do nových perspektiv již nevstupuje pozorující divák svým odrazem, ale má možnost se empaticky rozvlnit skrze antigravitační víry. Jednotlivé UV tisky na plexiskle vrství barevné pixely vystřelující od středu. Centrální část funguje jako kosmická černá díra, hmotné těžiště, úběžník. Rozvolněné transparentní okraje vznikly následkem rotací. Různě průhledné a různě deformované čtverce, z nichž je perspektiva vybudována, připomínají svou povahou akvarelová pole Paula Klea. Na to jsou ovšem příliš exaktní. Člověk se neubrání pocitu, že opustit původní grafický otisk ve prospěch precizní počítačové dokonalosti vyžaduje odvahu. Tisky nevznikly jako elektronicky generovaný obraz, byly cíleně vybudovány autorem v kompjuterovém prostředí grafických aplikací, jež jsou dílem člověka stejně jako tužka, papír nebo rydla. Janáček užívá valéry jedné barvy, rozpětí teplých tónů od žlutých přes oranžové až po červenou, kombinace spektrálních barev, i oba známé barevné modely, CMYK a RGB v malých, geometricky definovatelných překrývajících se ploškách. Protože v eukleidovské geometrii všechno do sebe zapadá, harmonie vyvolávají představu a zážitek krásy. Spodní emocionální bází ale interpretujeme i možnost exploze, imploze, kosmického kolapsu.

Zvuková teritoria
Přístup Daniela Vlčka charakterizuje široké rozpětí od provokativního umění, přes hudbu, zvuk, DJ mixy koláží a citací, až ke geometrii a k zájmu o krajinu ovlivněnou člověkem. Zabývá se archeologií médií, historie a interpretace audio a videozáznamu se otiskují do vlastní technologie malířské techniky. Zkratkou se dostává k propojení práce a technologie, k rozbředlým hranicím mezi lidským a strojovým. Vystavené obrazy pocházejí ze série „Drift Shift“, což bychom volně mohli přeložit jako „unášen změnou“. Vznikly vrstvením ploch a linií. Modulové křivky jsou dané rozměrem pneumatiky automobilu nebo vinylových desek (LP, SP, EP). Pokud objevíme podobnost s dílem klasika Klubu konkretistů Vladislava Mirvalda, je jisté, že jde o poctu, zároveň ale o obrácený postup. Lounský mistr pracoval pomocí dokonale zvládnuté geometrie a deskriptivy, ručně štětcem přidával jednu dokonalou linku za druhou. Daniel Vlček hnán touhou nebýt otrokem perfekce vychází z barevných ploch, v nichž začerstva paralelní linie odebírá speciálním gumovým štětcem. Výsledek připomíná diagramy, schémata, mechanické vlnění prostupující prostor, prismatický rozklad světla, které je vlnou i částicí. Zdrojem metody jsou možná trochu překvapivě přirozené přírodní procesy, cyklické vlny zvukových vibrací. Komorní formáty jsou experimentální, nesou proměnlivou emoci. Monumentální plátna znějí složitými harmoniemi s fluidními disharmonickými akcenty. 

Daniel vlček - Zvuková teritoria | Zbyněk Janáček - Nová perspektiva
výstava

18
-
29

září
-
prosinec


V roce 2024 si připomínáme 120 let atletiky v Hradci Králové.

Výstava připravená ve vzájemné spolupráci TJ SOKOL Hradec Králové a Muzea východních Čech v Hradci Králové představí bohatou historii královéhradecké atletiky, spojenou v posledních letech s atletickým oddílem Sokol Hradec Králové.
Atletika dříve nazývaná lehká atletika začíná jako svébytný sport v roce 1904. 

Atletickým oddílem prošly tisíce Hradečanů mnoha generací a z Hradce Králové vzešla řada olympioniků i dalších úspěšných reprezentantů.

27
-
2

září
-
březen


Muzeum východních Čech v Hradci Králové připravuje výstavu „111 let historické budovy muzea“, která bude veřejnosti prezentovat výstavní činnost muzea od jeho založení až do současnosti.
 
Akcentovat všek bude období od roku 1913, kdy byla veřejnosti zpřístupněna výstavní budova na Eliščině nábřeží. Cílem je ukázat pestrost muzejních sbírek a témat, která ve výstavní činnosti rezonovala během překotného 20. století.
 
Výstava potrvá do 2. března 2025.

výstava

30
-
22

září
-
říjen


* změna programu vyhrazena
AC klub - program na říjen

1
-
26

říjen


* změna programu vyhrazena
Club La Fabrique - program na říjen

1
-
30

říjen


Výstava je výběrem fotografií, které autorka Hana Posltová pořizovala několik let na různých místech. Zachytila na nich především radost, zaujetí dětí a samotné kouzlo bublin. Vstup volný.
výstava

3
-
31

říjen


změna programu vyhrazena
Muzikantův diář - program hudebního oddělení ZUŠ Střezina na říjen

3
-
31

říjen


Zveme Vás na výstavu prací studentů Branding designu k výročí 800 let od první písemné zmínky o Hradci Králové.
 
Školu a její studenty požádali představitelé města o spolupráci s chystanými oslavami. Studenti měli vytvořit návrhy a předvést svoje nápady, jak různými akcemi/eventy připomenout a prezentovat občanům města, jak starobylé a zároveň moderní je. Zadání nebylo jednoduché, přesto vzniklo mnoho prací a návrhů nejen akcí pro všechny věkové kategorie, ale také návrhů reklamních předmětů pro město k této velké události.
 
Učitelé a studenti se statečně poprali s výzvou, jak prezentovat událost a od 3. 10. 2024 si expozici můžete prohlédnout v Infocentru na Eliščině nábřeží v Hradci Králové.

800 let Hradce Králové - výstava prací studentů Branding designu

3
-
28

říjen
-
listopad


Santini Reloaded - Vladimír Kiseljov

Vernisáž 3.10. 2024 od 17h
Výstava od 3.10. do 28.11. 2024

Mezinárodně známý autor (výstavy v Alšově Jihočeské galerii, performance v Národní Galerii v Praze, Egon Schiele Art centru, Berlině, Florencii, Vídni, Edinburghu aj.) zde vystavuje své obrazy z cyklu grafik a maleb, inspirovaných stavbami J.B. Santiniho - Aichela. Osobní zkušenost a studium jeho architektury jsou transformovány v abstraktní malby a linie. Zároveň představuje vesmír, jednotu všeho živého, vhled do své duše a různorodost toho, co člověk ve svém nitru najde.
 
Nacházíme propojující témata světla poznání, životní energie, která většinou zlatou barvou září, proměňuje a zušlechťuje hmotu a ducha. V obrazech můžeme najít i alchymickou a hermetickou symboliku, které se společně s Tarotem autor dlouhodobě věnuje, také ve svých dvou publikovaných knihách. Můžeme zde najít i jeho synestetické vidění hudby, která také často zachycuje extáze a vytržení lidského ducha a spojuje se s duchem Santiniho architektury. Totéž platí i o jeho černobílých grafikách, které jsou tuší osvobozeny od barvy.

výstava

5
-
24

říjen


Střední uměleckoprůmyslová škola hudebních nástrojů a nábytku v Hradci Králové pod jednou střechou sdružuje obory s klasickým řemeslným zaměřením, ale i obory orientované na design a využití nejnovějších technologií. Cílem je vést studenty k odbornosti, tvořivosti a řemeslné zdatnosti.
 
Vernisáž se koná 7. 10. v 17.00 hod. v galerii U Přívozu.
 
Otevírací doba galerie: po–pá od 9 do 17 hod., so: od 9 do 12 hod. V sobotu 12. 10. bude v rámci Dne otevřených dveří galerie otevřena do 14 hodin.

11
-
6

říjen
-
prosinec


Michal Drozen aka Spiral Sadness ve Walk Thru Gallery představuje svou nejčerstvější tvorbu. Výstava složená z olejomaleb a vytištěných obrazů, které si autor vtiskl do paměti a zároveň uložil ve fotografiích se dotýká fenoménu paměti a času. Paměť nám dle francouzského filozofa Henriho Bergsona slouží jako osobní zapisovatel zpřítomňující minulé záchvěvy vědomí a stává se tak předpokladem trvání a času. Náš život je spojen s neustálým vytvářením vzpomínek, které nevystupují naráz, ale selektivně v jistém výběru. Podobnou selekci Michal přenesl na plátno, aktualizoval vzpomínku a vytvořil emočně zabarvené situace podobné deníkovému zápisu. Scénář, ve kterém hrál hlavní roli nebo spolu vystupoval se promítá v obrazech nesoucí názvy jako: Polibky, Můžu si to vyfotit? či Videokamera. Téma propojování svého vnitřního života s okolím Michala malířsky zajímalo odjakživa. Výstavou Can I Take a Picture? však narušil svou doposud statickou figurální kompozici a v obrazech probudil novou dynamičtější podobu. Élan vital!   

Michal Drozen - Can I take a picture

12
-
16

říjen
-
listopad

výstava

17
-
11

říjen
-
listopad


Výstava potrvá do 11. 11. 2024 a je přístupná pondělí až pátek od 8 do 18 hodin.
Zdeněk Karásek - akvarely, architektonické návrhy, grafiky a šperky
výstava

18
-
27

říjen
-
duben


kurátoři: Jan Florentýn Báchor a Kristýna Ševčíková | GVP
komentovaná prohlídka:
čtvrtek 13/02/2025 v 17:30

 
Ladislav Beneš (1883–1956) patří k významným představitelům českého neoklasicismu první poloviny 20. století. Jeho díla přinášejí sofistikovanou syntézu modernistických a tradičních prvků. Odráží se v nich fascinace rychlostí, pohybem a technickým pokrokem typická pro meziválečné období. Automobily, motocykly či letadla se tehdy staly symboly nového světa plného dynamiky a Beneš coby reprezentant nastupující sochařské generace tuto proměnu vnímal. Po boku svého kolegy Jana Štursy, s nímž sdílel vášeň pro dílo Augusta Rodina, hledal nový umělecký výraz, jehož těžištěm byla lidská postava a který mu umožňoval reflektovat ono zaujetí pohybem.
Autor byl mimo jiné vášnivým tanečníkem. V pražském podniku Montmartre, kde protančil mnoho večerů, nacházel dynamiku a rytmus, jež přenášel do vlastní tvorby. Tímto způsobem rozpohybovával i své akty, zejména ženské. Zobrazení žen v plné kráse a síle patřila k širšímu trendu. Ten se projevoval v pracích Benešových současníků a byl populární také v katalozích obchodní firmy Krásná jizba (založené organizací Družstevní práce), nabízejících kvalitní a cenově dostupná díla užitého umění, díky čemuž se dostával i k široké veřejnosti.

Výstava poskytuje jedinečný pohled na Benešovu tvorbu skrze jeho plastiky, skulptury, kresby a fotografie, jejichž námětem je akt. Prezentovaná díla pocházejí ze sbírek Galerie moderního umění v Hradci Králové a Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou.
 
LADISLAV BENEŠ (1883 Praha – 1956 Častolovice) byl sochař, autor řady dekorativních plastik v interiérech i exteriérech budov. V roce 1923 se jeho plastika stala vítěznou cenou Autoklubu Československé republiky. V letech 1897–1904 Beneš studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesorů Celdy Kloučka a Stanislava Suchardy a během studií si přivydělával jako štukatér. Tento praktický trénink mu poskytl technickou zručnost a cit pro detail, které se staly charakteristickými rysy jeho pozdější tvorby.
Po absolutoriu se autor zařadil mezi aktivní osobnosti pražské umělecké scény a v roce 1911 byl přijat do Umělecké besedy. Slibně se vyvíjející osobní i profesní život sochaře přervala první světová válka. V roce 1916 nastoupil do vojenské služby v Salcburku, kde se seznámil s malířem Antonínem Hudečkem, za nímž se roku 1930 rozhodl z Prahy odstěhovat do východočeských Častolovic. Tímto rozhodnutím ovšem nevědomě odsoudil svou tvorbu i sebe k částečnému zapomnění. V závěru života byl navíc za svůj portrét prezidenta Emila Háchy sedm let vězněn jako kolaborant. Beneš dožil v Častolovicích a jeho rozsáhlá pozůstalost se stala součástí sbírky Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

---

Doprovodný program

TANČÍRNA
PÁ 21/03 | 18:00–21:00
Cena: 100 Kč
Kapacita: 30 osob
Nutnost rezervace: edukace@galeriehk.cz
K výstavě Ladislava Beneše Tělo v pohybu chystáme další termíny tančírny ve foyer GMU. Přijďte se seznámit se swingovými kroky a rytmem charlestonu do secesního prostředí galerie. Nechte se vlákat do atmosféry 20. let.
Společenský oděv vítán. Není nutné přijít v páru. Vhodné i pro začátečníky.

KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA  
ČT 13/02 | 17:30
Vstup zdarma
Bez nutnosti rezervace
Zavítejte na komentovanou prohlídku s kurátorem výstavy Janem Florentýnem Báchorem. Výstava poskytuje jedinečný pohled na Benešovu tvorbu skrze jeho plastiky, skulptury, kresby a fotografie, jejichž námětem je akt.

výstava

18
-
27

říjen
-
duben


Tvorba Jana Šerýcha je velmi rozmanitá. Nejprve používal techniku malby, poté, ovlivněn novými médii, začal pracovat s počítačem a internetem. Neodmyslitelnou součástí prezentace jeho abstraktních a minimalistických děl je také tisk. Autor pracuje s nalezenými informacemi, které vytrhává z bezčasí či virtuálna – s obrázky, snímky z Google, informacemi, daty, znaky, kódy i texty. Tyto odkazy jsou často mnohoznačné a jejich sdělení a vtip v divákovi záměrně vzbuzuje rozpačitost. U Šerýchových děl se obvykle můžeme rozhodnout, zda se na ně chceme dívat, nebo je budeme číst.
 
Ve foyer Galerie moderního umění v Hradci Králové autor prezentuje svou instalaci Black Sabbath / ABBA (2002) ze sbírky GMU. Tato práce sestávající z 12 rozměrných písmen, z nichž lze poskládat název proslulé heavymetalové skupiny, už byla představena vícekrát na různých místech a pokaždé v jiné podobě. Vůbec poprvé ji Jan Šerých vystavil v pražské Galerii Václava Špály v roce 2002; o jednu ze stěn volně opřel písmena A B B A, čímž vznikl odkaz na známou švédskou popovou hudební skupinu, zatímco zbylá písmena umístěná u protilehlé stěny se vzájemně překrývala a jen podle názvu díla bylo možné rozklíčovat, o jaké litery asi jde. V roce 2004 v drážďanské Motorenhalle potom z písmen vytvořil skrumáž, takže daleko více působila jako vizuální objekt nežli text. Jednotlivé litery tedy fungují jako prostředek ke skládání příběhu, jako stavební prvek slov nebo obrazu. Vystavena zůstává vždy celá sestava písmen, jejich prostorovým rozmístěním však autor pokaždé klade důraz na jiné sdělení. Jelikož umělec pracuje také jako grafický designer, je při nahlížení jeho díla důležité pozorovat rovněž zvolený font, který umožňuje písmena číst i jako číslice.
 
Jednoslabičné slovo, které Šerých vytvořil ve foyer GMU, odráží autorovu zálibu v práci s citoslovci ambivalentního významu, jeho aktuální rozpoložení a současně snahu vyrovnat se s bohatě zdobeným prostorem vstupní haly, jenž poskytuje jen omezené možnosti pro další umělecká vyjádření. Toto „ach“ může tedy divák vnímat jak pozitivně, tak negativně.
 
JAN ŠERÝCH (* 1972) je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze (1992–1999); prošel grafickým ateliérem Jiřího Lindovského, následně studoval nová média u Michaela Bielického a nakonec malířský ateliér Vladimíra Skrepla, kde také v letech 2014–2020 působil jako asistent. Byl členem skupiny Bezhlavý jezdec (1996–2002) společně s Jánem Mančuškou, Tomášem Vaňkem a Josefem Bolfem. Vedle volné tvorby se věnuje rovněž grafickému designu, zejména navrhování plakátů, a pracuje jako grafik pro různá nakladatelství.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

výstava

PARTNEŘI INFOCENTRA HRADEC KRÁLOVÉ