KALENDÁŘ AKCÍ-Turistické informační centrum Hradec Králové

  • Akce jsou do kalendáře zadávány s předstihem, z toho důvodu doporučujeme ověřit konání akce, čas, vstupné a volnou kapacitu na přiložených odkazech. Po kliknutí na „Další informace\Zdroj a další informace\Více informací naleznete zde“ dojde k přesměrování  zpravidla na stránku pořadatele\akce.
  • Změny v termínech a popisech akcí vyhrazeny. 
  • Informační centrum nenese zodpovědnost za skutečný průběh inzerovaných akcí.


KALENDÁŘ AKCÍ

Přehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.

      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

26. srpna 2024

22
-
31

červen
-
srpen


Multimediální instalace
Singularita je hypotetický bod obratu v budoucnosti lidstva, kdy umělá inteligence dosáhne takové úrovně vývoje, že lidská mysl její důsledky už nebude schopna plně pochopit natož předvídat. Tento moment „expirace člověka“ se dle transhumanistických predikcí očekává v roce 2045. Tehdy přijde úsvit Hyperinteligence a zrodí se Metačlověk. Zůstává však kardinální otázka: Nastane pro lidstvo technologická apokalypsa nebo AI ráj? Toto téma v kontextu filozofie umění zkoumá duo Petr Profen Mareš a Martina Kopecká Jurčeková, působící pod názvem HOMO_DIGITALIS_3.2.1, se svou multimediální instalací vytvořenou za pomocí AI nástrojů.

2
-
29

červenec
-
srpen


Nenechte si ujít jedinečnou výstavu věnovanou životu a dílu Jiřího Wintera-Neprakty, všestranného umělce, výtvarníka a karikaturisty, který by letos oslavil 100 let. Poznejte legendu, která bavila i poučovala generace čtenářů. Neprakta, držitel rekordu v Guinessově knize rekordů za počet nakreslených vtipů, ilustroval stovky knih a jeho charakteristické a nezaměnitelné kresby si získaly srdce milionů lidí.
 
Výstava vám představí jeho talent pro kreslený vtip, ale i jeho fascinující záběr do dalších oblastí umění a vědy. Ačkoliv je to neuvěřitelné, jeho kresby jsou v Hradci Králové vystavovány v takovém rozsahu vůbec poprvé.
 
Vernisáž výstavy proběhne 1. července od 17:00.

výstava

3
-
28

červenec
-
srpen


  • středy 9:00-11:00
Počet míste je omezen na min. 5 a max 15 tvořících. Je třeba se přihlásit přes https://www.sedmikraskahk.cz/rezervacni-system nejpozději před konkrétní lekcí. Dospělí hradí 120 Kč, děti od 5 do 15 let hradí 60 Kč za lekci. Hlídání menších (netvořících) dětí je zdarma. Pomůcky zajištěny.
  • 3. 7. - Voskované ubrousky
  • 10. 7. - Květinové náušnice z Foamiranu
  • 17. 7. - Lžičky s fimo zdobením
  • 24. 7. - Keramika - pítko pro ptáčky
  • 31. 7. - Upcyklujeme - peněženka a stojánek na tužky
  • 7. 8. - Ozdobné svícny
  • 14. 8. - Výroba ručního papíru
  • 21. 8. - Zápisníky z ručního papíru šité japonskou vazbou
  • 28. 8. - Keramika: Dokončenía glazování

https://www.sedmikraskahk.cz/
Výtvarničení na hradě XX

14
-
31

červenec
-
srpen


*za hezkých nedeštivých dnů

Mobilní přívěs ochránců přírody s odbornými lektory, ekovýchovnými programy, herními vzdělávacími prvky a benefičními dárky. 

26

srpen


Jste v Hradci Králové poprvé nebo si jen chcete připomenout významné události a stavby? Vydejte se s námi na komentovanou procházku, během které se seznámíte s historií města, prohlédnete si významné stavby a architektonické skvosty napříč stavebními styly. Hradec Králové již od středověku patří mezi nejvýznamnější města v zemi, během komentované procházky po širším centru si připomeneme významné milníky z historie a ukážeme si to nejzajímavější.

Sraz u Turistického informačního centra Hradec Králové.
Trasa není bezbariérová.
Délka prohlídky cca 90-100 minut.

Prohlídka je součásti cyklu prohlídek "Kapitoly z hradeckých dějin", který pořádá Turistické informační centrum Hradec Králové.
V průběhu akce mohou být pořizovány fotografické záznamy pro účely pozdější propagace.

26

srpen


„Vetřelec: Romulus“ navrací fenomenálně úspěšnou franšízu „Vetřelec“ zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik.

26

srpen


Dlouho očekávané pokračování oscarového animáku se vrací do vnitřního světa čerstvě třináctileté Riley i k pětici starých známých emocí. Oproti prvnímu dílu už Radost, Smutek, Vztek, Strach a Nechuť bez větších problémů spolupracují, a Riley tak prožívá každý den naplno. Na život v San Franciscu si dívka z Minnesoty dávno zvykla a se svými nejlepšími kamarádkami tvoří na ledu hvězdné trio. Jejich výkon jim dokonce vynese pozvánku na hokejové soustředění a zdá se, že poslední léto před nástupem na střední školu už nemůže být lepší… dokud se v Rileyině velíně nerozezní alarm puberty, který v hlavě spustí rozsáhlé změny a o slovo se začnou hlásit nové emoce: Úzkost, Závist, Stud a Nuda.

26

srpen


Dobový film Vlny režiséra Jiřího Mádla ukáže napínavé a doposud utajené příběhy novinářů Československého rozhlasu. Na konci 60. let, kdy zněl z rádiových vln rokenrol a studentské revolty měnily svět, nastoupí starší z bratrů do prestižní redakce rozhlasu. Záhy se ocitne v nebezpečném souboji redaktorů a tajných služeb. Ve víru událostí půjde brzy všem o život a hlavní hrdina stojí před drsnou volbou: ochránit bratra, nebo pravdu a kolegy? Film je inspirován skutečným příběhem skupiny novinářů mezinárodní redakce Československého rozhlasu a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu.

26

srpen


Tři mladé herečky se společně vydávají na filmový festival do Karlových Varů. Úspěšná Adéla se chystá představit publiku svůj nový film. Vyhořelá Ema jede podpořit Adélu. A bezstarostná Soňa si prostě chce užít filmy a večírky. Dny strávené na festivalu se ale nevyvíjejí podle očekávání a přátelství a kariéry tří žen prochází náročnou zkouškou. Zvládnou i přesto navenek hrát, že jsou šťastné a v pohodě? Komediální film režiséra Šimona Holého ukazuje drsné pravdy o filmovém světě a herecké profesi a popisuje autenticitu jako cíl, který jde jen těžko splnit.

3
-
31

prosinec


Stálá expozice provede návštěvníky historií města od pravěku až po období první republiky a umožní jim nasát atmosféru života v jednotlivých obdobích. Celkový dojem expozice podtrhují multimediální interaktivní prvky. Připraven je i doprovodný program pro školní skupiny a širokou veřejnost.
 
K městu českých královen
První část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea návštěvníkům ozřejmí význam Hradce Králové jako jednoho z nejstarších právních měst a představí také urbanistickou výstavbu města v období 13. – 16. století. Sál bude představovat Velké náměstí s dobovými řemesly a každodenností.
 
K pevnosti
Druhá část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea přiblíží život královéhradeckých obyvatel v období bastionové vojenské pevnosti až do války z roku 1866, která představuje pomyslnou tečku za pevnostním obdobím.
 
K Salonu republiky
Třetí část expozice ve třetím nadzemním podlaží muzea přiblíží ve dvou sálech moderní epochu v dějinách města, a to od obnovy dynamického rozvoje Hradce v posledních desetiletích 19. století až do poloviny 40. let 20. století, kdy město dosáhlo dnešních kontur. 

výstava

16
-
2

únor
-
září


16/02/24–29/09/24
 
Kurátoři: Kateřina Křížkovská & Jan Florentýn Báchor | GVP
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Výstava Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda nabízí průřez drobnou plastikou z 20. až 40. let sochaře Josefa Škody. Prezentuje autorovy práce z rozličných materiálů: kamene, bronzu, cínu, dřeva, terakoty, vápence či sádry společně s jeho kresbami. Navazuje na předešlý výstavní projekt v Galerii Vladimíra Preclíka GMU – Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda –, zaměřený na sochařovy klíčové realizace ve veřejném prostoru města Hradce Králové a jeho okolí. Intervencí ve výstavě Josefa Škody jsou malba od Bohumila Kubišty (Podobizna Ing. Václava Rejchla, 1908) a plastika Karla Nepraše (Soutok Labe s Vltavou jako mimoúrovňová křižovatka instalovaná, 2000–2001), instalovaná ve foyer GMU do 09/06/2024.
 
„Škodovy sochy nikdy nejsou formálně samoúčelné, vždycky jest jejich hlavním posláním ideový obsah, který sám určuje svoje zvláštní pojednání. Z obsahu a jeho funkce vyplývá forma, a to tak objektivní, že je přístupna vnímání každého, kdo má otevřené oči a srdce.“
 
(Dílo akademického sochaře Josefa Škody, katalog k souborné posmrtné výstavě, Hradec Králové, 1951)

výstava

5
-
27

duben
-
říjen


Po delší době bude Muzeum východních Čech v Hradci Králové hostit výstavu žijícího umělce - světoznámé a uznávané výtvarné umělkyně Míly Fürstové.

Nápad uspořádat tuto výstavu byl velmi prozaický. Po dvaceti pěti letech od své první výstavy v Hradci Králové chtěla umělkyně představit svá díla ve městě, kde vyrůstala a snila svůj sen o kariéře výtvarnice. Muzeum východních Čech nabídlo své prostory a Míla tuto nabídku přijala.
 
Výstava s názvem Taj jemnosti aneb návraty domů si klade za cíl seznámit návštěvníka s osobností Míly Fürstové, s její životní cestou, která je neodmyslitelně spjatá s její prací, a tím představit její tvorbu v co nejucelenějším formě. Zastoupena budou díla ze středoškolských let, z dob, kdy studovala v Londýně nebo učila na prestižní škole v Cheltenhamu.
 
Výstava poskytne jedinečnou možnost pozorovat vývoj autorčiny tvorby, experimentování s novými technikami, jako je tisk na sklo či plexisklo, který dílům propůjčuje až éterický nádech zobrazované skutečnosti, nebo prořezávání grafik, vytváření hloubky, a tím i třetího rozměru obrazu. Míla si ráda hraje s barevnými variacemi obrazů, jimiž stupňuje nebo zvýrazňuje daný motiv.
 
Každý umělec reflektuje ve své tvorbě niterné prožitky, dění ve společnosti nebo ve světě. Nejinak je tomu i u Míly, která velmi často používá jednotlivé skutečné prvky, jež různě skládá do větších celků. Drobnými motivy tak vytváří monumentální díla pro grafiku spíše netypická. Míla čerpá inspiraci pro svou tvorbu ze svého života, dětství, mateřství a přírody, proto jsou její práce velmi poetické a osobní.

výstava

28
-
12

duben
-
říjen


28/04/24–12/10/25
kurátorka: Petra Příkazská
Vernisáž výstavy: 27/04 v 15:00
Komentovaná prohlídka: 13/06 od 17:30
 
Sběratelství výtvarného umění je jednou z činností, jíž moderní člověk může realizovat sám sebe. Svoje zájmy, záliby a názory na to, co je dobré, kvalitní, smysluplné či krásné propisuje do universa rozrůstající se sbírky. Vytváření sbírky je otevřený a dynamický proces, jehož výsledek není předem znám, neboť spolu s kolekcí se také prohlubují znalosti a zkušenosti sběratele o daném tématu, a tím se postupně proměňuje i její budoucnost.
 
Výstava Jak sbírat umění představí divákovi celoživotní dílo Karla Tutsche (1941–2008), znalce, sběratele a neortodoxního neúnavného podporovatele mladých výtvarníků, jenž po více jak čtvrt století na vlastní náklady provozoval galerii Na bidýlku a svou činností přispíval k propagaci českého umění v zahraničí a naopak.
 
Výstava bude rekonstrukcí Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a ex libris po uznávaného znalce a majitele jedné z nevýznamnějších sbírek své doby. Kromě toho jednotlivá umělecká díla, jež se rozhodnutím sběratele ocitla v malém brněnském bytě, dohromady vytváří subjektivní, a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let 20. století do roku 2008, završenou kapitolou věnovanou berlínské výtvarné scéně raných nultých let, která v té době zažívala svůj největší rozmach a kam se sjížděli začínající umělci z celé Evropy.
 
Sbírka byla zakoupena GMU roku 2021 s podporou KHK a následujícího roku doplněna o soubor originálních kreseb ke katalogům galerie Na bidýlku.

výstava

20
-
31

květen
-
srpen


Panelová výstava o jedovatých rostlinách, kterou poskytla Botanická zahrada hl. m. Prahy Ve spolupráci s Unií botanických zahrad ČR.
Jedovatá sezóna

1
-
31

červen
-
srpen


Přijďte se podívat na sbírku růží, která právě kvete v Zahradě léčivých rostlin Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové.
Nachází se zde okolo 80 odrůd růží v 600 kusech od různých šlechtitelů.

Určeno pro širokou veřejnost.

Růže v Zahradě léčivých rostlin
výstava

4
-
27

červen
-
srpen


Cvičení probíhá během 4. června – 27. srpna 2024.

Letní cvičení taiji a qigong se bude opět konat na střeše knihovny každé úterý od 17:00 do 18:00. Kurz je vhodný jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé bez věkového omezení.

Lektory budou Lukáš Uram a Iva Kufr.

V případě nepřízně počasí je zajištěn náhradní prostor. Rezervace není nutná. 

Více informací na awudanghk@gmail.com.

Vstupné 150 Kč.

8
-
24

červen
-
říjen

17
-
20

červen
-
září


Výstava probíhá od 17. 6. do 20. 9. 2024 v Galerii Na Mostě.
 
Vernisáž výstavy 17. 6. v 16:00 hodin.

MARKÉTA ŠKOPKOVÁ vystudovala Střední průmyslovou školu keramickou v Bechyni, Vysokou školu umělecko průmyslovou v Praze, Atelier keramiky a porcelánu a Soukromá studia fresky a ilustrace v Itálii.
 
Zabývá se volnou i užitkovou keramikou, vytváří figurální plastiky, dekorativní a zahradní keramiku, fontány, žardiniéry, svítilny. Věnuje se i tvorbě medailí, maluje fresky a ilustrace. Je autorkou malované Křížové cesty pro hřbitovní kostel v Broumově a nástěnné výzdoby hřbitovní kaple v Šestajovicích u Jaroměře. Zúčastnila se III. hrnkového sympozia v Dubí /1993/, VII. keramického sympozia v Lučenci /1995/ a XXIV. keramického sympozia v Bechyni /2010/. V poslední době se věnuje také tvorbě smaltovaných a textilních obrazů. V současnosti působí také v Umělecké kolonii Bastion IV v Josefově.

Markéta Škopková - Smaltované obrazy a keramika

19
-
1

červen
-
září


čestný host Ak. malíř Jan Kavan

Vernisáž: 19. 6. od 17 hod.

19. 6. - 1. 9. 2024
- otevřeno po-pá 10-18 hod.
Východočeský výtvarný salon
výstava

21
-
19

červen
-
leden


21/06/24–19/01/25
kurátorky: Lujza Kotočová, Pavlína Morganová | Prostor

komentované prohlídky:
čtvrtek 25/07/2024 v 17:30
sobota 05/10/2024 v 15:00
čtvrtek 16/01/2025 v 17:30

Britský umělec Henry Moore (1898–1986) je považován za autoritu modernistického sochařství. Svým dílem ovlivnil tvorbu řady jednotlivců i celé umělecké tendence. Výstava v podrobné chronologii zkoumá diplomatický rámec i další mechanismy provázející prezentaci a recepci Moorovy tvorby v kontextu kulturní studené války. Především však sleduje vliv jeho díla na československé sochařství ve druhé polovině 20. století. Prezentuje známé i méně známé osobnosti z centra i regionů, které se Moorovou tvorbou nechaly inspirovat a rozpracovávaly jeho postupy zaměřené na práci s biomorfními tvary, s vnitřním a vnějším prostorem sochy či rozvíjely plasticitu na hraně mezi abstrakcí a figurací.
 
Do výstavy se podařilo zapůjčit několik originálů děl Henryho Moora. Vedle nich jsou instalována díla československých sochařů a sochařek představující sondy do rozličných tvůrčích poloh. Téměř stovka plastik a prací na papíře je uspořádána do vzájemně se prolínajících skupin tematizujících dominantní impulzy Moorovy tvorby a představujících československé sochařství z nové perspektivy.
 
Výstavu doplňuje a rozvíjí stejnojmenná odborná publikace, která v širokém politicko-společenském a uměleckohistorickém záběru reflektuje autorův vliv na československé sochařství ve specifických podmínkách státního socialismu.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

výstava

21
-
6

červen
-
říjen


kurátor: Miloš Vojtěchovský | Bílá kostka

spolupráce: David Lipovský
fotografie: Zdeněk Merta

Výstava Loutky & židle v prostoru Bílé kostky je imaginativní procházkou loutkářským ateliérem. Diváci se mohou seznámit s různými kapitolami tvorby umělecké a životní dvojice Věry a Františka Vítkových, prohlédnout si autorské i společné práce a zaposlouchat se do tikání, šramocení a cinkání hracích i nehracích mechanismů. Instalace zahrnuje ukázky divadelních artefaktů a propriet a vytváří působivý prostor s kresbami, obrazy, mechanickými konstrukcemi, panoptikem loutek a sbírky starých židlí.
 
V roce 2017 získali Vítkovi za svou uměleckou práci evropského významu cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Není náhoda, že toto dílo vznikalo v regionu, kde dnes působí největší amatérská loutkářská komunita v Čechách a kde se prastaré umění vedení loutky, řezbářství a tajemství mechanického divadla a betlémů těší dlouhé a bohatě rozvětvené tradici, předávané od baroka až do 50. let minulého století z generace na generaci.
 
Věra Říčařová Vítková (*1936) mezi lety 1951 a 1955 vystudovala Střední průmyslovou keramickou školu v Bechyni a v roce 1959 loutkářskou katedru DAMU v Praze. Ve stejném roce dostala nabídku angažmá v týmu nově založeného Východočeského loutkového divadla v Hradci Králové (později DRAK), kde se potkali s Františkem Vítkem.
 
František Vítek (*1929) v roce 1948 získal v Brně výuční list řezbářský od mistra Jaroslava Vaňka, roku 1951 byl přijat na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, odkud ale po jednom semestru odešel. V roce 1958 nastoupil do Východočeského loutkového divadla v Hradci Králové, kde se společně s Věrou podílel na řadě místně i mezinárodně úspěšných inscenací.
 
V roce 1981 bylo vedení divadla DRAK donuceno oba propustit a Vítkovi se od té doby protloukali jako umělci na volné noze. V době normalizace spolupracovali s divadlem Theater am Faden ve Stuttgartu. Po roce 1990 podnikli několik úspěšných zahraničních turné, například do Stockholmu, Antverp, Utrechtu, New Yorku, Tokia a Jokohamy. Slavným a posledním výstupem jejich práce se v posledních 40 letech stalo neustále se proměňující představení Piškanderdulá, podtitul Josefe!
 
 
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

výstava

21
-
6

červen
-
říjen


kurátorka: Tereza Špinková | Černá kostka
 
Tears for Fears je britská synthpopová hudební skupina založená v 80. letech minulého století. Její jméno je inspirováno tzv. primární terapií, rozvíjenou americkým psychologem Arthurem Janovem. Ta je založena na zkoumání potlačených bolestí z dětství, které můžou být příčinou problémů přetrvávajících do dospělosti. „Slzy místo strachu“ pak odkazují k představě pláče jako ozdravného způsobu, jak se zbavit strachu či úzkostí. Aspekt vyrovnávání se s (environmentálním) žalem i skrze apropriaci popových písní je úzce spjat se životem multimediální umělkyně Juliany Höschlové a do její tvorby se propisuje už několik let. Klíčovou inspirací pro výstavu je motiv vody ve formě potoka v místě autorčina bydliště. Jeho podoba a zvuk se však s postupující klimatickou změnou proměňují a hmatatelně tak otvírají otázky: jak se vyrovnávat s mizením něčeho, nad čím nemáme kontrolu? Jak oplakávat tak, abychom nezůstali v pasivní rezignaci a naopak získali sílu nacházet nové cesty? Dokážeme se smířit s tím, že podoba světa, na kterou jsme zvyklí, už neplatí a život se v některých oblastech stává nemožným?
 
Juliana Höschlová do prostoru Černé kostky přenáší svou zkušenost upřímného a ryzího žití v souladu s konkrétním místem v Krkonoších, jehož se stala součástí. Uprostřed místnosti tak nechává zářit skleněný klenot ve tvaru řečiště potoka z údolí, v němž žije, naplněný jeho vodou. Instalace zahrnuje také zářivě barevné malby silně ohrožených druhů krkonošských květin. Ve vystaveném videu Everybody Wants to Rule the World autorka přetváří stejnojmennou píseň od zmíněné kapely v mírně hororovou esej s nadějnými záblesky, zároveň zdůrazňující stesk po něčem, co mizí. Skrze umělecký jazyk nachází umělkyně možnosti, jak se zbavit strachu z budoucnosti a zkusit se nebát konat, a to dohromady v propojení s dalšími, i mimolidskými bytostmi. Jelikož pozdě je, ale stále jsme tu spolu a stále je co dělat pro to, aby nebylo ještě hůř.
 
JULIANA HÖSCHLOVÁ (*1987) vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, během studií absolvovala roční stáž na Tchaj-wanu a nyní žije a pracuje v Krkonoších. Dlouhodobě se zajímá o vztah mezi člověkem a prostředím, ve kterém žije. V roce 2010 získala cenu NG 333. Na domácí scéně vystavovala v Národní galerii Praha, v Domě umění města Brna, v galerii GAMPA, v experimentálním prostoru NoD, MeetFactory, Karlin Studios nebo v Galerii 35m2. V zahraničí např. v Akademie Graz v Rakousku, na bienále v Oděse, v Pince project v Budapešti, v galerii VT Artsalon v Tchaj-peji, v islandském Reykjavíku a letos také na mezinárodní přehlídce umění TIVA v Tchaj-peji. Zúčastnila se řady rezidenčních pobytů v zahraničí: v Rakousku, Maďarsku, na Tchaj-wanu nebo na Ukrajině. Je spoluzakladatelkou projektu Návštěva, který se zaměřoval na prezentaci video-artu s potenciálem kritického myšlení, a v roce 2010 realizovala projekt mapující tchaj-pejskou současnou uměleckou scénu Field / Políčko. Krátce před pandemií se také podílela na organizaci platformy Umění pro klima.
 
 
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

21
-
31

červen
-
srpen


vernisáž 20. 6. v 16:30
Kone4N8

26
-
27

červen
-
srpen


Přijede Kurt a vystaví v Galerie Škroupovka spolu s Dianou Winklerovou! Výstavu pojmenovali "Dianokurty" a začne v úterý 25. června v 17:30 hodin. Doprovodný program bude VELMI bohatý!

Diana Winklerová je sochařka pracující citlivě s vůkolní hmotou. Absolventka Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, studovala v ateliéru sochařství pod vedením prof. Kurta Gebauera. Aktivně se podílí na kulturním dění v oblasti vizuálního umění
a hudby, vyučuje modelování na VŠUP v Praze. Ve své volné tvorbě zachází se širokou škálou médií, realizace mají nejčastěji formu soch, objektů, digitálních fotografií nebo počítačových manipulací či videa.
 
Kurt Gebauer se narodil v roce 1941 v Hradci nad Moravicí. O výtvarnou tvorbu se zajímal od dětství, studovat začal na střední škole uměleckých řemesel v Brně a po prvním ročníku přestoupil na Sochařsko-kamenickou školu v Hořicích. Ve studiích pokračoval u profesorů Makovského a Lidického na pražské Akademii výtvarných umění. Jako sochař ve svobodném povolání pracuje od roku 1969. V roce 1990 byl jmenován docentem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, v roce 1992 pak profesorem Ateliéru veškerého sochařství.

Kurt Gebauer a Diana Winklerová - Dianokurty

28
-
27

červen
-
duben


Kdo by neznal Kelty, jejich oppida a společnost?
 
Doklady jejich přítomnosti pochází z celé republiky, avšak velká část východních Čech se nachází mimo centrum našeho keltského světa. Výstava představí právě tyto okrajové oblasti a zodpoví otázku, jestli zdejší krajinou chodili druidové nebo zde keltské lišky dávaly dobrou noc.

výstava

1
-
29

červenec
-
srpen


Přijďte se podívat na výstavu prací karikaturistů ze soutěže o nejlepší kreslený humor Zlatý Tapír. Letos měli výtvarníci za úkol ztvárnit „Svět knihy“.

Slavnostní otevření bude 4. července od 16:00 spojené s vyhlášením výsledků a oceněním výherců soutěže.

Výstava je přístupná v otevírací době knihovny.
výstava

1
-
29

červenec
-
srpen


„Dlouhý život mívají housle, mnoha rukama procházejí, pestré a zajímavé bývají jejich osudy.“ řekl kdysi Karel Pilař, zakladatel houslařského ateliéru, který vybudoval v roce 1924 v Hradci Králové. K letošnímu 100. výročí houslařského ateliéru Pilař je vytvořena výstava zachycující průřez staletím tohoto uměleckořemeslného rodu, který čítá již čtyři generace. Pilařovy mistrovské nástroje vlastní významní čeští umělci a hrají na ně houslisté téměř po celém světě.

Výstava je přístupná v otevírací době knihovny.
výstava

1
-
30

červenec
-
srpen


Pavel Švaninger je hradeckým rodákem se vřelým vztahem ke knihám, umění, historii i umělé inteligenci. Právě tyto čtyři směry byly inspirací k této výstavě zachycující staré i nové divy světa v podobě, jaké jste je nikdy neviděli.
Tato výstava vznikla za pomoci umělé inteligence zvané Midjourney.

Výstava je přístupná v otevírací době knihovny.
výstava

1
-
30

červenec
-
srpen


Zveme vás na procházku kuklenskými kouty na novou městskou hru. Prázdninová dobrodružství mohou být hodně různá, od literárních hrdinů jsme dostali klasické staromilské pohlednice a dopisy. Najdete je v okolí knihovny v Kuklenách a na nich něco k vyluštění. V knihovně vás pak čeká malá odměna.
 
Vstup volný.
 
Mapka k městské hře v okolí pobočky (PDF) – hra bude přístupná od 1. 7. 2024.

1
-
30

červenec
-
srpen


Zveme vás na prázdninovou výtvarnou dílnu nejen pro děti. K dispozici bude během otevírací doby dětského oddělení materiál a výtvarná i literární inspirace. Dílna navazuje na městskou hru Pozdravy z prázdnin v okolí pobočky.
 
Vstupné je dobrovolný příspěvek na materiál.

1
-
30

červenec
-
srpen


Zveme vás na kvíz plný zábavy. Všechny zúčastněné čeká sladká odměna a tři nejúspěšnější luštitele dárek navíc.

Vstup v otevírací době pobočky.

Vstup volný.

1
-
31

červenec
-
srpen


Jistě znáte rčení: Kde se dobře jí a pije, tam se dobře žije. Hradec Králové nebyl a není výjimkou. Prostřednictvím naší hry si připomeneme hradeckou kuchařku Anuši Kejřovou, Grandhotel a mnohé další vyhlášené podniky.
Vyhrát můžete poukázky na hradecké dobroty. 
Vstup volný.
 
Brožurka a více informací k městské hře v Hradci Králové (PDF)

Mapa trasy (PDF).

1
-
27

červenec
-
září


Jáchymovu tvorbu lze chápat jako svět stvořený z mnoha světů, neboť svou tvůrčí inspiraci fascinovaně proplétá disciplínami jako filozofie, matematika či fyzika.   Snahu o proniknutí k podstatě skutečnosti zobrazuje skrze symboly - sugescí podstaty.   
 Divák tak ve výstavě Mirroring of Principles objeví reliéfy s názvem: „Went to Play Golf /Hole Disappeared“, „Mechanical and Parasitic Tendencies“, „Life Cycle /Decompossed“. Jáchymovu výtvarnou produkci si můžeme dovolit vměstnat do slova/předpony
. Jelikož autor vytváří vlastní meta-jazyk na základně systematického uspořádání svých znalostí a jejich záměrně tvůrčím rozpadem. Okouzlen prostorem podobně jako Alice in Wonderland, zaznamenává a odlévá své myšlenkové procesy do betonových reliéfů, hlav i maleb. Jáchym Šimek je v současné době studentem Akademie výtvarných umění v Praze. 
 
 

Jáchym Šimek - Mirroring of Principles /Slowly Moving Melting Machines

2
-
29

červenec
-
srpen


Další informace: https://www.sedmikraskahk.cz/
Léto se Sedmikráskou - exkurze a výlety

9
-
31

červenec
-
srpen


Přijďte objevit fascinující svět skleněných obrazů do hudebního prostředí kavárny PETROF Café. Výstava bude probíhat od července do srpna 2024 a představí unikátní skleněné obrazy, které jsou zároveň kulturním dědictvím lidstva. Buďte součástí této unikátní expozice a objevte, co malované sklo dokáže. Těšíme se na vás!

Vernisáž se uskuteční 9. 7. od 18:00.

1
-
31

srpen


Jiří Jarkovský se narodil 1.2.1954 v Broumově, kde žil až do maturity na Broumovském gymnasiu. Je absolventem Vysoké školy dopravní v Žilině. Krátce pracoval u ČSD, ve výrobních družstvech, a v posledních 25 letech jako daňový poradce a auditor. Po skončení vojenské služby a nástupu do zaměstnání žije v Jaroměři.
 
Broumovsko jako rodný kraj, „kraj mezi spasením a zatracením“ (V. Cílek), mu učarovalo a stalo se jeho inspirací. Druhohorní krajina posetá kamennými věžemi a roklemi, barokní skupina kostelů od Kryštofa Dientzen-hofera a jeho syna Kiliána Ignáce Dientzenhofera jsou častým fotografickým motivem Jiřího Jarkovského. Jeden z těchto kostelů – kostel sv. Anny ve Vižňově – se stal i předmětem jeho organizačně finanční pomoci na opravě.
 
Jiří Jarkovský ve svém životě potkal několik učitelů, od kterých si vzal ponaučení, že na fotce toho nemá být mnoho, a mělo by tam být i něco, co tam není – minulost, budoucnost, přírodní síla, nálada apod.
 

Jiří Jarkovský - Fotovýstava
výstava

1
-
31

srpen


Tato výstava představuje dílo Jana Blažeje Santiniho-Aichela v regionu východních Čech, na území Královéhradeckého a Pardubického kraje. Ve vztahu k tomuto regionu nebylo dosud souborně prezentováno a věříme, že přispěje k uvědomění, že Santini zanechal ve východních Čechách větší otisk, než si běžně myslíme.

výstava

1
-
28

srpen
-
září


* změna programu vyhrazena
AC klub - program na srpen, září

1
-
31

srpen


V roce 2023 jsme si připomněli 300. výročí úmrtí barokního stavitele Jana Blažeje Santiniho-Aichela. Při této příležitosti připravil NPÚ, územní odborné pracoviště v Josefově, ve spolupráci s Královéhradeckým krajem výstavu mapující Santiniho dílo ve východních Čechách. Na 11 roll-upech představuje jednotlivé světské a církevní stavby, ale i celé areály. Prezentovány jsou rovněž již zaniklé stavby a také objekty, u nichž je autorství sporné či bylo v minulosti Santinimu chybně připisováno.
 
Do východních Čech, které lze považovat za těžiště jeho šlechtických zakázek, přichází Santini pravděpodobně v roce 1712 a působí zde až do své smrti. Během této doby byly realizovány téměř dvě desítky projektů, které můžeme se Santinim spojit.
Mezi nejznámější patří zámecký areál v Rychnově nad Kněžnou, dnes již zaniklý zámek v Lázních Bělohrad, a především Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou, která je zřejmě nejlepší Santiniho profánní architekturou.
 
Vedle reprezentativních zámeckých, klášterních a palácových staveb pro své zadavatele vyprojektoval také řadu venkovských kostelů – na území Královéhradeckého kraje se jedná o kostel sv. Petra a Pavla v Novém Hrádku a kostel sv. Máří Magdaleny v Deštném v Orlických horách. Santiniho dílo ve východních Čechách dále zahrnuje hospodářské dvory na opočenském panství nebo stavby projektované pro Biskupství královéhradecké.
 
Ve vztahu k danému regionu je dílo tohoto vrcholně barokního architekta takto komplexně publikováno vůbec poprvé a jeho rozsah dokládá, jak hluboký otisk Santini ve východních Čechách na území dnešního Královéhradeckého a Pardubického kraje zanechal.
 

Jan Blažej Santini-Aichel a jeho dílo ve východních Čechách

13
-
10

srpen
-
listopad


V roce 2024 si připomínáme 100 let od povýšení hradeckého Pražského Předměstí na město. 

Roku 1890 se oddělením od Kuklen stalo Pražské Předměstí samostatnou politickou a katastrální obcí a začal jeho postupný stavební a hospodářský rozvoj.
 
Již před I. světovou válkou Pražské Předměstí počtem domů i obyvatel výrazně nezaostávalo za vlastním Hradcem Králové a z dřívější malé spíše zemědělské obce se i vnějším vzhledem stávalo město. Rozhodnutí vlády ČSR z 16. října 1924 o povýšení Pražského Předměstí na město tyto skutečnosti jen potvrdilo.
 
Nové město mělo zemědělsko-průmyslový charakter. V severní a střední části se nacházely průmyslové podniky, jižní oblasti, zejména Farářství, měly venkovský ráz. Oblast kolem Nerudovy ulice s vilovou zástavbou nabývala rezidenčního charakteru „lepší čtvrti“. Protože území Pražského Předměstí zahrnovalo i vlakové nádraží, plnilo rovněž úlohu vstupní brány do Salonu republiky, tedy do vlastního Hradce Králové. 
 
Cílem výstavy je připomenout méně známé skutečnosti, sídelní vývoj této části Hradce Králové, ale také významné stavby a průmyslové podniky spjaté s Pražským Předměstím.

Pražské Předměstí 1924-2024 - město na předměstí
výstava

PARTNEŘI TURISTICKÉHO INFORMAČNÍHO CENTRA