Magistrát města Hradce Králové spolu s Klubem konkretistů KK3 připravili pro návštěvníky Gočárovy budovy Magistrátu a pro všechny milovníky umění druhou letošní výstavu z cyklu ARTPATRO. Výstavu najdete v obou křídlech, vždy v druhém a třetím mezipatře.
Tentokrát se ve stejném čase a prostoru sešli dva absolventi brněnské fakulty umění (FAVU VUT). Studovali v různé době a v různých ateliérech, přesto můžeme vnímat jistou blízkost, danou nejenom jejich místem narození a školení. Ladislav Jezbera musel ubrat ze svého obvykle monumentálního výrazu, ale i v instalaci komorní jeho střídmý rukopis už dobře poznáme. Hradecký rodák Břetislav Malý se vloni na podzim představil ve Škroupovce svou aktuální prací, ale nyní uvidíme instalaci, která z malby a nauky o světle a barvě vychází skutečně čarovně.
6. 6. – 2. 9. 2024
Vernisáž: ve středu 5. června 2024 v 17 hodin
Kurátor: Martina Vítková
Dramaturg: Jana Vincencová
Růže chce být růží
Ladislav Jezbera se pro svou instalaci do budovy navržené Josefem Gočárem nechal inspirovat nerealizovanými projekty tohoto architekta klíčového pro Hradec Králové. Protože není malíř, musel se umělec se stěnou ArtPatra vyrovnat prostřednictvím reliéfu nebo závěsného objektu. Základním principem instalace je světlo. Pracuje s transparencí bílého plexiskla prosvětleného jednotlivými body. Světelné body napájené slunečním svitem skládají obrys plánované stavby dívčí školy a galerie. Zavěšené geometrické hliníkové soustavy vytvářejí na bílé zdi stín. Jako kdyby architektura prorůstala zdí. Jezbera, podobně jako Gočár, se soustředí nejen na geometrii prostoru, ale i na jeho topologii, je pro něj důležitá souvislost, kompaktnost a spojitost. A zároveň také přirozený účel, růže chce být růží.
Kompletní prostor v barevném kontextu
Aluminiové osmistěny hradeckého rodáka Břetislava Malého vycházejí z malby, ale překračují ji. Vyžadují hloubku, aby nám nabídly iluzi osmi různě probarvených ploch. Ve skutečnosti jde o monochromy (jednobarevné, stejnobarevné obrazy). Barva se mění v závislosti na pozici pozorovatele. Expandované malby obsazují stěnu a zdá se, jakoby se roztáčely. Oktogon je velice
blízký kruhu. Obsahuje osm rovnoramenných trojúhelníků. Podle prastaré symboliky osm paprsků a osm trojúhelníků představuje energie čtyř přírodních živlů, násobené jejich duální povahou (pozitivní i negativní). Osmička byla v minulosti považována za dokonalé číslo, představuje úplnost, dovršení, sjednocení protikladů. Při pohledu na roztančenou zeď ArtPatra je nám jasné proč.
Ladislav Jezbera (1976, Hořice v Podkrkonoší) je nefigurální sochař a autor instalací, který používá často pro sochařství neobvyklé materiály a hmoty tradiční (kámen, mramor) zpracovává netradičně. Absolvoval Střední průmyslovou školu kamenickou a sochařskou v Hořicích v Podkrkonoší a Fakultu výtvarných umění na VUT v Brně v ateliéru socha–prostor–instalace Jana Ambrůze. Působí jako pedagog Střední školy kamenicko-sochařské v Hořicích. Vyučoval také na SUPŠ hudebních nástrojů v Hradci Králové a na SUPŠ v Brně. Žije a pracuje v Hřídelci u Lázní Bělohrad. Člen KK3.
Břetislav Malý (1985, Hradec Králové) je malíř, jehož práce stále výrazněji expanduje do prostoru. Vychází z nauky o světle a barvách, z fyziky i filozofie. Absolvoval Fakultu výtvarných umění v Brně v ateliéru Tomáše Lahody a Petra Veselého. Studoval také na Akademii umění v polské Poznani u Wlodzimierza Dudkowiaka a na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě v ateliéru malby Klaudie Kosziby. Vyučuje technologii malby na FAVU VUT v Brně. Žije a pracuje v Brně a v Polešovicích. Od minimalistických maleb došel až k ocelovým objektům. Host KK3.