CALENDAR OF EVENTS- Tourist information center Hradec Kralove

The Information Centre is not responsible for the actual course of the events advertised here. The calendar is continuously updated, however, we recommend checking the event, time, admission and available capacity on the attached links (after clicking on the More Information label). We wish you a pleasant time in Hradec Králové.


CALENDAR OF EVENTS

WEBPAGET

          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28

11 february 2025

11

February



11

February


Druhý největší pražský hřbitov, národní kulturní památka, klenot moderní architektury. Ale také společné pohřebiště, kam byli v 50. letech tajně pohřbíváni političtí vězni komunismu, jako byl umučený římskokatolický kněz Josef Toufar nebo uvězněná matka bratří Mašínů Zdena Mašínová. Místo opředené mýty a nejasnostmi, které historici rozplétají dodnes. Přijďte si poslechnout vyprávění historika Michala Louče z Vojenského historického ústavu Praha o historii hřbitova, zejména o politických vězních z 50. let. Doporučujeme rezervaci míst na slezske@knihovnahk.cz Vstupné dobrovolné.

11

February


Otevřeno ve všední dny 8:00-18:00, v sobotu 8:00-16:00.

Motto: Fotografie není jen zachycením prchavého okamžiku, musí mít i svůj výtvarný rozměr. Patrick Marek je jeden z nejrespektovanějších českých fotografů specializujících se na svět velkých pódií, jazzu a vážek. Výstava v Galerii Na Mostě jej ale představí jako fotografa s daleko širším záběrem, než jak je všeobecně znám: čtvercové formáty, do nichž komponuje detaily architektury, fascinující ženy, osamocené stromy, nostalgické detaily, tajemné rostliny… Fotografie, z nichž promlouvá soustředěné ticho a brilantnost imaginace.
 
Patrick Marek je považován za předního českého jazzového fotografa, jeho záběry jsou přebírány i zahraničními časopisy a servery: titulní strana amerického Bass Playeru (Avishai Cohen), fotografie v Jazz Japan, Modern Drummer, Rock & Pop, Barák, Harmonie, Mladá Fronta a v mnoha dalších. Je zakladatelem a porotcem prestižní světové soutěže Jazz World Photo. Jeho snímky doplňují různé jazzové publikace a řadu CD (Avishai Cohen, NajPonk, George Mraz, Martin Šulc, Melanie Scholtz, František Uhlíř, Vladimír Mišík a Sharon Lewis).
 
Focení vážek se věnuje od roku 1993. Pro své snímky se vydal do řady zemí jako je Nový Zéland, Fiji, Kuba, Turecko, Řecko, Polsko, Kostarika a mnoho dalších. Publikuje v českých, slovenských a polských knihách o vážkách, včetně Atlasu vážek České republiky. Jeho fotografie vážky získala čtvrté místo v soutěži časopisu National Geographic v roce 2010.

výstava

11

February


Duo Bařinová & Pechánková je dvojice mladých muzikantek, které se zaměřují na interpretaci komorní tvorby pro housle a klavír. Těžištěm jejich repertoáru je klasická romantická hudba předních českých skladatelů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Josefa Suka. Vstupné 100 Kč.

11

February



11

February



11

February



11

February


STAND-UP VALENTÝN SHOW (aneb láska je kurva), ve speciální limitované tour po největších městech a sálech, právě v termínu kolem svátku všech zamilovaných, svatého Valentýna.
Miloš s vámi probere nejen to, jak se na takový svátek připravit, ale i to, jak ho zvládnout s bravurou, elegancí a vtipem a zavděčit se své ženě, přítelkyni, příteli, sousedovi, prostě komukoliv. Nezapomene ani na vytříbenou etiketu k ženě, či muži a projde s vámi vše co se mužsko-ženských vztahů a svátků týká. Ať už se jedná o oslavu Valentýna, MDŽ, nebo Mezinárodního dne orálního sexu.
Pokud hledáte způsob jak strávit kvalitně večer s možností posunout své vztahové dovednosti, je STAND-UP VALENTÝN SHOW Miloše Knora představení právě pro vás. Ať už jako dárek k Valentýnu, Vánocům, nebo za trest.

www.standupshow.cz
www.standupshow.cz/milos-knor

11

February


Barák v podhůří. Pece hoří posvátným plamenem. Rohlíky zlátnou, krajina se probouzí. Je jaro. A jako se probouzí příroda, probouzí se i pačtí ochotníci. V Nové Pace. Tam, kde všichni ví, že jeden život nestačí. Tam, kde se žije v pekárně. Tam, kde se žije na jevišti.

V den jarní rovnodennosti pece náhle vyhasnou. Pekárna bez elektřiny. Bez elektřiny nic než nepečené zákusky nenaděláš. To věděl už starý, s duchem přírody spojený, neandrtál. Kde ale vzít tajemství prastarých receptů? Snad od duší dávno zemřelých.

Nová, nekompromisně realistická komedie o těžkém životě moderních spiritistů je plná skutečných, hluboce lidských příběhů a tradičního, zaumně černého podkrkonošského humoru. Vypráví vysoce aktuální příběh, který autor s láskou věnuje Aloisi Jiráskovi s Karlem Jaromírem Erbenem a samozřejmě i svým milovaným východním Čechám, neboť není místa druhého jako je Nová Paka.

Délka představení 1:40 bez přestávky.
UPOZORNĚNÍ: V představení se používá stroboskop, střelba a vulgární jazyk. Vhodné pro diváky od 15 let.

11

February


Přijďte si poslechnout nezapomenutelné pecky jako Klobouk ve křoví, Nebe na zemi, Život je jen náhoda nebo Pramínek vlasů. K tomu si můžete zatančit na jazzové melodie v podání hradecké kapely RH Faktor pod vedením Romana Halvy.
 
Hudební večer, kde se prolínají legendární písně Osvobozeného divadla a Semaforu s jazzovými melodiemi, které roztančí každého. Připravte se na jedinečný rytmus bicích, kontrabasu, kytary, trubky a saxofonu, které vás vtáhnou do světa živé hudby.
 
  •  Na čepu 5 piv, výborné jídlo a jedinečná atmosféra gotických sklepení pivovaru Klenot.
  •  Speciální host večera: Jiří Petera (banjo, zpěv)
  •  Kdy? Úterý 11. února 2025, 19:00
  •  Kde? Pivovar Klenot, Hradec Králové
  •  Vstupné:
  • Předprodej: 300 Kč
  • Na místě: 350 Kč

Vstupenky koupíte přes smsticket. Diváci s předprodejem mají přednostní usazení. Přijďte si užít večer plný skvělé hudby a dobré nálady!

11

February



11

February



3
-
31

December


Stálá expozice provede návštěvníky historií města od pravěku až po období první republiky a umožní jim nasát atmosféru života v jednotlivých obdobích. Celkový dojem expozice podtrhují multimediální interaktivní prvky. Připraven je i doprovodný program pro školní skupiny a širokou veřejnost.
 
K městu českých královen
První část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea návštěvníkům ozřejmí význam Hradce Králové jako jednoho z nejstarších právních měst a představí také urbanistickou výstavbu města v období 13. – 16. století. Sál bude představovat Velké náměstí s dobovými řemesly a každodenností.
 
K pevnosti
Druhá část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea přiblíží život královéhradeckých obyvatel v období bastionové vojenské pevnosti až do války z roku 1866, která představuje pomyslnou tečku za pevnostním obdobím.
 
K Salonu republiky
Třetí část expozice ve třetím nadzemním podlaží muzea přiblíží ve dvou sálech moderní epochu v dějinách města, a to od obnovy dynamického rozvoje Hradce v posledních desetiletích 19. století až do poloviny 40. let 20. století, kdy město dosáhlo dnešních kontur. 

výstava

28
-
12

April
-
October


28/04/24–12/10/25
kurátorka: Petra Příkazská
Vernisáž výstavy: 27/04 v 15:00
Komentovaná prohlídka: 13/06 od 17:30
 
Sběratelství výtvarného umění je jednou z činností, jíž moderní člověk může realizovat sám sebe. Svoje zájmy, záliby a názory na to, co je dobré, kvalitní, smysluplné či krásné propisuje do universa rozrůstající se sbírky. Vytváření sbírky je otevřený a dynamický proces, jehož výsledek není předem znám, neboť spolu s kolekcí se také prohlubují znalosti a zkušenosti sběratele o daném tématu, a tím se postupně proměňuje i její budoucnost.
 
Výstava Jak sbírat umění představí divákovi celoživotní dílo Karla Tutsche (1941–2008), znalce, sběratele a neortodoxního neúnavného podporovatele mladých výtvarníků, jenž po více jak čtvrt století na vlastní náklady provozoval galerii Na bidýlku a svou činností přispíval k propagaci českého umění v zahraničí a naopak.
 
Výstava bude rekonstrukcí Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a ex libris po uznávaného znalce a majitele jedné z nevýznamnějších sbírek své doby. Kromě toho jednotlivá umělecká díla, jež se rozhodnutím sběratele ocitla v malém brněnském bytě, dohromady vytváří subjektivní, a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let 20. století do roku 2008, završenou kapitolou věnovanou berlínské výtvarné scéně raných nultých let, která v té době zažívala svůj největší rozmach a kam se sjížděli začínající umělci z celé Evropy.
 
Sbírka byla zakoupena GMU roku 2021 s podporou KHK a následujícího roku doplněna o soubor originálních kreseb ke katalogům galerie Na bidýlku.

výstava

28
-
27

June
-
April


Kdo by neznal Kelty, jejich oppida a společnost?
 
Doklady jejich přítomnosti pochází z celé republiky, avšak velká část východních Čech se nachází mimo centrum našeho keltského světa. Výstava představí právě tyto okrajové oblasti a zodpoví otázku, jestli zdejší krajinou chodili druidové nebo zde keltské lišky dávaly dobrou noc.

výstava

27
-
2

September
-
March


Muzeum východních Čech v Hradci Králové připravuje výstavu „111 let historické budovy muzea“, která bude veřejnosti prezentovat výstavní činnost muzea od jeho založení až do současnosti.
 
Akcentovat všek bude období od roku 1913, kdy byla veřejnosti zpřístupněna výstavní budova na Eliščině nábřeží. Cílem je ukázat pestrost muzejních sbírek a témat, která ve výstavní činnosti rezonovala během překotného 20. století.
 
Výstava potrvá do 2. března 2025.

výstava

18
-
27

October
-
April


kurátoři: Jan Florentýn Báchor a Kristýna Ševčíková | GVP
komentovaná prohlídka:
čtvrtek 13/02/2025 v 17:30

 
Ladislav Beneš (1883–1956) patří k významným představitelům českého neoklasicismu první poloviny 20. století. Jeho díla přinášejí sofistikovanou syntézu modernistických a tradičních prvků. Odráží se v nich fascinace rychlostí, pohybem a technickým pokrokem typická pro meziválečné období. Automobily, motocykly či letadla se tehdy staly symboly nového světa plného dynamiky a Beneš coby reprezentant nastupující sochařské generace tuto proměnu vnímal. Po boku svého kolegy Jana Štursy, s nímž sdílel vášeň pro dílo Augusta Rodina, hledal nový umělecký výraz, jehož těžištěm byla lidská postava a který mu umožňoval reflektovat ono zaujetí pohybem.
Autor byl mimo jiné vášnivým tanečníkem. V pražském podniku Montmartre, kde protančil mnoho večerů, nacházel dynamiku a rytmus, jež přenášel do vlastní tvorby. Tímto způsobem rozpohybovával i své akty, zejména ženské. Zobrazení žen v plné kráse a síle patřila k širšímu trendu. Ten se projevoval v pracích Benešových současníků a byl populární také v katalozích obchodní firmy Krásná jizba (založené organizací Družstevní práce), nabízejících kvalitní a cenově dostupná díla užitého umění, díky čemuž se dostával i k široké veřejnosti.

Výstava poskytuje jedinečný pohled na Benešovu tvorbu skrze jeho plastiky, skulptury, kresby a fotografie, jejichž námětem je akt. Prezentovaná díla pocházejí ze sbírek Galerie moderního umění v Hradci Králové a Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou.
 
LADISLAV BENEŠ (1883 Praha – 1956 Častolovice) byl sochař, autor řady dekorativních plastik v interiérech i exteriérech budov. V roce 1923 se jeho plastika stala vítěznou cenou Autoklubu Československé republiky. V letech 1897–1904 Beneš studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesorů Celdy Kloučka a Stanislava Suchardy a během studií si přivydělával jako štukatér. Tento praktický trénink mu poskytl technickou zručnost a cit pro detail, které se staly charakteristickými rysy jeho pozdější tvorby.
Po absolutoriu se autor zařadil mezi aktivní osobnosti pražské umělecké scény a v roce 1911 byl přijat do Umělecké besedy. Slibně se vyvíjející osobní i profesní život sochaře přervala první světová válka. V roce 1916 nastoupil do vojenské služby v Salcburku, kde se seznámil s malířem Antonínem Hudečkem, za nímž se roku 1930 rozhodl z Prahy odstěhovat do východočeských Častolovic. Tímto rozhodnutím ovšem nevědomě odsoudil svou tvorbu i sebe k částečnému zapomnění. V závěru života byl navíc za svůj portrét prezidenta Emila Háchy sedm let vězněn jako kolaborant. Beneš dožil v Častolovicích a jeho rozsáhlá pozůstalost se stala součástí sbírky Muzea a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

---

Doprovodný program

TANČÍRNA
PÁ 21/03 | 18:00–21:00
Cena: 100 Kč
Kapacita: 30 osob
Nutnost rezervace: edukace@galeriehk.cz
K výstavě Ladislava Beneše Tělo v pohybu chystáme další termíny tančírny ve foyer GMU. Přijďte se seznámit se swingovými kroky a rytmem charlestonu do secesního prostředí galerie. Nechte se vlákat do atmosféry 20. let.
Společenský oděv vítán. Není nutné přijít v páru. Vhodné i pro začátečníky.

KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA  
ČT 13/02 | 17:30
Vstup zdarma
Bez nutnosti rezervace
Zavítejte na komentovanou prohlídku s kurátorem výstavy Janem Florentýnem Báchorem. Výstava poskytuje jedinečný pohled na Benešovu tvorbu skrze jeho plastiky, skulptury, kresby a fotografie, jejichž námětem je akt.

výstava

18
-
27

October
-
April


Tvorba Jana Šerýcha je velmi rozmanitá. Nejprve používal techniku malby, poté, ovlivněn novými médii, začal pracovat s počítačem a internetem. Neodmyslitelnou součástí prezentace jeho abstraktních a minimalistických děl je také tisk. Autor pracuje s nalezenými informacemi, které vytrhává z bezčasí či virtuálna – s obrázky, snímky z Google, informacemi, daty, znaky, kódy i texty. Tyto odkazy jsou často mnohoznačné a jejich sdělení a vtip v divákovi záměrně vzbuzuje rozpačitost. U Šerýchových děl se obvykle můžeme rozhodnout, zda se na ně chceme dívat, nebo je budeme číst.
 
Ve foyer Galerie moderního umění v Hradci Králové autor prezentuje svou instalaci Black Sabbath / ABBA (2002) ze sbírky GMU. Tato práce sestávající z 12 rozměrných písmen, z nichž lze poskládat název proslulé heavymetalové skupiny, už byla představena vícekrát na různých místech a pokaždé v jiné podobě. Vůbec poprvé ji Jan Šerých vystavil v pražské Galerii Václava Špály v roce 2002; o jednu ze stěn volně opřel písmena A B B A, čímž vznikl odkaz na známou švédskou popovou hudební skupinu, zatímco zbylá písmena umístěná u protilehlé stěny se vzájemně překrývala a jen podle názvu díla bylo možné rozklíčovat, o jaké litery asi jde. V roce 2004 v drážďanské Motorenhalle potom z písmen vytvořil skrumáž, takže daleko více působila jako vizuální objekt nežli text. Jednotlivé litery tedy fungují jako prostředek ke skládání příběhu, jako stavební prvek slov nebo obrazu. Vystavena zůstává vždy celá sestava písmen, jejich prostorovým rozmístěním však autor pokaždé klade důraz na jiné sdělení. Jelikož umělec pracuje také jako grafický designer, je při nahlížení jeho díla důležité pozorovat rovněž zvolený font, který umožňuje písmena číst i jako číslice.
 
Jednoslabičné slovo, které Šerých vytvořil ve foyer GMU, odráží autorovu zálibu v práci s citoslovci ambivalentního významu, jeho aktuální rozpoložení a současně snahu vyrovnat se s bohatě zdobeným prostorem vstupní haly, jenž poskytuje jen omezené možnosti pro další umělecká vyjádření. Toto „ach“ může tedy divák vnímat jak pozitivně, tak negativně.
 
JAN ŠERÝCH (* 1972) je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze (1992–1999); prošel grafickým ateliérem Jiřího Lindovského, následně studoval nová média u Michaela Bielického a nakonec malířský ateliér Vladimíra Skrepla, kde také v letech 2014–2020 působil jako asistent. Byl členem skupiny Bezhlavý jezdec (1996–2002) společně s Jánem Mančuškou, Tomášem Vaňkem a Josefem Bolfem. Vedle volné tvorby se věnuje rovněž grafickému designu, zejména navrhování plakátů, a pracuje jako grafik pro různá nakladatelství.
 
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.

výstava

5
-
3

December
-
March


Miloslav Polcar (1947) studoval na VŠUP v Praze v ateliéru monumentální malby Zdeňka Sklenáře. Jako Docent vyučoval kresbu a grafiku na Pedagogické fakultě UK. Je dvojnásobným laureátem ceny Grafika roku, v loňském roce získal Cenu Vladimíra Boudníka. Je autorem objektů a autorských knih. Jeho tématem je osobní archeologie, abstrakce, otisk, kaligrafie, písmo. Využívá matrice ze styroduru, izolačního materiálu, upraveného polystyrenu. Devět matric pro lept a rytinu bude vystaveno.
 
Jan Měřička (1955) se narodil v Pardubicích a studoval v Hradci Králové farmaceutickou fakultu. Věnuje se volné grafické tvorbě, působí jako externí pedagog na Katedře fotografie FAMU a provozovatel Galerie 50°47’55.9”N 14°57’22. 6” E v Andělské Hoře u Chrastavy. Za grafickou tvorbu získal mj. Cenu Vladimíra Boudníka. Žije v Křižanech v Podještědí. Grafika Jana Měřičky je paměťové médium, pracuje se záznamy a modely situací. Jeho tématem je hemžení davů i hybnost přírody.
 
V grafických technikách matrice stoprocentně určuje výsledný otisk. Miloslav Polcar matrici vnímá volněji, jako předobraz tisku, či předtext. Je pro něj výzvou čar, křivek a přímek. Grafik se mnoho hodin věnuje přípravě matrice, z níž otisk vzniká paradoxně rychle. Matrice je tím dílem, objektem, v němž jsou uloženy hodiny času, přemýšlení a dotýkání. Je to hmota, do níž je investováno na způsob sochařského díla kus zkušenosti, jež se zdá v otisku snad až příliš abstraktní.
 
Jan Měřička během loňské první cesty na kole podél Labe k moři studoval vodní živel, vlnění mořské hladiny. Během druhé cesty prozkoumal povahu řeky, stromy, chumle jehličí. Výsledný grafický záznam znovu vyvolává zážitek, čas, živost vody, do níž nelze vstoupit dvakrát. Jak o tom hovoří Fragment B91 předsokratovského filozofa, temného Hérakleita z Efesu. Zásadním principem světa je i podle Aristotela změna.

Martina Vítková

1
-
31

January
-
December


Po 10 letech vychází nová publikace o Hradci Králové pro všechny odborníky i laickou veřejnost, obyvatele a domácí i zahraniční návštěvníky, kteří se chtějí ponořit do urbanismu města. Připravovaná kniha na rozdíl od předchozích titulů zachycuje nejen známé památky, ale především současnou podobu a život jednotlivých částí celé východočeské metropole v době, kdy si připomíná 800 let od své první písemné zmínky.

1
-
31

January
-
December


 Představte si, že hrdinové, hrdinky a události hradecké historie před vámi ožijí jako ty od Marvela. Ano, na stránkách komiksového průvodce! Ten náš připravila Knihovna města Hradce Králové ve spolupráci s královéhradeckým kreativním studiem Pandemic. Na dobrodružnou cestu staletími s vámi vyrazí oblíbená postavička medvěda Wrr, známá z knih Po přečtení zavřít! a Zachraň knižní svět!. Medvědí průvodce dětem zábavnou formou přiblíží bohatou historii Hradce Králové – od jeho prvopočátků až po současnost. Nejde jen o komiks, ale také o kvízy, hádanky a úkoly, které dětem otevřou dveře do světa minulosti a podpoří jejich zvídavost. Díky originálním ilustracím a doprovodným textům bude brožurka bavit nejen děti, ale i rodiče a pedagogy. 

Brožurka je určená pro předškoláky, žáky 1. stupně ZŠ, učitele, rodiny s dětmi.

1
-
31

January
-
December


V historické budově radnice na Velkém náměstí se návštěvníkům přiblíží atmosféra doby Dr. Františka Ulricha, vizionářského starosty z konce 19. století. Vstupte do instalace a zažijte kousek minulosti na vlastní oči. Nahlédnete i do zázemí pro produkci oslav – přímo pod pokličku toho, co se chystá.

Výstava bude mít stanovenou pravidelnou otevírací dobu po celý rok a případní zájemci mimo otevírací dobu se mohou domluvit indiviuálně s produkcí oslav.


1
-
31

January
-
December


Klíčové okamžiky historie Hradce Králové ožijí v osmi animovaných spotech! První písemná zmínka v roce 1225, významné události, osobnosti a artefakty, které formovaly město… Co spot, to konkrétní artefakt nebo vyobrazení a různorodé styly animace. Protože i historie města nikdy nebyla jednotvárná a hraje všemi barvami.   

 

3
-
28

January
-
February


Rádi bychom vás pozvali na jedinečnou výstavu k příležitosti dvoustého výročí od zahájení studia jednoho z významných klasiků české literatury, Karla Jaromíra Erbena. Tato akce se koná v Knihovně města Hradce Králové od 3. ledna do 28. února 2025 a zaměřuje se na jeho literární odkaz, přičemž připomíná jeho pobyt v našem městě.

Na výstavě bude k vidění více než 180 různých vydání slavného díla "Kytice z pověstí národních". Návštěvníci se mohou těšit nejen na pestrou škálu vydání této ikonické knihy, ale také na předměty spojené s jejím divadelním a filmovým ztvárněním. Součástí výstavy bude rovněž filmová adaptace "Kytice", jejíž premiéra se konala před 25 lety.

Přijďte si s námi připomenout toto významné výročí a uctít památku této osobnosti. Těšíme se na vaši návštěvu a věříme, že výstava přinese nejen potěšení, ale i hluboké zamyšlení nad významem Erbenova díla a jeho vlivem na literaturu. Nezapomeňte, že toto je skvělá příležitost sdílet myšlenky a zážitky s ostatními milovníky literatury.

Zažijte kouzlo Kytice s námi! 

výstava

3
-
27

January
-
February


Anežka Veselá je talentovaná mladá fotografka, která fotografuje od čtyř let. Navštěvuje 3. třídu v Hradci Králové a kromě fotografování se věnuje gymnastice, softballu a snowboardingu. Její vášní jsou především veselá témata, ale také srst afrických zvířat, které fotografuje během návštěv Safari parku Dvůr Králové nad Labem. Její práce byly oceněny v soutěžích, včetně nominace v Czech Nature Photo 2023. Vstup volný.
výstava

9

January
-
March


kurátorka: Petra Příkazská | Kabinet sběratele
 
Kabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.
 
Alena Kučerová (* 1935) je grafička, autorka prostorových objektů, v nichž recyklovala vlastní kovové matrice, které lakovala syntetickými barvami a rámovala do nalezených prken či silnějších větví. Po vystudování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (1954–1959) vstupovala na výtvarnou scénu ve společnosti mnoha přátel. Stala se nejmladší, avšak velice úspěšnou členkou významné skupiny UB 12, která prosazovala myšlenku nového, senzitivního přístupu k viděnému. Možnosti dobového materiálového tisku rozvinula do osobité techniky perforace, která byla v prvním okamžiku východiskem z nouze. Estetické kvality otevřeného prostoru tiskové desky i samotná práce připomínající tradiční řemesla však autorku natolik uchvátily, že je začala dále rozvíjet a zdokonalovat. Počáteční tvarové etudy, mřížky a rastry se pod vlivem nastupující nové figurace proměnily v jednoduché siluety postav a krajiny.
 
Kučerová, na rozdíl od řady umělců své generace, nikdy nechtěla zobrazovat bolest světa, který pro ni i přes všechny životní těžkosti zůstal místem, v němž lze stále najít úlevu od hluku a tísně příliš zpolitizované společnosti. Na vnější svět reaguje jen zcela výjimečně (např. v práci Minerve, 1968). Naopak má podle vlastních slov tendenci zachycovat v dílech „své vlastní dobré chvíle“, momenty utišení rozumu a otevření se fyzickému prožitku přítomnosti, který dává možnost najít odpověď na otázku: „Co stojí za to? Co je nejnutnější? (…) Problém je najít chvíli na takovou otázku.“ (Katalog k výstavě skupiny UB 12, Dům umění města Brna, 1965.)
 
I zdánlivě ryze abstraktní tisky jsou „energetickou“ podobenkou okamžiku jejich zrodu, místa, chvíle či události, v níž umělkyně nalezla inspiraci. Prostřednictvím poetických názvů podává pomocnou ruku divákovi. Její tisky umožňují, pokud se tomuto pocitu otevřeme, vidět jinak stěny, louže, mraky nebo třeba úterý, a prožít tento, byť sebebanálnější, okamžik jako sváteční chvíli.
 
Ve Sbírce Karla Tutsche se nachází 44 tisků od Aleny Kučerové. Významnou část tvoří abstraktní práce z poloviny 60. let. Z pozdější doby jsou pak ve sbírce pouze čtyři tisky z let 1981 a 1983. Část kolekce získal Tutsch zprostředkovaně přes jejich společného známého, fotografa Jindřicha Štreita. Další pak zakoupil osobně při své pozdější návštěvě autorčina grafického ateliéru v pražské ulici Řásnovka.

9

January
-
March


Kurátorka: Anna Horák Zemanová | Na bidýlku II
 
Koncept historicky zaměřené sbírkové výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche bude rozšířen o cyklus komorních výstav nejmladší generace autorů, současných studentů či absolventů z ateliérů výtvarných škol. Kurátoři tak v novém kontextu oživí základní Tutschovu strategii, jíž bylo právě objevování a prezentace prací dosud neznámých výtvarníků. Galerie Na bidýlku II se tak stane laboratoří nových přístupů k tradičnímu médiu malby a instalace, jejichž proměny Tutsch několik desetiletí sledoval a podporoval.
 
Téma hygieny je fascinující a komplexní oblast, která může mít více vrstev a významů jak v historickém, tak v současném kontextu. Hygienu si tradičně spojujeme s čistotou, zdravím a prevencí nemocí, ale v oblasti umění může toto téma zahrnovat rovněž reflexi sociálních, kulturních, politických a estetických aspektů. Matěj Liška chápe hygienu především jako péči – péči nejen sám o sebe, ale také o předměty. A přesně tak přistupuje i k předmětům, které využívá ve své tvorbě.
 
Vedle péče se dlouhodobě soustředí také na téma vzdělávání a výchovy. Zkoumá vzájemné působení jednotlivých aspektů v našich životech, jejich vzorce, to, jak nás „opracovávají“, i následné dopady kombinací různých aspektů. Tyto „střety“ se neodehrávají pouze v rámci širšího společenského systému, ale prolínají se i do intimních oblastí – rodiny, přátelství a sebereflexe. Liškova díla poukazují na důležitá témata, která doprovázejí naše osobní snahy o zakořenění v systému, v němž žijeme.
 
Zpočátku autor zpracovával konkrétní urbanistické, lingvistické nebo galerijní fenomény. Dnes se jeho tvorba stále více zaměřuje na otázky vycházející z osobní zkušenosti. Ve své diplomové práci Zakořenit (2024) představil dva projekty. V prvním z nich – Hlušina správně odvedené práce – prezentoval dětské omalovánky zasazené v autorských betonových rámech. Omalovánky, sloužící zpravidla ke hře, relaxaci nebo procvičování motoriky, Liška vybarvil přesně podle předlohy, čímž k nim přistoupil jako k plnění jasně zadaného pracovního úkolu v co nejvyšší možné kvalitě. Druhým představeným souborem byl projekt Už jsem vám vyprávěl o kvalitách pravoúhlých těles?. Ten obsahoval nashromážděné subjekty, kameny, jimž se autor rozhodl vyprávět o věcech, které zná z běžného života a považuje je za užitečné, jako například o geometricky přesných tvarech z masové výroby, jež kameny ze svého přirozeného prostředí neznají.
 
Liška se tak metaforicky zamýšlel nad budoucností, utvářením jedince či komunity. Tradiční pohled na subjektivní i společnou identitu vychází z historických a kulturních kořenů, které se projevují jak v rodinném prostředí, tak v konkrétní komunitě a místě, jež tato komunita vytváří – jak nás „otesává“ do určitého tvaru, jak se unifikujeme jako jedinec, jak se prezentujeme a jak nás obecně vnímá společnost.
 
V tomto tématu umělec pokračuje i na site specific výstavě Hygiena obecného blaha, kde se zabývá otázkami, které ovlivňují naše chápání světa kolem nás a našeho místa v něm. Liškovy práce vybízejí k zamyšlení nad tím, jak se naše vnitřní světy, formované výchovou, systémovými normami a osobními zkušenostmi, odrážejí ve vnějším světě a jakým způsobem se v něm zrcadlí naše duševní blaho a zdraví. Opravdu lze úsměv automaticky chápat jako projev štěstí?

výstava

11
-
22

January
-
February


* změna programu vyhrazena
AC klub - program na leden/únor

22
-
23

January
-
April


Galerie Bořivoje Borovského a výtvarný obor ZUŠ Střezina vás srdečně zvou na výstavu Nekonečno, která představí tvorbu významného královédvorského sochaře Jaroslava Černého (1950–2006).
 
  •  Vernisáž: úterý 21. ledna 2025 v 17:00
  •  Místo: Galerie Bořivoje Borovského, přízemí nového pavilonu výtvarného oboru ZUŠ Střezina

výstava

23
-
3

January
-
March


Výstava členů UVU Hradec Králové a žáků ZUŠ Habrmanova pod vedením Lenky Hypius v Galerii Na Hradě na tema 800 let Hradec Králové. Jste srdečně zváni na vernisáž, která proběhne 22/1 v 17 hod.  V ostatních dnech je možno navštívit po- pa 8-18 hod.
výstava

25

January
-
February


Fotograf Benedikt Renč, který je mimo jiné fotografem hvězd na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary, zachytil svým objektivem jedenáct žen a mužů, kteří vnímají péči jako dar a lidskost jako její podstatu. Součástí výstavy jsou rozhovory o péči, které s pečujícími vedla Simona Bagarová. Zakladatelka a ředitelka organizace MILA a autorka knih o dobré péči Hořím a Hladím. Pořadatelem výstavy je organizace MILA. Vstup volný.
výstava

1
-
24

February


změna programu vyhrazena
Muzikantův diář - program hudebního oddělení ZUŠ Střezina na únor

1
-
28

February


* změna programu vyhrazena


Mood - program na únor

1
-
28

February


Jan Odehnal (8. 2. 1965 - 10. 5. 2024)
 
Již od dětství mě lákalo tajemství vznikajícího obrazu v temné komoře a od té doby mě fotografie provází.
Stala se mi velkým koníčkem, odreagováním a útěkem od každodenních starostí. Naučila mě dívat se kolem sebe. Zastavit se na místech, která ostatní míjí bez povšimnutí, a zachytit je na citlivou vrstvu fotografického materiálu.
 
Své fotografie si při červeném světle a vůni vývojky zpracovávám sám a moc rád. Nikdy jsem nepřemýšlel, jestli něco sděluji svými fotografiemi. Co bych chtěl svými fotografiemi sdělit, je radost. Radost z procesu, který mi je hrou, relaxací a odpočinkem. Je to určitý druh meditace, která nás osvobozuje od každodenních starostí a hektického života.
 
„Člověk je svobodný tam, kde si hraje.“   Friedrich Schiller
 
„Není nutné vědět, kam jdeš, není nutné vědět, proč jdeš, jediné, co je nutné vědět, je, že jdeš s radostí. Protože když jdeš s radostí, nemůžeš jít špatně.“  Osho

Vernisáž 8. 2. od 10:00.
 

výstava

1
-
28

February


* změna programu vyhrazena
Club La Fabrique - program na únor

3
-
28

February


Mgr. Jiří Komárek vytvořil zajímavé fotografie, které zachycují fascinující detaily města Hradce Králové. Tyto snímky byly pořízeny pomocí fotoaparátu se čtyřmi objektivy. Vstup volný.
výstava

3
-
29

February
-
March


Výstavu „Hradečtí houslaři“ mohou návštěvníci Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové zhlédnout od února do března letošního roku v galerii Dokola.
 
Na sedmnácti panelech je zachycen průřez stoletím houslařského rodu Pilařů, jejichž ateliér v loňském roce oslavil sto let svého působení v Hradci Králové. Součástí připomenutí významného výročí je také vydání publikace „100 let ateliéru Pilař v Hradci Králové“.
 
Výstavu najdete v galerii Dokola ve 4. NP.

výstava

4
-
26

February


Výstava představí soutěžní návrhy, které byly hodnoceny ve dvoufázové veřejné anonymní architektonické soutěži na revitalizaci a modernizaci objektu hvězdárny.
 
Setkání a diskuze s autory vítězného návrhu proběhne v pondělí 10. 2. od 17.30 do 18.30 hod. v prostoru galerie Automat ve 2. NP.
 
Zadavatelem projektu je Královéhradecký kraj.

výstava

8
-
3

February
-
March


- Jana Bačová Kroftová se věnuje sochařství, kresbě, ilustraci a divadelní scénografii. Studovala figurální sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru profesora Jana Hendrycha. Její sochařské dílo se zaměřuje převážně na figurativní tvorbu, reflektující vztahy jedince se sebou samým nebo s přírodou. Často pracuje s kamenem, dřevem a betonem. Po zranění ruky se začala více věnovat malbě akvarelem a kresbě. V poslední době čím dál častěji kombinuje sochařské a malířské médium dohromady. Vedle sochařství se věnuje také divadelní scénografii. Podílela se na více než 40 divadelních inscenacích v českých i zahraničních divadlech. Její scénografická práce kombinuje prostorovou imaginaci a smysl pro detail, čímž vytváří působivé divadelní zážitky.
 
Jana Bačová Kroftová je také autorkou ilustrací knih pro děti i dospělé, například série S Orlíkem Prahou, nebo ilustrace pro knihu Michaela Třeštíka Umění vnímat design Tyto knihy představují historická i architektonická a designérská témata zábavnou a přístupnou formou.
 
 
 
- Terezia Bača se věnuje filmové režii, fotografii a psaní. Své středoškolské vzdělání zahájila na Vyšší odborné škole a Střední umělecké škole Václava Hollara v Praze, kde studovala obor grafický design. Brzy však zjistila, že grafický design jí neumožňuje plně vyjádřit její vnitřní svět – pohyblivé, atmosférické obrazy, které vycházejí z jejích introspektivních prožitků. Tato potřeba sebevyjádření ji vedla k hledání jiného uměleckého média.
 
Na tři roky se přestěhovala do Bratislavy, kde studovala na ŠKOLE DIZAJNU – Súkromné škole umeleckého priemyslu Bohumila Baču, obor filmová tvorba. Zde našla spojení mezi filmem a svým uměleckým pohledem. V roce 2022 absolvovala studijní pobyt v Miláně na Art School Umberto Boccioni, kde se intenzivně věnovala fotografii a položila základy své fotografické tvorby.
Terezia získala za svůj dosavadní život několik ocenění. V roce 2017 obsadila druhé místo v soutěži Mene Tekel, v roce 2021 získala první místo v soutěži MadeShip – Made by Vaculík & Škola dizajnu za krátký film CoVideo na téma aktuálního prožívání existence během pandemie. V roce 2023 byla oceněna cenou ředitele školy za nejlepší absolventskou práci – středometrážní dokument S Matkou, který měl svou premiéru v pražském kině Atlas a v libereckém kině Varšava.
 
Její publicistická tvorba zahrnuje dva články publikované ve slovenských novinách Kapitál v letech 2022 a 2023, kde se zaměřila na téma duševního zdraví. V roce 2024 se zúčastnila soutěže na pomník generála Kutlvašera v Nuselském pivovaru.
 
Terezia Bača se ve své tvorbě věnuje zkoumání mezilidských vztahů, sociálních a psychologických témat. Charakteristickým prvkem její práce je osobitý estetický rukopis zahrnující černobílou barevnost, techniky víceexpozice a výraznou hudební složku, která podtrhuje emoční hloubku jejího díla. Její filmová tvorba stojí na pomezí dokumentu a fikce, což jí umožňuje zkoumat tenkou hranici mezi těmito dvěma žánry

výstava

9
-
1

February
-
March


Římskokatolická farnost Hradec Králové - Pražské Předměstí a spolek fotografů Člověk a Víra Vás zvou na výstavu velkoformátových fotografií Člověk a Víra 2024.
 
Od 9. 2. do 1. 3. 2025 v kostele Božského srdce Páně, Náměstí 28. října Pražské Předměstí - Hradec Králové. 
 
Výstava je přístupná každý den mimo konání bohoslužeb.
 
Vstup zdarma.

výstava

10
-
7

February
-
March


Otevřeno ve všední dny 8:00-18:00, v sobotu 8:00-16:00. Vernisáž se uskuteční v úterý 11. února v 17 hodin.

Motto: Fotografie není jen zachycením prchavého okamžiku, musí mít i svůj výtvarný rozměr. Patrick Marek je jeden z nejrespektovanějších českých fotografů specializujících se na svět velkých pódií, jazzu a vážek. Výstava v Galerii Na Mostě jej ale představí jako fotografa s daleko širším záběrem, než jak je všeobecně znám: čtvercové formáty, do nichž komponuje detaily architektury, fascinující ženy, osamocené stromy, nostalgické detaily, tajemné rostliny… Fotografie, z nichž promlouvá soustředěné ticho a brilantnost imaginace.
 
Patrick Marek je považován za předního českého jazzového fotografa, jeho záběry jsou přebírány i zahraničními časopisy a servery: titulní strana amerického Bass Playeru (Avishai Cohen), fotografie v Jazz Japan, Modern Drummer, Rock & Pop, Barák, Harmonie, Mladá Fronta a v mnoha dalších. Je zakladatelem a porotcem prestižní světové soutěže Jazz World Photo. Jeho snímky doplňují různé jazzové publikace a řadu CD (Avishai Cohen, NajPonk, George Mraz, Martin Šulc, Melanie Scholtz, František Uhlíř, Vladimír Mišík a Sharon Lewis).
 
Focení vážek se věnuje od roku 1993. Pro své snímky se vydal do řady zemí jako je Nový Zéland, Fiji, Kuba, Turecko, Řecko, Polsko, Kostarika a mnoho dalších. Publikuje v českých, slovenských a polských knihách o vážkách, včetně Atlasu vážek České republiky. Jeho fotografie vážky získala čtvrté místo v soutěži časopisu National Geographic v roce 2010.

výstava