KALENDÁŘ AKCÍPřehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.
|
||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Termín vystavení:
Hradec jsou Králové a Královny už 800 let. Kdysi náležel jako věno českým panovnicím, třeba Elišce Rejčce. Dnes tu není jen jako historický odkaz, ale je tu pro vás, kteří v něm žijete, tvoříte, pracujete, sportujete, učíte se, hrajete si, radujete se. A bez toho všeho by Hradec nebyl Hradcem. Pojďte se zaposlouchat do příběhů obyvatel, současných Králů a Královen, v podcastu HK 800, který jsme městu připravili k jeho 800. narozeninám. Čeká vás 12 dílů, každý měsíc jeden, a 12 známých i neznámých osobností.
1. díl Pavlína Springerová
2. díl Patrik Vízek
3. díl Anatolij Truhlář
4. díl Michal Horák
5. díl Zuzana Ceralová Petrofová
6. díl Kateřina Siniaková
otevřeno po celý rok
V historické budově radnice na Velkém náměstí se návštěvníkům přiblíží atmosféra doby Dr. Františka Ulricha, vizionářského starosty z konce 19. století. Vstupte do instalace a zažijte kousek minulosti na vlastní oči. Nahlédnete i do zázemí pro produkci oslav – přímo pod pokličku toho, co se chystá.
Výstava bude mít stanovenou pravidelnou otevírací dobu po celý rok a případní zájemci mimo otevírací dobu se mohou domluvit indiviuálně s produkcí oslav.
Klíčové okamžiky historie Hradce Králové ožijí v osmi animovaných spotech! První písemná zmínka v roce 1225, významné události, osobnosti a artefakty, které formovaly město… Co spot, to konkrétní artefakt nebo vyobrazení a různorodé styly animace. Protože i historie města nikdy nebyla jednotvárná a hraje všemi barvami.
Unikátní výstava je obrazem mnohaletého putování cestovatele Rudolfa Švaříčka do různých částí Himálaje.
V Muzeu východních Čech v Hradci Králové budete vtaženi do nejvyššího pohoří světa, hlavně do oblasti Tibetu. Prostřednictvím velkoformátových fotografií i autentických předmětů se seznámíte s životem v okolí ledových vrcholů. Himálaj bude ve výstavě představen z pohledu horolezců a šerpů, nabídne také vhled do života tamních obyvatel a věnovat se bude i duchovnímu životu v oblasti.
Součástí zážitku bude návštěva buddhistického chrámu, příbytku nomádů, ale i některých duchovních obřadů.
Muzeum v Třebechovicích založil v roce 1925 Vilém Koleš. Tento nadšený muzejník a historik získával sbírkové předměty darem od spoluobčanů a příznivců muzea. Jednalo se o předměty, které byly spojeny s historií města a jeho okolí. O přírůstcích do sbírkového fondu pravidelně informoval na stránkách vlastivědného sborníčku pro Třebechovice a okolí „Staré Třebechovice“, který vydával vlastním nákladem od roku 1929 do roku 1941. Muzejní exponáty byly uloženy na radnici v místnosti vedle věžních hodin. Během následujících let se muzeum několikrát stěhovalo a o jeho sbírky pečovalo několik správců. V roce 1980 se sbírky muzea převedly do Památníky města, jehož hlavním exponátem byl Třebechovický Proboštův betlém. Tak došlo ke spojení světoznámého betlému a sbírek městského muzea. V polovině 80. let minulého století se muzeum začalo specializovat na betlémy. Byl založen sbírkový fond betlémů, který v současné době čítá více jak 550 betlémů z celé České republiky i zahraničí.
Ve výlohách informačního centra ožijí netradičně zpracované významné okamžiky a osobnosti, které vás provedou 800 letou historií města Hradec Králové. Od středověku až po moderní architekturu 20. století, příběhy královen a slavných bitev, ale i velkých stavitelů – ty všechny vtiskly městu jeho jedinečnou podobu a atmosféru, do které můžete nahlédnout.
Tento výjimečný tvůrce vás prostřednictvím svých děl zavede do kouzelného světa fantazie, tvořivosti a řemeslné preciznosti. Zblízka uvidíte realizované originály, i nedokončené návrhy, zvětšené instalace některých jeho scenérií a rozpohybované pohádky.
Kubaštovy knížky a betlémy spojují generace a připomenou nám, jak důležité je zůstat dítětem v srdci – a jak obrovskou sílu má lidská tvořivost. Výstava je ideální příležitostí pro rodiny s dětmi, školní skupiny, sběratele i širokou veřejnost, kteří chtějí zažít něco výjimečného a odnést si domů inspiraci a radost.
Nenechte si ujít komentované prohlídky s vnukem Romanem Kubaštou. Dozvíte se řadu zajímavostí o historii prostorových knih, technikách jejich výroby i o tom, jak si jeho dědeček získal oblibu u čtenářů po celém světě.
Těšíme se na vaši návštěvu a věříme, že si odnesete nejen krásné vzpomínky, ale i inspiraci z díla jednoho z nejvýznamnějších a nejobdivovanějších českých výtvarníků, jehož jméno je synonymem pro kouzlo, fantazii a uměleckou dokonalost.
Termín výstavy:
31. května – 2. listopadu 2025
Termíny komentovaných prohlídek:
12. července 2025
9. srpna 2025
20. září 2025
Třebechovické muzeum betlémů
Otevírací doba:
9,00 – 12,00 a 12,30 – 16,30
Název výstavy není žádným přeháněním nebo nadsázkou. Peníze, především v podobě mincí, provází člověka už velmi dlouho a nejinak tomu bylo u lidí žijících v různých dobách na území, kde se dnes rozkládá Hradec Králové. Ti se snažili své peníze nezřídka chránit jejich uschováním. Někteří si je ale už nevyzvedli a byly nalezeny až mnohem později. Z prostoru města tak v současnosti známe velké množství peněžních pokladů, dokumentujících jeho dlouhou historii.
Prezentované depoty a jednotlivé mince pokrývají více než 1800 let, od starověku až po druhou světovou válku.
Nejstarší vystavené ražby zastupují mincovnictví římských císařů, jejichž mince se na naše území dostávaly obchodem i jako kořist. V druhé polovině 10. století začala své první ražby (denáry) produkovat česká přemyslovská knížata. Jeden z vůbec nejvýznamnějších pokladů z rané fáze existence našeho státu byl objeven v roce 1970 právě v Hradci Králové. Mezi milovníky pražských grošů je neméně slavný zdejší depot z roku 1991, k jehož nálezu došlo v Tomkově ulici. Na výstavě samozřejmě nemůže chybět ani výběr nominálů z početně největšího královéhradeckého souboru z Rokitanského ulice, který byl uschován někdy kolem roku 1470. Navzdory nízkému stáří je raritou i nález československých prvorepublikových desetikorun, jehož ojedinělost však tentokráte nespočívá v historickém významu, ale paradoxně ve vzácnosti nerostů, které se vytvořily na povrchu mincí díky specifickému prostředí, v němž byly ukryty.
Kromě hromadných depotů jsou pro Hradec Králové typické soubory složené z mincí z různých dob, které spolu původně nijak nesouvisely. Na místo svého nálezu se dostaly především v souvislosti s přesuny půdy během budování zdejší vojenské pevnosti a objevovány byly při demolici pevnostních objektů. Příkladem takového souboru jsou ražby z bořených hradeb a vystaveny jsou i mince pocházející z regulace Labe.
Za jistou „třešničku na dortu“ pak můžeme označit pamětní soubor z Bílé věže, neodmyslitelné dominanty Hradce Králové.
V rámci jediné výstavy nebylo takto komplexně bohatství nálezů z území Hradce Králové dosud nikdy prezentováno.
Zveme vás na 6. ročník výstavy Voda je život, která je tematicky zaměřena na klimatické změny a ubývání vody v přírodě. Na čtrnácti panelech popisuje různé aspekty vody, jako je její koloběh, zdroje, znečištění, ale i prevence povodní a revitalizace vodních toků.
Výstavu připravil Ústav výzkumu globální změny AV ČR ve spolupráci s dalšími odbornými pracovišti. Záštitu nad výstavou převzal zemědělský výbor.
Výstavu najdete v galerii Dokola ve 4. NP.
https://www.svkhk.cz/Akce/Vystavy/Clanky/1-9-%E2%80%93-31-10-Voda-je-zivot.aspx
út 14:00 - 18:00
st 17:00 - 19:00
Společnou výstavu v ART patře – prostoru pro současné umění v budově Magistrátu města Hradce Králové – nazvali autoři Milan Cieslar a Jakub Guziur Palimpsesty. Shodli se na termínu, který první z autorů již dříve pro své obrazové cykly použil, druhý jeho význam svými posledními díly bezděčně oživuje. Ve vlastním významu termín palimpsest, řecky πάλιν ψάειν [palin psaein], česky „opět vyškrabaný“ odkazuje k praxi především středověkých pisatelů, kteří z úspornosti a zároveň i v kulturním přehodnocení odstraňovali z původních pergamenů antické texty a pokrývali je texty novými, křesťanskými. I kulturu v širším smyslu lze metaforicky nahlížet jako ustavičné přepisování starších struktur aktuálnějšími, které se zdají být platnější a užitečnější. Nemohly by ovšem nikdy vzniknout bez opory v již vykonaném, přičemž občas není snadné je přijmout.
Milan Cieslar (*1969) je pohlcen médiem malby. Malířství ovšem už dávno není jen pečlivým následováním zažitých a srozumitelných figur snadno evokujících naše vzpomínky a zkušenosti. S překonáním imperativu zobrazování je také naléhavou výzvou našim intelektuálním a emocionálním schopnostem. Zásadní klíč k možnostem malby je v médiu samotném – rozpoutání barev a tvarů vtahuje autora a později i diváka do dobrodružné cesty k překvapivému nahlédnutí. Proces oceňování vznikajících vizuálních vzorců vyvolává aktivní reakci, doprovází ho ustavičné nadsazování a vyvažování. Malování je u Cieslara nekonečný proces, který se nehodlá spokojit ani se samotným dokončením artefaktu. Hotový obraz je výzvou ke svému novému přepracování. Zobrazování zde není východiskem, ale může z pozorovaného bezděčně vytanout ve vstřícných náznacích.
Jakub Guziur (*1978) se pohybuje v uměleckém prostoru, který prostupují dvě osy – textová a obrazová. V tradici vizuální a konkrétní poezie nechce ignorovat u textů jejich možnou vizuální působivost a v obrazech zůstává citlivý k jazykové polysémii při jejich pojmovém čtení. Guziur si ve svém dosavadním díle osvojil bohatou škálu formálních prostředků, které brilantně střídá a které se nečekaně naplňují novými, někdy i napjatě unikavými významy. Tištěná písmena, psaná slova, transparentní podklad, zrcadlení, zobrazivý odkaz i zanechané fyzické stopy, vše může být cenným výrazem i významem. Nervní přepisování slov v prezentovaných pracích, které barvou i gestem rozvibruje obrazovou plochu, má snahu nás vnořit do beztížného prostoru a ponechat nás v něm plynout v obklopení vlastních slovních asociací.
Výstavní prezentace obou umělců v jubilejním roce Dalibora Chatrného je víc než patřičná. Chatrný by určitě tuto tvorbu ocenil, byla by mu blízká trvalým unikáním z již dosažených srozumění a radostným rozpoutáváním nových nejistot sdělení. Výtvarná kultura nám nabízí struktury k využití, naše vědomí musí být schopné se jimi zabývat, musí je z pudu sebezáchovy zkoušet rozvíjet a připravovat pro nečekané příští. Řečeno s Bergsonem: „O […] minulost se opíráme, k […] budoucnosti tíhneme. Opírat se a tíhnout je tedy vědomým bytostem vlastní. Chcete-li, vědomí je spojení mezi tím, co bylo, a tím, co bude, most položený mezi minulost a budoucnost.“ A to zcela jistě platí i pro „vizuální“ vědomí.
Aleš Svoboda, kurátor výstavy
https://www.facebook.com/events/1405155383891531
V Galerii Nekonečno ve druhém patře výtvarného oboru představí své malby absolventka ZUŠ Střezina Patricie Pešková. Vystudovala obor Užitá malba na SUPŠ v Hořicích, nyní je studentkou druhého ročníku ateliéru malby na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
https://www.facebook.com/strezina
čt 17:00 - 19:00
Jak se proměnil obor farmacie během uplynulých desetiletí? Přijďte si prohlédnout zajímavou výstavu plnou netradičních exponátů. Běm Noci vědců bude výstava přístupná do 23:00.
Expozici připravili odborníci z Farmaceutické fakulty UK.
https://www.faf.cuni.cz/Verejnost/Galerie-Na-Moste/?lang=cs-cz