KALENDÁŘ AKCÍ-Turistické informační centrum Hradec Králové

Informační centrum nenese zodpovědnost za skutečný průběh zde inzerovaných akcí. Kalendář je průběžně aktualizován, přesto doporučujeme ověřit konání akce, čas, vstupné a volnou kapacitu na přiložených odkazech (po kliknutí na „Další informace\Zdroj a další informace“ dojde k přesměrování  zpravidla na stránku pořadatele). Změny v termínech a popisech akcí vyhrazeny. Přejeme příjemně strávený čas v Hradci Králové.


KALENDÁŘ AKCÍ

Přehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

duben 2024

16
-
26

únor
-
květen


16/02/24–26/05/24
 
Kurátorka: Nina Moravcová | Černá kostka
Autoři: Jana Bernartová, Milan Guštar, Ivan Chatrný
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Galerie moderního umění představuje ve výstavním prostoru Černá kostka aktuální tvorbu vizuální umělkyně Jany Bernartové (*1983). Autorčiny velkoformátové výšivky Rastr NULA #heroine II (2020–2021) z cyklu Parametrická digitální struktura prezentuje v kontextu děl Ivana Chatrného (1928–1983) a Milana Guštara (*1963) ze svých sbírek – Guštarovy audiovizuální instalace Abacus z let 2002 až 2013 a Chatrného Orchestrálních kompozic z přelomu 60. a 70. let. Obě zmíněné osobnosti měly pro Janu Bernartovou v různých fázích její tvorby zásadní význam. Zatímco grafické listy Ivana Chatrného pro ni už v době studií představovaly jeden ze stěžejních podnětů v úvahách o strukturách, práce Milana Guštara jsou pro autorku se zázemím v nejmodernějších technologiích fascinující především svým širokým mediálním přesahem.
 
Výstava Diferencované struktury má formu komorního mezigeneračního rozhovoru rámovaného tématem struktury. Výběr děl trojice tvůrců tří různých generací přináší různorodé pohledy na toto téma. Zároveň klade důraz na široký „mediální záběr“ od klasické grafické techniky sítotisku přes objekt až po audiovizuální instalaci, doplněnou grafickými partiturami a notovým zápisem. Činí tak ve snaze nabídnout podnětný a vizuálně atraktivní způsob poznání jedné z neopomenutelných tendencí v umění uplynulých 50 let – racionálně orientované umělecké tvorby vycházející z reflexe matematických principů. Ačkoliv by se volba prezentovaných děl mohla na první pohled zdát založená pouze na formálních východiscích (repetetivní řazení vybraných prvků do podoby struktur či rozvíjení principu sériovosti), cílem výstavy je poukázat na jejich obsahovou vrstevnatost i aspekty, které do současného výtvarného umění vnáší práce s nejmodernějšími technologiemi.
 
Výstavní projekt byl realizován v rámci rezidenčního programu GMU. Sleduje možnosti prezentace současného umění formou kontextualizace na základě mezigeneračního dialogu. Tuto strategii rozvíjí prostřednictvím cílené práce se sbírkovými předměty.

výstava

16
-
26

únor
-
květen


16/02/24–26/05/24
 
Kurátor: Jiří Sirůček | Bílá kostka
V dialogu s Mikulášem Medkem
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Výstava KORPSEPUNX: stress prosthetics, kterou Olbram Pavlíček připravil v prostoru Bílé kostky královéhradecké galerie, představuje autorovy nejnovější sochy, grafiky a kresby, v nichž subverzivně imituje design průmyslově vyráběných produktů a skrze jejich dekonstrukci odhaluje způsoby, jimiž se propisují do života svých uživatelů. Pavlíček podrobuje estetické analýze zařízení, symboly a nástroje, které známe z každodenních aktivit a ukazuje, jak se za komfortní ergonomikou, matematicky přesnou personalizací či důmyslnou vizualitou skrývají nekompromisní nároky, často proměňující samotnou lidskou integritu. Člověk totiž v rámci konzumně definovaných technologických prostředí nemá kontrolu nad „svým“ načiním, ale naopak se musí přizpůsobovat designovaným rozhraním nelidských objektů. Pavlíček tato témata rozpracovává dlouhodobě v rámci výstavní série KORPSEPUNX, v níž skrze různé tvůrčí formáty zkoumá účinky, jimiž na jednotlivce působí komplexní systémy současné společenské moci.
 
Pavlíčkova tvorba se na výstavě dialogicky setkává s dílem Mikuláše Medka, nazvaným Pokus o portrét markýze de Sade III (1969), ze sbírky královehradecké galerie. Medek, podobně jako Pavlíček, sleduje existenciální podmínky své doby a s kritickým nadhledem ztvárňuje individuální (často nejasné, absurdní či surreálné) dopady technologicky organizované společnosti. Oba umělci svébytně ukazují, že (post)industriální (post)moderna vystavuje člověka tak silnému tlaku, že se pod jeho účinky neohýbají pouze individuální emoce, ale dochází i k (de)formaci samotných životních funkcí a těl.
 
Olbram Pavlíček (*1993) získal bakalářský titul v Ateliéru supermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde také absolvoval magisterský program v Ateliéru malby pod vedením Jiřího Černického a Michala Novotného. Jeho tvorba se pohybuje mezi sochou, kresbou a grafikou a skrze analýzu současné „korporátně-industriální“ estetiky rozkrývá způsoby, jimiž design průmyslově vyráběných technologií a produktů ovlivňuje niterné prožitky i tělesnou integritu člověka(-uživatele). Olbram Pavlíček svá díla uvedl jak v řadě českých etablovaných galerií (City Surfer Office, Praha; Berlínskej Model, Praha; Galerie PAF, Olomouc; Galerie NTK, Praha), tak v rámci mnoha zahraničních institucí (Funkhouse Berlin, Berlín; HotDock Project Space, Bratislava; Werkschauhalle, Lipsko; Fotopub Project Space, Lublaň). Je také jedním ze zakladatelů mezinárodně působícího umělecko-kurátorského uskupení Proto Gallery Systems.

výstava

16
-
2

únor
-
září


16/02/24–29/09/24
 
Kurátoři: Kateřina Křížkovská & Jan Florentýn Báchor | GVP
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Výstava Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda nabízí průřez drobnou plastikou z 20. až 40. let sochaře Josefa Škody. Prezentuje autorovy práce z rozličných materiálů: kamene, bronzu, cínu, dřeva, terakoty, vápence či sádry společně s jeho kresbami. Navazuje na předešlý výstavní projekt v Galerii Vladimíra Preclíka GMU – Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda –, zaměřený na sochařovy klíčové realizace ve veřejném prostoru města Hradce Králové a jeho okolí. Intervencí ve výstavě Josefa Škody jsou malba od Bohumila Kubišty (Podobizna Ing. Václava Rejchla, 1908) a plastika Karla Nepraše (Soutok Labe s Vltavou jako mimoúrovňová křižovatka instalovaná, 2000–2001), instalovaná ve foyer GMU do 09/06/2024.
 
„Škodovy sochy nikdy nejsou formálně samoúčelné, vždycky jest jejich hlavním posláním ideový obsah, který sám určuje svoje zvláštní pojednání. Z obsahu a jeho funkce vyplývá forma, a to tak objektivní, že je přístupna vnímání každého, kdo má otevřené oči a srdce.“
 
(Dílo akademického sochaře Josefa Škody, katalog k souborné posmrtné výstavě, Hradec Králové, 1951)

výstava

13
-
24

březen
-
květen


Bořivoj Borovský - malíř, grafik, pedagog. Narodil se v Poličce 19. července 1933. V letech 1954 až 1958 studoval na Vysoké škole pedagogické v Praze. Více než třicet let učil malbu studenty výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Hradci Králové, kde byl v roce 1990 jmenován docentem pro obor malba. Zemřel v roce 2012. Pojmenováním galerie po této významné osobnosti, která ovlivnila svou výukou a tvorbou velkou řadu budoucích učitelů, chceme vzdát čest památce Bořivoje Borovského a neustále připomínat jeho jméno a tvorbu.

Vernisáž výstavy a pojmenování se uskuteční 13. 3. 2024 od 17:00. Výstava je přístupná od pondělí do čtvrtka od 14:30 do 19:30.
Bořivoj Borovský - Rovnováhy
výstava

22
-
31

březen
-
květen


Nikola Kopp Lourková (*1996, Hradec Králové) studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Jiřího Davida, studia pak zakončila na témže ústavu v ateliéru Jiřího Černického. 
 
Malířka Kopp Lourková představí své poslední obrazy, které od abstraktních kompozic s výrazným gestickým akcentem tendují k metafyzické figurální naraci. 
 
Nikola je malířkou, která se vyznačuje sebevědomým projevem, tak typickým pro její, právě se etablující, generaci. Její obrazy, pevně a velkoryse vystavěné, nezastřou vědomou inspiraci různými modernistickými vzory, malířka však usiluje o osobitou syntézu, která osciluje mezi metafigurativním a prostorově abstrahujícím zobrazením. Ve svých dílech inklinuje k metafyzické expresi, která by se s jistou nadsázkou mohla také charakterizovat jako post-post-surrealizující malba.

Nikola Kopp Lourková v galerii WTG představuje svou nejčerstvější tvorbu. Metafyzické zachycení osobních myšlenek dynamicky reprodukuje skrze geometrické tvary, figury a symboly. Ačkoliv mohou některé poskládané postavy působit chladně až roboticky, skrývají v sobě silný emocionální vhled. Obecně poplatné symboly jako hodiny, váhy či baterka jsou zcela jasnými signály autorčiných hodnot. Na jejích plátnech dochází k procesu rozpadu, analýzy a následného skládání příběhu. Vznikají tak surreálně laděné situace narážející na koloběh života. Shodou okolností se malířka v době příprav výstavy vyrovnávala s odchodem milovaného zvířete a zároveň příchodem nového života. Výstava Soroboru divákovi ukazuje důležité milníky i cyklickou podstatu požírače ocasu - soroboru - uroboros - nekonečného návratu. 

Nikola Kopp Lourková - Soroboru
výstava

5
-
27

duben
-
říjen


Po delší době bude Muzeum východních Čech v Hradci Králové hostit výstavu žijícího umělce - světoznámé a uznávané výtvarné umělkyně Míly Fürstové.

Nápad uspořádat tuto výstavu byl velmi prozaický. Po dvaceti pěti letech od své první výstavy v Hradci Králové chtěla umělkyně představit svá díla ve městě, kde vyrůstala a snila svůj sen o kariéře výtvarnice. Muzeum východních Čech nabídlo své prostory a Míla tuto nabídku přijala.
 
Výstava s názvem Taj jemnosti aneb návraty domů si klade za cíl seznámit návštěvníka s osobností Míly Fürstové, s její životní cestou, která je neodmyslitelně spjatá s její prací, a tím představit její tvorbu v co nejucelenějším formě. Zastoupena budou díla ze středoškolských let, z dob, kdy studovala v Londýně nebo učila na prestižní škole v Cheltenhamu.
 
Výstava poskytne jedinečnou možnost pozorovat vývoj autorčiny tvorby, experimentování s novými technikami, jako je tisk na sklo či plexisklo, který dílům propůjčuje až éterický nádech zobrazované skutečnosti, nebo prořezávání grafik, vytváření hloubky, a tím i třetího rozměru obrazu. Míla si ráda hraje s barevnými variacemi obrazů, jimiž stupňuje nebo zvýrazňuje daný motiv.
 
Každý umělec reflektuje ve své tvorbě niterné prožitky, dění ve společnosti nebo ve světě. Nejinak je tomu i u Míly, která velmi často používá jednotlivé skutečné prvky, jež různě skládá do větších celků. Drobnými motivy tak vytváří monumentální díla pro grafiku spíše netypická. Míla čerpá inspiraci pro svou tvorbu ze svého života, dětství, mateřství a přírody, proto jsou její práce velmi poetické a osobní.

výstava

9
-
13

duben
-
červenec


* změna programu vyhrazena
AC klub - program na květen\červen\červenec

15
-
31

duben
-
květen


Prodlouženo do 31. 5. 2024.

---

Výstava pivoněk v Zahradě léčivých rostlin (venkovní výstava)

  • Přijďte se podívat na sbírku bylinných pivoněk, která kvete v Zahradě léčivých rostlin FaF UK v Hradci Králové.
  • Nachází se zde přes 100 taxonů bylinných pivoněk (botanické druhy, jejich kříženci a kultivary pivoňky čínské). 
  • Určeno pro zaměstnance, studenty a širokou veřejnost z Hradce Králové a okolí.

Kdy a kde:

  • od 15. 4.  do 15. 5. 2024 (prodlouženo do 31. 5. 2024)
  • po−pá 7−16 hod., so−ne, svátky 10−18 hod.
  • Zahrada léčivých rostlin Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové, Botanická ulice
    (Zahrada sousedí s budovami Farmaceutické fakulty UK) - mapa.
  • Vstupné dobrovolné.

Pořadatelé:

  • Zahrada léčivých rostlin Farmaceutické fakulty UK
  • Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové

Pivoňky v Zahradě léčivých rostlin
výstava

19
-
16

duben
-
červen


Zveme Vás na výstavu do Galerie Ambrož 19. dubna — 16. června 2024 ve Sboru kněze Ambrože Církve československé husitské,
Ambrožova 729/1, Hradec Králové.
Vernisáž 18. dubna 2024 od 17 hodin hudebně doprovodí Martin Illich.
.
My Karlové - grafické práce Karla Malíka a Karla Halouna.

Karel Malík - hudebník, skladatel, básník, grafik, frontman kapely Echt! K jeho básnickému dílu patří tři sbírky – Vnitřnosti (Julius Zirkus, 2006), Trezor pro Echt... (ANNE Records, 2011) a Chaos (Vetus Via, 2012), na čtvrté autor pracuje. Všechny knihy jsou doplněny jeho vlastními linoryty, které jsou známé pouze z jeho knih a "zní" autentickým hlasem...

Karel Haloun - zabývá se převážně grafickým designem, plakátovou tvorbou, obaly na CD a logotypy. Věnuje se také knižním úpravám (Čs. spisovatel, Mladá fronta, Lidové nakladatelství, Nakladatelství Lidové noviny, Paseka, Svoboda, Kentaur, Maťa, Argo, Volvox Globator, Petrov, Havran, Týnská literární kavárna a Votobia). Je autorem ilustrací (1985 – Cena za ilustraci pro výtvarníka do 35 let), koláží, kreseb, tisků a objektů, spoluautorem interiéru pražské restaurace Kuře v hodinkách, podílel se i na výzdobě pražského Junior klubu Na chmelnici. Pracoval na obalech hudebních nosičů pro samizdatovou edici + - zvuk, Panton, Supraphon, Sony Music Bonton, Monitor EMI, BMG, Polygram, Indies, Anne rec., Black Point, Lotos, Wolf rec. a Globus International. Vystavoval doma i v zahraničí. Je členem TypoDesignClubu a nehrajícím členem skupin Jasná páka a Hudba Praha.

Grafiky Karla Halouna budou věnovány 40. výročí památného koncertu kapely Visací zámek na Žofíně.
.
Výstava otevřena pá 15—17 a so—ne 13 —16 hodin,
více na www.ccshhk.cz.
My Karlové
výstava

28
-
12

duben
-
říjen


28/04/24–12/10/25
kurátorka: Petra Příkazská
Vernisáž výstavy: 27/04 v 15:00
Komentovaná prohlídka: 13/06 od 17:30
 
Sběratelství výtvarného umění je jednou z činností, jíž moderní člověk může realizovat sám sebe. Svoje zájmy, záliby a názory na to, co je dobré, kvalitní, smysluplné či krásné propisuje do universa rozrůstající se sbírky. Vytváření sbírky je otevřený a dynamický proces, jehož výsledek není předem znám, neboť spolu s kolekcí se také prohlubují znalosti a zkušenosti sběratele o daném tématu, a tím se postupně proměňuje i její budoucnost.
 
Výstava Jak sbírat umění představí divákovi celoživotní dílo Karla Tutsche (1941–2008), znalce, sběratele a neortodoxního neúnavného podporovatele mladých výtvarníků, jenž po více jak čtvrt století na vlastní náklady provozoval galerii Na bidýlku a svou činností přispíval k propagaci českého umění v zahraničí a naopak.
 
Výstava bude rekonstrukcí Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a ex libris po uznávaného znalce a majitele jedné z nevýznamnějších sbírek své doby. Kromě toho jednotlivá umělecká díla, jež se rozhodnutím sběratele ocitla v malém brněnském bytě, dohromady vytváří subjektivní, a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let 20. století do roku 2008, završenou kapitolou věnovanou berlínské výtvarné scéně raných nultých let, která v té době zažívala svůj největší rozmach a kam se sjížděli začínající umělci z celé Evropy.
 
Sbírka byla zakoupena GMU roku 2021 s podporou KHK a následujícího roku doplněna o soubor originálních kreseb ke katalogům galerie Na bidýlku.

výstava

PARTNEŘI TURISTICKÉHO INFORMAČNÍHO CENTRA