KALENDÁŘ AKCÍPřehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.
|
||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Termín vystavení:
Hradec jsou Králové a Královny už 800 let. Kdysi náležel jako věno českým panovnicím, třeba Elišce Rejčce. Dnes tu není jen jako historický odkaz, ale je tu pro vás, kteří v něm žijete, tvoříte, pracujete, sportujete, učíte se, hrajete si, radujete se. A bez toho všeho by Hradec nebyl Hradcem. Pojďte se zaposlouchat do příběhů obyvatel, současných Králů a Královen, v podcastu HK 800, který jsme městu připravili k jeho 800. narozeninám. Čeká vás 12 dílů, každý měsíc jeden, a 12 známých i neznámých osobností.
1. díl Pavlína Springerová
2. díl Patrik Vízek
3. díl Anatolij Truhlář
4. díl Michal Horák
5. díl Zuzana Ceralová Petrofová
6. díl Kateřina Siniaková
otevřeno po celý rok
V historické budově radnice na Velkém náměstí se návštěvníkům přiblíží atmosféra doby Dr. Františka Ulricha, vizionářského starosty z konce 19. století. Vstupte do instalace a zažijte kousek minulosti na vlastní oči. Nahlédnete i do zázemí pro produkci oslav – přímo pod pokličku toho, co se chystá.
Výstava bude mít stanovenou pravidelnou otevírací dobu po celý rok a případní zájemci mimo otevírací dobu se mohou domluvit indiviuálně s produkcí oslav.
Klíčové okamžiky historie Hradce Králové ožijí v osmi animovaných spotech! První písemná zmínka v roce 1225, významné události, osobnosti a artefakty, které formovaly město… Co spot, to konkrétní artefakt nebo vyobrazení a různorodé styly animace. Protože i historie města nikdy nebyla jednotvárná a hraje všemi barvami.
Unikátní výstava je obrazem mnohaletého putování cestovatele Rudolfa Švaříčka do různých částí Himálaje.
V Muzeu východních Čech v Hradci Králové budete vtaženi do nejvyššího pohoří světa, hlavně do oblasti Tibetu. Prostřednictvím velkoformátových fotografií i autentických předmětů se seznámíte s životem v okolí ledových vrcholů. Himálaj bude ve výstavě představen z pohledu horolezců a šerpů, nabídne také vhled do života tamních obyvatel a věnovat se bude i duchovnímu životu v oblasti.
Součástí zážitku bude návštěva buddhistického chrámu, příbytku nomádů, ale i některých duchovních obřadů.
Muzeum v Třebechovicích založil v roce 1925 Vilém Koleš. Tento nadšený muzejník a historik získával sbírkové předměty darem od spoluobčanů a příznivců muzea. Jednalo se o předměty, které byly spojeny s historií města a jeho okolí. O přírůstcích do sbírkového fondu pravidelně informoval na stránkách vlastivědného sborníčku pro Třebechovice a okolí „Staré Třebechovice“, který vydával vlastním nákladem od roku 1929 do roku 1941. Muzejní exponáty byly uloženy na radnici v místnosti vedle věžních hodin. Během následujících let se muzeum několikrát stěhovalo a o jeho sbírky pečovalo několik správců. V roce 1980 se sbírky muzea převedly do Památníky města, jehož hlavním exponátem byl Třebechovický Proboštův betlém. Tak došlo ke spojení světoznámého betlému a sbírek městského muzea. V polovině 80. let minulého století se muzeum začalo specializovat na betlémy. Byl založen sbírkový fond betlémů, který v současné době čítá více jak 550 betlémů z celé České republiky i zahraničí.
Ve výlohách informačního centra ožijí netradičně zpracované významné okamžiky a osobnosti, které vás provedou 800 letou historií města Hradec Králové. Od středověku až po moderní architekturu 20. století, příběhy královen a slavných bitev, ale i velkých stavitelů – ty všechny vtiskly městu jeho jedinečnou podobu a atmosféru, do které můžete nahlédnout.
Tento výjimečný tvůrce vás prostřednictvím svých děl zavede do kouzelného světa fantazie, tvořivosti a řemeslné preciznosti. Zblízka uvidíte realizované originály, i nedokončené návrhy, zvětšené instalace některých jeho scenérií a rozpohybované pohádky.
Kubaštovy knížky a betlémy spojují generace a připomenou nám, jak důležité je zůstat dítětem v srdci – a jak obrovskou sílu má lidská tvořivost. Výstava je ideální příležitostí pro rodiny s dětmi, školní skupiny, sběratele i širokou veřejnost, kteří chtějí zažít něco výjimečného a odnést si domů inspiraci a radost.
Nenechte si ujít komentované prohlídky s vnukem Romanem Kubaštou. Dozvíte se řadu zajímavostí o historii prostorových knih, technikách jejich výroby i o tom, jak si jeho dědeček získal oblibu u čtenářů po celém světě.
Těšíme se na vaši návštěvu a věříme, že si odnesete nejen krásné vzpomínky, ale i inspiraci z díla jednoho z nejvýznamnějších a nejobdivovanějších českých výtvarníků, jehož jméno je synonymem pro kouzlo, fantazii a uměleckou dokonalost.
Termín výstavy:
31. května – 2. listopadu 2025
Termíny komentovaných prohlídek:
12. července 2025
9. srpna 2025
20. září 2025
Třebechovické muzeum betlémů
Otevírací doba:
9,00 – 12,00 a 12,30 – 16,30
st 17:00 - 19:00
Společnou výstavu v ART patře – prostoru pro současné umění v budově Magistrátu města Hradce Králové – nazvali autoři Milan Cieslar a Jakub Guziur Palimpsesty. Shodli se na termínu, který první z autorů již dříve pro své obrazové cykly použil, druhý jeho význam svými posledními díly bezděčně oživuje. Ve vlastním významu termín palimpsest, řecky πάλιν ψάειν [palin psaein], česky „opět vyškrabaný“ odkazuje k praxi především středověkých pisatelů, kteří z úspornosti a zároveň i v kulturním přehodnocení odstraňovali z původních pergamenů antické texty a pokrývali je texty novými, křesťanskými. I kulturu v širším smyslu lze metaforicky nahlížet jako ustavičné přepisování starších struktur aktuálnějšími, které se zdají být platnější a užitečnější. Nemohly by ovšem nikdy vzniknout bez opory v již vykonaném, přičemž občas není snadné je přijmout.
Milan Cieslar (*1969) je pohlcen médiem malby. Malířství ovšem už dávno není jen pečlivým následováním zažitých a srozumitelných figur snadno evokujících naše vzpomínky a zkušenosti. S překonáním imperativu zobrazování je také naléhavou výzvou našim intelektuálním a emocionálním schopnostem. Zásadní klíč k možnostem malby je v médiu samotném – rozpoutání barev a tvarů vtahuje autora a později i diváka do dobrodružné cesty k překvapivému nahlédnutí. Proces oceňování vznikajících vizuálních vzorců vyvolává aktivní reakci, doprovází ho ustavičné nadsazování a vyvažování. Malování je u Cieslara nekonečný proces, který se nehodlá spokojit ani se samotným dokončením artefaktu. Hotový obraz je výzvou ke svému novému přepracování. Zobrazování zde není východiskem, ale může z pozorovaného bezděčně vytanout ve vstřícných náznacích.
Jakub Guziur (*1978) se pohybuje v uměleckém prostoru, který prostupují dvě osy – textová a obrazová. V tradici vizuální a konkrétní poezie nechce ignorovat u textů jejich možnou vizuální působivost a v obrazech zůstává citlivý k jazykové polysémii při jejich pojmovém čtení. Guziur si ve svém dosavadním díle osvojil bohatou škálu formálních prostředků, které brilantně střídá a které se nečekaně naplňují novými, někdy i napjatě unikavými významy. Tištěná písmena, psaná slova, transparentní podklad, zrcadlení, zobrazivý odkaz i zanechané fyzické stopy, vše může být cenným výrazem i významem. Nervní přepisování slov v prezentovaných pracích, které barvou i gestem rozvibruje obrazovou plochu, má snahu nás vnořit do beztížného prostoru a ponechat nás v něm plynout v obklopení vlastních slovních asociací.
Výstavní prezentace obou umělců v jubilejním roce Dalibora Chatrného je víc než patřičná. Chatrný by určitě tuto tvorbu ocenil, byla by mu blízká trvalým unikáním z již dosažených srozumění a radostným rozpoutáváním nových nejistot sdělení. Výtvarná kultura nám nabízí struktury k využití, naše vědomí musí být schopné se jimi zabývat, musí je z pudu sebezáchovy zkoušet rozvíjet a připravovat pro nečekané příští. Řečeno s Bergsonem: „O […] minulost se opíráme, k […] budoucnosti tíhneme. Opírat se a tíhnout je tedy vědomým bytostem vlastní. Chcete-li, vědomí je spojení mezi tím, co bylo, a tím, co bude, most položený mezi minulost a budoucnost.“ A to zcela jistě platí i pro „vizuální“ vědomí.
Aleš Svoboda, kurátor výstavy
https://www.facebook.com/events/1405155383891531
čt 17:00 - 19:00
Výstava R 11+2 prezentuje výběr z volné tvorby posluchačů posledního běhu Hradecké fotografické konzervatoře (HFK) při Centru uměleckých aktivit (CUA) v Hradci Králové. Pro tuto přehlídku byl symbolicky zvolen netradiční prostor bývalé, dnes už legendární, hradecké prodejny potravin Erko v Mostecké ulici.
Expozici jedenácti absolventů doplňují díla jejich dvou lektorů: Jaroslava Prokopa – fotografa a dlouholetého pedagoga, dlouholetého vedoucího Ateliéru reklamní fotografie na Fakultě multimediálních komunikací UTB ve Zlíně, a Adama Kenckiho – fotografa a lektora fotografie na Art and Design Institutu v Praze. Oba aktuálně vedou i Hradecké fotografické kurzy v CUA.
Výstava není tematicky ukotvena, záměrně jsme nechtěli do souborů kurátorsky výrazně zasahovat. Klade důraz na individuální tvůrčí svobodu a autorskou výpověď. Díky tomu se zde setkáte s různorodými fotografickými žánry, od krajiny, pohledů na město a jeho architekturu, zátiší (nalezených i inscenovaných), přes portréty lidí či tajemných stvoření, až po zcela abstraktní fotografické obrazy.
Tato přehlídka jasně ukazuje smysluplnost fotografického vzdělávání: absolventi nadále fotografují, tvoří a zůstávají mezi sebou v kontaktu. Fotografické výstavy jsou klíčovým místem pro setkávání, inspiraci a motivaci k další tvorbě. Máme z možnosti vystavovat velkou radost a věříme, že se v této tvůrčí komunitě nepotkáváme naposledy.
Vystavující autoři
Andrea Benešová, Jana Čížková, Barbora Déduchová, Jiří Drbohlav, Petr Kadeřávek, Adam Kencki, Pavla Lankusová, Tomáš Lelek, Vladimír Ludvík, Anastasia Mega, Jaroslav Prokop, Květoslava Slezáková, Dana Stránská.
Architektka, návrhářka interiérů a obytných staveb, umělkyně abstraktní malby, lektorka výtvarných kurzů pro dospělé i pro děti.
Iva o sobě říká, že jako architektka zjistila, že jí v životě chybí barvy, tak začala malovat. Vrhla se na kurz amerického malíře Nicolase Wiltona, který vyučuje stylem „ničeho se nebojte, vezměte barvy a začněte“. Naučila se tedy nebát udělat chybu, hrát si, nespěchat na výsledky, správně si nastavit kreativní mysl a experimentovat… To se snaží předávat dál na všech svých výtvarných workshopech, ať už to jsou letní školy pro děti nebo dospělé. Vystavuje v Královské zahradě v Hradci Králové, v Praze v Pasáži českého Designu, účastní se Polabského Montmartru v Brandýse nad Labem, pravidelně publikuje na sociálních sítích.
Tvořím abstraktní obrazy vycházející z vnitřního světa vědomí i nevědomí.
V mém umění objevuji spojitosti uvnitř nás samých, mezi lidmi samotnými a okolním světem, přírodou…
Inspirace pro mé umění přichází ze „zážitku žití života“.
Proces mé malby je intuitivní. Nikdy dopředu nevím, kam mě zavede. Téma obrazu se stává zřetelnějším během jeho postupujícího vznikání.
Dělím se o tuto kreativní uměleckou cestu ve workshopech a kurzech.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100076049268107
Galerie Na Mostě Farmaceutické fakulty UK vás zve k výstavě Tereza a Stanislav Divišovi: Spolu. Výstava představí výtvarné umělce manžele Divišovi. Stanislav Diviš je malíř, který výrazně vtrhl na scénu umění r. 1987 se skupinou Tvrdohlaví, od té doby jsou jeho práce, pohybující se na hranici abstrakce, součástí světových i domácích výstav současného umění. Tereza Divišová je malířka a keramička, tyto dva světy se v její práci vzájemně prolínají.
Výstavu můžete navštívit ve všední dny 8–18 hod., o víkendu 9–16 hod., vernisáž se koná 21. 10. 2025 v 17 hod.
https://www.faf.cuni.cz/Verejnost/Galerie-Na-Moste/