KALENDÁŘ AKCÍ-Turistické informační centrum Hradec Králové

Informační centrum nenese zodpovědnost za skutečný průběh zde inzerovaných akcí. Kalendář je průběžně aktualizován, přesto doporučujeme ověřit konání akce, čas, vstupné a volnou kapacitu na přiložených odkazech (popisek Další informace). Děkujeme za pochopení a přejeme příjemně strávený čas v Hradci Králové.


KALENDÁŘ AKCÍ

Přehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.

      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

26. prosince 2022

26

prosinec


Přijďte si prohlédnout interiér a vyslechnout příběh dřevěného kostelíku, který se snad už natrvalo usadil na svém místě – v Jiráskových sadech nedaleko soutoku Labe a Orlice. Od 14 do 15 hodin probíhá nekomentovaná, v 15 hodin pak komentovaná prohlídka. Další termíny prohlídek naleznete průběžně na www.kostelsvatehomikulase.cz. Mimo vypsané termíny lze objednat (alespoň 48 hodin předem) prohlídku pro skupiny o počtu alespoň 10 osob.


Nekomentovaná prohlídka kostela sv. Mikuláše

26

prosinec


V neděli 26. prosince 2022 na Novém Hradci Králové u rybníka Biřička.
 
Průběžný start je od 15,00 do 17,00 hod. na hrázi. 
Putovat mohou celé rodiny, na trase čeká každého malá odměna, tentokráte nezapomeňte baterku s sebou.

Přijďte si užít krásné sváteční odpoledne v zimní přírodě. (případné změny naleznete na www.kralovehradecka-kaspv.cz)
Účastnický poplatek dobrovolný
 
 Akce probíhá s podporou Statutárního města Hradec Králové
 

Vánoční rodinné putování za jesličkami

26

prosinec


Utkání hokejové extraligy.

26

prosinec

1
-
31

prosinec


Měnící se svět – poslední lovci a první zemědělci (nejen) ve východních Čechách:
archeologická výstava přibližuje zhruba 5 tisíc let trvající období končící éry lovců a sběračů a začínající epochy zemědělců v našem regionu a odpovídá například na otázky, jak moc se od sebe lišily světy v době mezolitu a paleolitu, nebo co se vlastně stalo s původními lovci poté, co na naše území dorazili zemědělci.

 

1
-
31

prosinec


Velkolepě a dekorativně řešené Foyer Ladislava Jezberu inspirovalo k vytvoření instalace reagující na monumentalitu tohoto výstavního prostoru i na ušlechtilý materiál použitý v jeho výzdobě – mramor. Z více než pětimetrových prefabrikovaných polystyrenových kvádrů, jejichž struktura mramor imituje, sestavil kompozice, které nepředstavují pouhou hru s formou, stabilitou či proporcemi, ale též vyjádření myšlenek a úvah, jež se v textové podobě nenápadně „objevují“ na dekorativním pozadí vstupní haly a volně plynou po povrchu soch. Člověk je tvor společenský a jako takový musí neustále „držet na uzdě“ své ego (já). Jen to mu umožňuje v rámci společnosti fungovat a přežít. Každý den nás okolnosti nutí hledat rovnováhu mezi našimi potřebami a touhami a zájmy ostatních. Já má tendenci pokládat všechny skutečnosti za věci, s nimiž může zacházet podle svých potřeb, zkoumat je, manipulovat s nimi a využívat, jak právě potřebuje. Neovládnutí vlastního ega potom může člověka vést až k tomu, že podobně jako zvířata bojuje s příslušníky vlastního druhu. Avšak liší se od nich mírou ničivosti a masovosti tohoto počínání a rovněž vědomím své smrtelnosti – omezeného času.
 
Výstava EGO se zabývá právě tématem koexistence i vzájemného ovlivňování jedince a společnosti. Sestává ze dvou samostatných instalací vytvořených pro královéhradeckou galerii – jedné ve Foyer, druhé v prostoru Bílé kostky.
 
Ladislav Jezbera (*1976 Hořice v Podkrkonoší) je spjat s východočeským regionem, který má bohatou sochařskou tradici. Studoval na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně v ateliéru sochařství u Vladimíra Preclíka, ale ovlivnila jej zejména minimalistická tvorba jeho dalšího učitele – Jana Ambrůze. Vychází z geometrického umění a minimalismu, které propojuje s konceptuálními přístupy. Jeho díla pomocí matematických a fyzikálních propočtů či sotva postřehnutelných chemických procesů vizualizují filozofické či sociologické teorie. Často využívá specifické vlastnosti „nesochařských“ materiálů, jako je plexisklo, molitan, vyjetý motorový olej, mýdlo či polystyren. Je členem Klubu konkretistů KK3 se sídlem v Hradci Králové.

Výstava ve voyer galerie trvá od 17. 6. 2022 do 13. 3. 2023.

1
-
31

prosinec


Od 15. 10. 2022 do 26. 3. 2023

Výstava odkazující na stejnojmenný seriál České televize, který se stal fenoménem již dvou generací televizních diváků, se zakládá nejen na osudech skutečných československých četníků, ale také připomene, že se řada seriálových případů odehrála ve východních Čechách 30. let 20. století. Předlohou se totiž staly osudy četnické pátrací stanice Hradec Králové.
 
Návštěvník se také seznámí s fungováním a každodenností četnického sboru coby primární bezpečnostní instituce první republiky.
 
Součástí výstavy bude několik doprovodných akcí: služební obchůzka s četníky, četnická škola, exkurze do původní budovy četnické pátrací stanice nebo konference s odbornými příspěvky v tematice četnictva. 

1
-
31

prosinec


Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes
07/10/22–12/03/23
kurátorka: Vjera Borozan | Prostor
Komentované prohlídky se uskuteční v sobotu 05/11, 10/12 a 04/02.

Příběh admirála Kryštofa Kolumba, jeho epochální plavby a „objevu nového světadílu“ patří k zakládajícím mýtům moderní západní civilizace. Vychází nejen z vědeckých zpracování historických pramenů a své místo má i v učebnicích dějepisu a zeměpisu. Věnuje se mu řada dobrodružných a historických románů, obrazů, grafik, soch, filmů, oper nebo divadelních inscenací. Ve 20. století se začal proměňovat, zejména po druhé světové válce, kdy se pod vlivem antikoloniálních bojů změnily geopolitické a hospodářské vztahy. Na povrch velkolepého, triumfálního příběhu tak postupně prosakovalo vše, co bylo dlouhodobě zamlčováno a potlačováno.
 
V současnosti, kdy jsme opět svědky celosvětové diskuse o naléhavosti procesu dekolonizace, spatřujeme příhodný moment pro otevření mnoha otázek spojených s tématem této výstavy. Ta se zaměřuje především na specifika reprezentace Kryštofa Kolumba v českých zemích a jejich kultuře. Zejména na jeho zobrazování v uměleckých dílech vznikajících nebo dostupných ve vymezené lokalitě od druhé poloviny 19. století do současnosti. Zajímá nás nejen to, co tato díla vypovídají o Kolumbovi, ale především o nás samotných, o představách, které si do nich projektujeme. Celek je architektonicky a tematicky strukturován do pěti částí, jež se vzájemně prolínají.
 
Centrálním bodem výstavy je Studie Kryštofa Kolumba (1881) od malíře Václava Brožíka ze sbírek GMU pro velkolepé plátno Kryštof Kolumbus na dvoře španělském roku 1492. Dále budou prezentovány klíčové obrazy tohoto mořeplavce (díla Christiana Rubena, Beneše Knüpfera, Felixe Jeneweina ad.), ale i starší grafiky ze sbírek veřejných institucí České republiky, scénografické návrhy, plakáty, básně, hudební nahrávky či úryvky textů odkazující k hudebním, divadelním a literárním zpracováním příběhu Kryštofa Kolumba v českém prostředí 19. a 20. století. Výstava představí také zcela aktuální díla českých a slovenských autorek a autorů (Martina Smutná, Vojtěch Rada, Václav Magid, Ladislava Gažiová, kolektiv Apart), která reflektují danou tematiku v širších souvislostech.

1
-
31

prosinec


Světlana Pavlíčková | Milieu
07/10/22–15/01/23
kurátorka: Anna Horák Zemanová | Bílá kostka
v dialogu: Karel Hyliš, Miloslav Chlupáč
 
Komentovaná prohlídka se uskuteční v sobotu 26/11.
 
Světlana Pavlíčková je významnou umělkyní královéhradeckého regionu. Krajkářka a návrhářka paličkovaných vzorů prezentuje v prostoru Bílé kostky svůj mnohaletý a stále neuzavřený projekt Milieu. Každé milieu – vyšívaná dečka, honosný ubrus ke stolování, prostírání – se často skládá z uschovaných nebo nalezených předmětů a kromě mnoha hodin práce ukrývá také autorčiny osobní zážitky, příběhy, a současně nabízí úkryt před vnějším světem. V tvorbě Světlany Pavlíčkové se kromě vytříbeného estetického cítění odráží také její krajkářská průprava, láska k textilu a záliba ve sbírání nejrůznějších předmětů. Výstavu doplňují sochy z depozitáře královéhradecké galerie od sochařů Karla Hyliše a Miloslava Chlupáče.
 
Výstava představuje autorčino komplexní chápání textilií, založené na propojení jejich vizuální i materiálové stránky s kulturním, sociálním a historickým kontextem. Světlana Pavlíčková ve své současné tvorbě porušuje tradicí ustálená pravidla vlastního řemesla mimo jiné tím, že používá nesčetné možnosti kombinace materiálů a technik. Sama sebe tak učí, že nic není špatně. Ukazuje, že se každý materiál dá recyklovat, z naučených technik lze vybrat to potřebné a začít vyprávět nový příběh. Velkou inspiraci čerpá z japonské techniky Boro, někdy také nazývané jako „technika oprav“. Japonské ženy ji od 15. století využívaly k prodloužení životnosti potrhaných oděvů a pokrývek. Výsledkem mnohaletých oprav byl jedinečný oděv vyprávějící rodinný příběh několika generací. Také Světlana Pavlíčková je milovnicí příběhů, které sama vymýšlí, sepisuje a především ukládá do textilních prací. V jejích výšivkách můžeme nalézt i vzkazy psané autorským písmem. Vedle naprosto odosobněných příběhů umělkyně do svých děl začleňuje i vlastní deníky a konfrontuje tak diváky se svými radostnými i bolestnými vzpomínkami.
 
Proces autorčiny tvorby není – jak sama uvádí – konceptuální. Začíná nalezením materiálu, který zdědila, uschovala, dostala darem nebo „ulovila“ v second handech či výprodejích. Výchozím bodem její práce jsou tedy shromážděné skladebné prvky – nejrůznější látky, kresby a výrobky jejích dětí nebo vnoučat, předměty, které ji zaujaly, ale i ruční práce neznámých autorů, ze kterých vytváří zcela nové objekty.
 
Světlana Pavlíčková (*1954 Hradec Králové) vystudovala
obor paličkované krajky na Školském ústavu umělecké výroby Praha – pobočka Vamberk a své řemeslo nejdříve uplatnila jako krajkářka v družstvu Vamberecké krajky (1973–1978), kde později působila i jako návrhářka (1978–1991). Od roku 1991 se věnuje volné tvorbě, vydává vzory na paličkování, působí jako lektorka v oboru paličkované krajky a ručního patchworku. Za svou práci získala mnohá ocenění, například první cenu v soutěži pracovníků LUV v oboru paličkované krajky (1980,1985), hlavní cenu AMTEX Klatovy za textilní aplikaci (1987, 1990, 1993), druhou cenu za provedení motivu Davidovy hvězdy udělenou Židovským muzeem v Praze (2004) nebo Bronzovou paličku na Bienále české krajky ve Vamberku (2008). V roce 2022 obdržela diplom Muzea krajky Vamberk. Od roku 1978 vystavuje v rámci samostatných i kolektivních výstav v České republice i zahraničí. Její tvorba je zastoupena ve sbírkách Muzea krajky ve Vamberku, Muzea krajky v Prachaticích, Židovského muzea v Praze, Třebechovického muzea betlémů a italského Museo del Ricamo e del Tessile ve Valtopině.

1
-
31

prosinec


Martin Zet | Laciné sochy
07/10/22–15/01/23
| Černá kostka
Výstava v Černé kostce prezentuje video Martina Zeta Laciné sochy (1999) ze Sbírky pohyblivého obrazu GMU, natočené v New Yorku v roce 1999. Dnešní divák ho může vnímat i v souvislosti s událostmi 11. září 2001, které dílu zpětně dodávají další významy.
 
Video doplňuje práce Koruny a dolary (1999–2022) –
dřevěná „truhla“, na jejímž víku jsou vedle sebe vyrovnány
české a americké bankovky. Zet je „rozmřížkoval“ na obdélníky, jejichž počet odpovídá hodnotě dané bankovky. Skutečnost, že zvětšováním hodnoty bankovek se zmíněná „políčka“ zmenšují, nás může vést k úvahám o relativitě
hodnoty peněz.
 
Martin Zet vystudoval sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze (1979–1985) v ateliérech Jiřího Bradáčka a Jana Hány. Brzy po studiích opustil pojetí uměleckého díla jako hmotné entity a přiklonil se k bezprostřednímu modelování zkušenosti formou performance nebo digitální či fyzické manipulace. V roce 2022 obhájil doktorát na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Ve svých dílech, která nepostrádají humor, často reaguje na politické a společenské dění, zabývá se historií a zkoumáním úlohy umělce.

1
-
31

prosinec


Hradecká fotografická konzervatoř je intenzivní vzdělávací kurz především fotografie v rozsahu tří výukových bloků (doba trvání 24 měsíců), organizovaný formou dálkového řízeného samostudia. Uskutečňuje se v pravidelných víkendových setkáních jedenkrát měsíčně, převážně v prostorách Centra uměleckých aktivit v Hradci Králové.
Vedoucí lektoři byli doc. MgA. Josef Ptáček, doc. MgA. Vladimír Kozlík, doc. MgA. Jaroslav Prokop a MgA. Adam Kencki.
12. běh HFK měl začít v lednu 2020 a skončit v roce 2021 absolventskou výstavou. Covidová pandemie však dvaceti posluchačům studium prodloužila o rok, protože se na pravidelné výuce nemohli scházet. Přes všechny potíže dokončilo touto absolventskou výstavou Hradeckou fotografickou konzervatoř 13 fotografů.
 
Vernisáž proběhne v pátek 9. 12. 2022 v 16:30 hodin.
Úvodní slovo doc. MgA. Jaroslav Prokop a MgA. Adam Kencki.

Hradecká fotografická konzervatoř 2020-2022

1
-
30

prosinec


V prosinci vás zveme do galerie Automat na výstavu fotografií Petra Macla.
 
Vystavenými fotografiemi bychom rádi podpořili myšlenku dostupnosti důstojného bydlení pro lidi, kteří o svůj domov nenávratně přišli. Mnozí z nich vyřeší svoji situaci ubytováním v azylových zařízeních, ostatní zůstanou na ulici, ve stanech, v opuštěných objektech, pod mosty apod. 
 
V uspořádání či vybavenosti improvizovaných „bezdomoveckých“ domácností lze spatřit jistou podobnost s našimi vlastními domovy. A také, že jednou ze základních potřeb lidského jedince je potřeba vlastního domova – přesněji místa bezpečí, odpočinku, intimity. Bez ohledu na životní situaci či místo, ve kterém se člověk nachází. Z těchto a mnoha dalších důvodů, které zde pro zjednodušení neuvádíme, bychom si přáli, aby se sociální bydlení stalo v blízké době běžným nástrojem sociální pomoci.    
Je rok 2022. Zákon o sociálním bydlení u nás stále není uveden do praxe. Sociální byty v podobě, v jaké jsou známé z mnoha evropských demokracií, již existují i v Čechách, bohužel však zatím ne v Hradci Králové. 
 
Fotografie byly pořízeny v letech 2005–2022 v Hradci Králové a blízkém okolí. Fotograf Petr Macl pracuje v Oblastní charitě Hradec Králové jako terénní sociální pracovník. 
 
Výstava se koná v rámci cyklu Bez domova.

1
-
29

prosinec


Zveme Vás do galerie Dokola na malé vánoční zastavení s krajkou. Drát, papír, nitě, provázek, sláma. Nezní to tradičně? Krajky jsou tvořeny pomocí různých technik a materiálů, tradičních i netradičních. Uvidíte paličkovaná i háčkovaná dílka. Autorkami jsou členky Spolku lidové tvorby.
 
Vernisáž se koná 1. 12. v 16:00 hod. v galerii Dokola ve 4. NP.

Krajkování se Spolkem lidové tvorby

1
-
31

prosinec


HFK TAXI – skupina šesti absolventů Hradecké fotografické konzervatoře pořádají už druhou fotografickou výstavu, tentokrát i za účasti tří hostů. Výstava bude spojením ostrého i neostrého, vertikálního i horizontálního, barevného i černobílého, klasického i digitálního, ale především bude spojením radosti i svěží síly pramenící z nerozlučného kamarádství a lásky k fotografování. 
 
Vystavující:
Dagmar Jílková, Praha
Michaela Poláčková, Klánovice
Pavel Soušek, Praha
Václav Staněk, Plzeň
Kateřina Šušlíková, Mohelnice
Petr Ulrich, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
 
Vystavující hosté:
Petr Jílek, Praha 
Vítězslav Krejčí, Hradec Králové  
Jan Odehnal, Dětřichovice u Moravské Třebové

Vernisáž výstavy se uskuteční v pátek 2. 12. od 16.30.
 

HFK Taxi - Spojení

1
-
31

prosinec

1
-
31

prosinec

1
-
31

prosinec


Rok 2020–2021 byl významným rokem v politických dějinách asijsko-pacifického regionu i mimo něj. Občané dvou zemí regionu, konkrétně Thajska a Myanmaru, usilují o občanskou revoluci, zatímco celoasijská online občansko-demokratická aliance s názvem Milk tea Alliance, jako první svého druhu propojuje aktivisty od Hongkongu po Tchaj-wan, od Thajska po Myanmar, aby posílila ducha solidarity a vzájemného podpory v boji proti tyranii.
 
Hlavní silou těchto demokratických hnutí je generace Z, domorodci digitálních světů, kteří využívají internet a sociální média k snaze o překonání tradiční autoritářské moci Asie. Jejich cílem je vytvořit lepší, svobodnější a rovnoprávnější společnost, v níž bude možné zvolit ve spravedlivých a svobodných volbách vládu, která bude zastupovat všechny menšiny včetně žen, LGBTQ i lidí odlišné barvy pleti, a vytvořit tak lepší budoucnost bez používání fosilních paliv, kdy se globální oteplování

2
-
31

prosinec


Od 2. prosince 2022 do 23. dubna 2023
 
Československé vojenské letectvo v Hradci Králové a Pardubicích 1945 – 1992

Nečekejte žádný horor ani detektivku.
 
UPÍR byl volací znak vojenského letiště v Hradci Králové ve druhé polovině 20. století.
Letiště v sousedních Pardubicích mělo volací znak PRVEK.
 
Výstava v Muzeu východních Čech v Hradci Králové připomíná činnost československého vojenského letectva na letištích v Hradci Králové a Pardubicích v období let 1945 – 1992. Přestože do historické budovy muzea nebylo možné umístit celé letouny, milovníci letectví si rozhodně přijdou na své a nudit se nebude ani nejširší veřejnost. Muzeum představí unikátní exponáty ze sbírek svých, některých dalších muzeí a ze soukromých sbírek. Díky spolupráci s třebíčským modelářským klubem budou k vidění i krásné modely letecké techniky. 

Já, UPÍR, přistání povoluji!

2
-
31

prosinec

12
-
31

prosinec


Datum konání: 12. 12. 2022 do 02. 01. 2023
Místo konání: Pobočka Kukleny
Typ akce: Hry
Jak se slaví Vánoce v Bradavicích, v Narnii nebo v Bullerbynu? Zveme vás na městskou hru v okolí kuklenské pobočky, která vás provede vánoční atmosférou v oblíbených knihách. Mapku s hrací kartou najdete na webu knihovny od 12. prosince.* Vstup volný.

PARTNEŘI TURISTICKÉHO INFORMAČNÍHO CENTRA