KALENDÁŘ AKCÍPřehledně poskytujeme informace o tom, jak trávit volný čas či kam zajít za kulturou v Hradci Králové. Zakoupíte u nás vstupenky na kulturní akce (nejen) v Hradci Králové. Přehled akcí najdete v kalendáři akcí.
|
||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 |
11-19
Láska
k tomuhle městu, k jeho architektuře, katedrále Svatého Ducha i duchu Erka, vodní elektrárně Hučák, červeným cihlám, Gočárovi, Kotěrovi... šus$vému zvuku, když padá opona v Klicperově divadle, Pavle Tomicové, Drábkovi, Kro,ovi, ... Zuzaně Navarové a její Orlici, když šumí nad splavem... čerstvému větru, co do města vane z Orlických hor, rybníkům, voňavým lesům, polím, loukám, pěšinám podél slepých ramen řek, divokým koním na Plachtě... platanům podél cest a lípám taky, růžím na soutoku... rozpálené dlažbě starého města a červenému vínu ve vinotéce u Mar$ny...
Láska.
800 let lásky.
Výstava HRADEC DESIGNLOVE představí město Hradec Králové pohledem dvanáct českých designérek, designérů a designových studií, králů a královen českého designu, z nichž někteří se v Hradci Králové narodili, někteří tu žili nebo žijí, někteří ho mají ,,jen,, rádi.
Výstava bude obsahovat dvanáct instalací jednotlivých autorů, kteří se ve své tvorbě věnují šperku, grafickému designu, ilustraci, výšivce, sklu, keramice, porcelánu, nábytku, módě, fotografii.
Jejich očima pohlédneme na Hradec Králové, objevíme nové vůně, nové barvy, nové lásky.
Mezi vystavujícími designéry budou jak skuteční králové českého designu, tak mladí začínající tvůrci. Za všechny jmenujme například uznávaného českého šperkaře a výtvarníka Hanuše Lamra, jehož šperk nosí Madeleine Albrightová a jehož diadém Sbírka je součástí stálých sbírek Národního muzea. Dalšími z vystavujících jsou jeho žena Zlatka Lamrová, která se věnuje moderní výšivce, módní designérka a malířka Natalis Repkovská, Ela Chroust, šperkařka a zlatnice, Monika Martykánová, její porcelánové sošky se vztahují k běžným situacím a s důvtipem reflektují naši každodennost, Tititi, značka, kterou založila Tereza Talichová, se zaměřuje na autorské malované dřevěné figurky, zosobňující individuální formou množství různých typů lidí, Nastassia Aleinikava/Kahotski Eyewear, studio životních partnerů Nastassie a Pavla Kahotských, s rozpětím od autorského šperku až po exentrické, ručně vyráběné obruby brýlí, Dominika Petrtýlová, sklářská výtvarnice a malířka, špičkový sklářský výtvarník František Jungvirt, Upupaepop, královéhradecké grafické studio, tiskárna a nakladatelství manželů Evy a Jakuba Horských, Andrea Vytlačilová - ilustrace a textilní tvorba.
Uvidíme také instalaci skutečného krále českého designu Jiřího Pelcla, jehož práce jsou zařazeny v prestižních světových sbírkách a muzeích.
Vizuál k výstavě připravila Michaela Karásek Čejková, fotografka oceněná cenou Fotograf roku cen Czech Grand Design, grafikem výstavy je Daniel Solovev.
čt 19:00 - 21:35
Expozice provede návštěvníky historií města od pravěku až po období první republiky a umožní jim nasát atmosféru života v jednotlivých obdobích. Celkový dojem expozice podtrhují multimediální interaktivní prvky.
První část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea návštěvníkům ozřejmí význam Hradce Králové jako jednoho z nejstarších právních měst a představí také urbanistickou výstavbu města v období 13. – 16. století. Sál bude představovat Velké náměstí s dobovými řemesly a každodenností.
Druhá část expozice ve druhém nadzemním podlaží muzea přiblíží život královéhradeckých obyvatel v období bastionové vojenské pevnosti až do války z roku 1866, která představuje pomyslnou tečku za pevnostním obdobím.
Třetí část expozice ve třetím nadzemním podlaží muzea přiblíží ve dvou sálech moderní epochu v dějinách města, a to od obnovy dynamického rozvoje Hradce v posledních desetiletích 19. století až do poloviny 40. let 20. století, kdy město dosáhlo dnešních kontur.
Hradec jsou Králové a Královny už 800 let. Kdysi náležel jako věno českým panovnicím, třeba Elišce Rejčce. Dnes tu není jen jako historický odkaz, ale je tu pro vás, kteří v něm žijete, tvoříte, pracujete, sportujete, učíte se, hrajete si, radujete se. A bez toho všeho by Hradec nebyl Hradcem. Pojďte se zaposlouchat do příběhů obyvatel, současných Králů a Královen, v podcastu HK 800, který jsme městu připravili k jeho 800. narozeninám. Čeká vás 12 dílů, každý měsíc jeden, a 12 známých i neznámých osobností.
1. díl Pavlína Springerová
2. díl Patrik Vízek
3. díl Anatolij Truhlář
4. díl Michal Horák
5. díl Zuzana Ceralová Petrofová
6. díl Kateřina Siniaková
otevřeno po celý rok
V historické budově radnice na Velkém náměstí se návštěvníkům přiblíží atmosféra doby Dr. Františka Ulricha, vizionářského starosty z konce 19. století. Vstupte do instalace a zažijte kousek minulosti na vlastní oči. Nahlédnete i do zázemí pro produkci oslav – přímo pod pokličku toho, co se chystá.
Výstava bude mít stanovenou pravidelnou otevírací dobu po celý rok a případní zájemci mimo otevírací dobu se mohou domluvit indiviuálně s produkcí oslav.
Klíčové okamžiky historie Hradce Králové ožijí v osmi animovaných spotech! První písemná zmínka v roce 1225, významné události, osobnosti a artefakty, které formovaly město… Co spot, to konkrétní artefakt nebo vyobrazení a různorodé styly animace. Protože i historie města nikdy nebyla jednotvárná a hraje všemi barvami.
Unikátní výstava je obrazem mnohaletého putování cestovatele Rudolfa Švaříčka do různých částí Himálaje.
V Muzeu východních Čech v Hradci Králové budete vtaženi do nejvyššího pohoří světa, hlavně do oblasti Tibetu. Prostřednictvím velkoformátových fotografií i autentických předmětů se seznámíte s životem v okolí ledových vrcholů. Himálaj bude ve výstavě představen z pohledu horolezců a šerpů, nabídne také vhled do života tamních obyvatel a věnovat se bude i duchovnímu životu v oblasti.
Součástí zážitku bude návštěva buddhistického chrámu, příbytku nomádů, ale i některých duchovních obřadů.
Na zahájení a start nové cyklosezóny 2025 nastoupilo 32 seniorů-cyklistů. Po registraci, společném nástupu, pozdravu a písni hradeckých cyklistů vyslechli zdravici předsedkyně z.s. Senioři Hradec Králové p.Táni Šormové a organizační a bezpečnostní pokyny vedoucího akce p.Jaroslava Nováka. Letošní start do nové sezóny byl o to slavnostnější a zajímavější, že město Hradec Králové si v letošním roce připomíná 800 let své existence. A v souvislosti s tímto významným výročím seniorští cyklisti vyhlásili a současně zahájili sportovní cykloakci s názvem „800 km pro Hradec“ a to na počest založení svého města.
Tento zajímavý úkol budou plnit o sudých čtvrtcích do konce své letošní cyklistické sezóny (31.10.2025), kdy budou vyjíždět z centra města do jeho okolí na padesátikilometrové cyklistické výlety za sportem a historií. Cílem dané akce je v dobrém kolektivu pozdravit významné výročí města a ukázat, že v něm žijí i sportem aktivní senioři. V lichých čtvrtcích pak senioři budou vyjíždět na své pravidelné kondiční cyklovyjížďky k posílení své sportovní zdatnosti. A protože jsou naše aktivity otevřeny široké seniorské veřejnosti, přijeďte, vy senioři v dobré kondici, mezi nás a jezděte s námi.
Potřebné informace a fotogalerii z našich akcí najdete na našich webových stránkách: www.senioři hradec králové / sport / 2025 – CykloSeniorVe výlohách informačního centra ožijí netradičně zpracované významné okamžiky a osobnosti, které vás provedou 800 letou historií města Hradec Králové. Od středověku až po moderní architekturu 20. století, příběhy královen a slavných bitev, ale i velkých stavitelů – ty všechny vtiskly městu jeho jedinečnou podobu a atmosféru, do které můžete nahlédnout.
st 17:00 - 19:00
Společnou výstavu v ART patře – prostoru pro současné umění v budově Magistrátu města Hradce Králové – nazvali autoři Milan Cieslar a Jakub Guziur Palimpsesty. Shodli se na termínu, který první z autorů již dříve pro své obrazové cykly použil, druhý jeho význam svými posledními díly bezděčně oživuje. Ve vlastním významu termín palimpsest, řecky πάλιν ψάειν [palin psaein], česky „opět vyškrabaný“ odkazuje k praxi především středověkých pisatelů, kteří z úspornosti a zároveň i v kulturním přehodnocení odstraňovali z původních pergamenů antické texty a pokrývali je texty novými, křesťanskými. I kulturu v širším smyslu lze metaforicky nahlížet jako ustavičné přepisování starších struktur aktuálnějšími, které se zdají být platnější a užitečnější. Nemohly by ovšem nikdy vzniknout bez opory v již vykonaném, přičemž občas není snadné je přijmout.
Milan Cieslar (*1969) je pohlcen médiem malby. Malířství ovšem už dávno není jen pečlivým následováním zažitých a srozumitelných figur snadno evokujících naše vzpomínky a zkušenosti. S překonáním imperativu zobrazování je také naléhavou výzvou našim intelektuálním a emocionálním schopnostem. Zásadní klíč k možnostem malby je v médiu samotném – rozpoutání barev a tvarů vtahuje autora a později i diváka do dobrodružné cesty k překvapivému nahlédnutí. Proces oceňování vznikajících vizuálních vzorců vyvolává aktivní reakci, doprovází ho ustavičné nadsazování a vyvažování. Malování je u Cieslara nekonečný proces, který se nehodlá spokojit ani se samotným dokončením artefaktu. Hotový obraz je výzvou ke svému novému přepracování. Zobrazování zde není východiskem, ale může z pozorovaného bezděčně vytanout ve vstřícných náznacích.
Jakub Guziur (*1978) se pohybuje v uměleckém prostoru, který prostupují dvě osy – textová a obrazová. V tradici vizuální a konkrétní poezie nechce ignorovat u textů jejich možnou vizuální působivost a v obrazech zůstává citlivý k jazykové polysémii při jejich pojmovém čtení. Guziur si ve svém dosavadním díle osvojil bohatou škálu formálních prostředků, které brilantně střídá a které se nečekaně naplňují novými, někdy i napjatě unikavými významy. Tištěná písmena, psaná slova, transparentní podklad, zrcadlení, zobrazivý odkaz i zanechané fyzické stopy, vše může být cenným výrazem i významem. Nervní přepisování slov v prezentovaných pracích, které barvou i gestem rozvibruje obrazovou plochu, má snahu nás vnořit do beztížného prostoru a ponechat nás v něm plynout v obklopení vlastních slovních asociací.
Výstavní prezentace obou umělců v jubilejním roce Dalibora Chatrného je víc než patřičná. Chatrný by určitě tuto tvorbu ocenil, byla by mu blízká trvalým unikáním z již dosažených srozumění a radostným rozpoutáváním nových nejistot sdělení. Výtvarná kultura nám nabízí struktury k využití, naše vědomí musí být schopné se jimi zabývat, musí je z pudu sebezáchovy zkoušet rozvíjet a připravovat pro nečekané příští. Řečeno s Bergsonem: „O […] minulost se opíráme, k […] budoucnosti tíhneme. Opírat se a tíhnout je tedy vědomým bytostem vlastní. Chcete-li, vědomí je spojení mezi tím, co bylo, a tím, co bude, most položený mezi minulost a budoucnost.“ A to zcela jistě platí i pro „vizuální“ vědomí.
Aleš Svoboda, kurátor výstavy
https://www.facebook.com/events/1405155383891531
čt 17:00 - 19:00